Followers

Tuesday, February 16, 2010

kerdilnya rasa...

salam...entah kenapa....saya rasa diri saya sangat kerdil...adakah terlalu rendah diri?bila berada di samping kawan-kwan yang jauh lebih baik dari kita...punyai kelebihan...mempunyai family yang hebat..kadang kala membuatkan saya terfikir..apa kelebihan saya?

ada seorang kawan...ayahnya ustaz..adik bradiknya mostly berjaya dalam study...ada seorang kawan...adik bradiknya semua pandai..ayahnya alim...familynya mengamalkan baitul muslim...ada seorang kawan...familynya penuh suasana harmoni...ada seorang kawan..dia hafal Al-quran...beruntungnya dia...

er...membuatkan saya terfikir..apa kelebihan saya?datang dari family yang biasa..tanpa latar belakang agama...saya sendiri tak pernah bersekolah di sekolah agama walaupun nak sangat bersekolah agama selepas memenangi pertandingan hafazan msa sekolah rendah..tapi tak kesampaian..

saya tak hafal al-quran...tak pernah sekolah agama..datang dari family yang biasa je...membuatkan saya betol2 rendah diri....

hmm...

tapi saya besyukur...mungkin ini caranya Allah ingin mentarbiyah saya..tapi...stil jugak rasa rendah diri...hm..

1 comment:

  1. husna, klu kita merasa diri kita kerdil kerana kita tidak memiliki apa yang orang lain miliki yang selalu kita anggap sangat hebat, bermakna kita sebenarnya memperkecilkan diri sendiri dan segala yang sudah ditentukan untuk kita. cuba nilaikan kembali perjalanan hidup kita dan bandingkan dengan apa yang kita miliki. semuanya bertepatan bukan? pasti ada sebab kenapa Allah menetapkan semua itu untuk kita. asas dalam mencari kelebihan diri adalah dengan menghargai dan mensyukuri nikmat dan kurniaan yang sedia ada. hati yang bersyukur dan redha akan kurniaan dan takdir Allah itu lapang. dan hati yang lapang adalah milik insan yang hebat jiwanya.

    ReplyDelete