Followers

Friday, November 1, 2013

bakal berkhidmat...

bismillahirahmanirahim.....

alhamdulillah....setelah menunggu dengan penuh debaran dan kesabaran(cewah)..akhirnya surat daripada KKM(kementerian kesihatan malaysia) akhirnya tiba jua...masa surat sampai kat rumah di temerloh, ma saya bagitahu,yg saya kena posting di Penang! ok.....terkejut sesaat sebab memang tak mintak penang pun..haha..tapi daripada riak wajah ma saya,dapat agak yg ma saya main-main je...haha..alhamdulillah..Allah makbulkan doa saya utk berkhidmat di pahang..as a Provisional registered Pharmacist(PRP) for 1 year..kira macam housemanship la dari segi istilah bagi doctor...tapi bagi kami pharmacist, we will be known as PRP...

so...bermulalah mempersiapkan segala dokumen dan salinan yg dikehendaki..bila dah tahu negeri mana..nak la tahu dapat hospital mana kan...for PRP di pahang, hanya ada 2 hospital je yg kami boleh posting..iatu Hospital tengku ampuan afzan,kuantan or hospital temerloh....saya dah sangat lega bila dapat pahang...sebab dapat settlekan hal hasya...kalau dapat kuantan,saya dah ada list nursery...kalau dapat teemrloh,saya boleh mintak tolong ma saya je jagakan hasya...cuma kena berjauhan la dengan cik abang...hehe..

then, rabu yg lepas, bila called JKN,pegawai yg bertugas bahagian penempatan,bagitahu saya bakal berkhidmat di HTAA,kuantan....Allahuakbar...lega sangat rasa...huhu...memang la berdebar sebab HTAA ni sibuk dan tough kan...tapi masa ni la nak gather as much experience as we can kan....plus, bila dah jadi ibu ni, first thing yg kita akan fikir ialah tentang anak kita..huhu..

bila dah confirm insyaAllah dapat HTAA,bermulalah misi mencari nursery utk hasya...first choice,cadang nak letak dekat nursery hasya yg sebelum ni..tapi bila fikir environment yg kurang sesuai utk hasya membesar,kami try cari nursery yg lebih islamik..alhamdulillah jumpa pulak taska ummi walidah...memang jauh sikit daripada rumah sewa kami tapi still on the way nak ke HTAA jugak kan..so,takpelah bersusah sikit utk anak...

so,kami pun saje pergi tengok taska tu dulu...alhamdulillah environment ok...plus,budak pun tak berapa ramai..hasya pun nampak excited....saya dah try letak hasya for a few hours kat sana supaya dia dapat biasakan diri dan tak terkejut sangat..yela, dah 5bulan asyik melekat je dengan saya kan....jauh dalam sudut hati,tak sanggup berpisah dengan anak...tapi nak buat macam mana kan...doa tak putus-putus semoga Allah sentiasa melindungi hasya safiyyah.....

bulan ni....memang hectic sikit la..mana nak start keje...then,17th Nov ni ada convocation ceremony pulak di UIA Gombak...kena settel kan semua urusan graduasi lagi..huhu..tapi alhamdulillah,semua dah settle..just nak amik robe je nanti..haih..leceh nya nak kena ulang alik ke gombak semata-mata nk ambil robe..huhu...

persiapan utk bekerja ni...kena kuatkan physical dan mental..otak pun dah berkarat sikit kot sebab cuti lama sangat..haha..apapun, saya tekad utk usaha semampu yg boleh utk menjadi Muslim Pharmacist yg cemerlang....doakan ye...=)

2 comments: