Followers

Friday, March 25, 2011

our marriage: dugaan pertunangan & indahnya perkahwinan




Dugaan sepanjang pertunangan

Sepanjang tempoh kami bertunang,yg hanya beberapa bulan,ada lah jugak cabarannya…betul la kata orang,dugaan bertunang ni hebat…hati makin dekat…tapi belum terikat…dugaan yg mendatang,kami cuba atasi dengan baik dan matang…apa-apa perkembangan dalam urusan perkahwinan,semua saya khabarkan pada family…dalam tempoh nie juga,saya makin mengenali suami saya….

Dugaan yg mendatang,kami cuba atasi dengan rasional dan berbincang…dugaan ni ada hikmahnya..sebab saya makin mengenali tunang saya dalam tempoh ni..luaran,memang suami saya Nampak kelakar….nampak macam main-main..(bang..ye ke?hehe)….tapi,saya lebih mengenalinya…tunang saya pada ketika ini sangat rasional,optimis,tenang dan sabar….berbeza la dengan saya yg mudah emosi,kurang sabar dan gelabah..hehe…saling melengkapi kan…time nak sarung cincin dan salam tangan suami pun,saya boleh gelabah..hehe..=P

Bagi saya,saya sangat kagum dengan komitmen dan keseriusan suami saya….kagum betol bila Abang terus terang pada family hasrat dan perancangan dia..padahal,sebelum tue,saya tak pernah berborak pun dengan dia..hehe…suami saya bukan jenis cerewet..as long as perkara yg saya nk buat tak bercanggah dengan agama,dia akan benarkan..dia tahu saya jenis aktif dalam kampus...konon-konon nak jadi student paling pendiam..tapi,macam mustahil je..hehe..jadi,suami memberi keizinan kepada saya utk terus menggalas tanggungjawab dalam IPhA as long as jangan sampai lupa suami,dahla...hehe...jadi,makin yakinlah saya dengan hubungan dan janji pernikahan ini…=)

Jujurnya,dugaan yg saya hadapi sangatlah berat…rasa tak tahan pun ada…sampaikan perlu family kami masuk campur..bincang dan ambil langkah yg terbaik…dalam hati saya, saya tanamkan yg Allah nak uji kami sebelum berikan nikmat yg terindah utk kami..=) air mata?ai..jangan cakapla....bukan sekali dua saya menangis..banyak kali..hehehe....lagi-lagi,saya jenis sensitive..sedih sikit,terus nangis...=P

Disebabkan pelbagai dugaan yg mendatang,kami sepakat utk mengawalkan akad nikah kami kepada 19/3/2011…..kelam kabut jugak la memandangkan saya pergi kursus kahwin 3 minggu sebelum kahwin..huhu..punyala berdebar…sebab semua borang-borang di pihak suami dah lama settle…tapi pihak saya,kursus kahwin pun tak pergi lagi….jadi,nasihat sy, pergilah kursus kahwin awal-awal utk memudahkan urusan…thanks banyak-banyak pada ayah dan ma saya yg susah payah ambil borang kat pejabat agama,uruskan borang,sahkan borang dan lain-lain..=) Alhamdulillah.Allah mudahkan…saya negotiate dengan pegawai JAIP tentang sijil kursus kahwin ..pegawai ni sangat baik…dia siap tunggu saya depat pintu pejabat lagi sebab nak tolong saya..=) dan Alhamdulillah,surat kebenaran nikah berjaya dikeluarkan sehari before kahwin…

punyalah berdebar dalam tempoh nak dapatkan surat kebenaran kahwin tu...makan tak lalu..tidur tak lena....hehe..saya dah rasa semua tu..sebab kita hanya mampu merancang,Allah adalah sebaik-baik perancang kan...jadi,kami usaha dan serah pada Allah....dalam hati,takut sangat kalau kami tak jadi kahwin 19 mac yg lepas tu....dalam tempoh pertunangan jugak,saya dapatkan nasihat daripada senior-senior dan sahabat yg berkahwin masa belajar...beli buku-buku utk tambah ilmu pengetahuan....penting ye ilmu rumahtangga..jangan main kahwin je....=)

Jujurnya,seminggu before kahwin,saya diserang syndrome ‘darah manis’..hehe..pandai-pandai je bagi nama…rasa takut pulak nak kahwin..rasa tak nak kahwin…rasa berat sangat tanggungjwab nanti….perkahwinan yg kami bina ini biarlah ke syurga….tapi,Alhamdulillah,sokongan family sangat membantu saya…=) ayah saya siap panggil orang ramai buat solat hajat kat rumah lagi..mohon pada Allah utk dipermudahkan segala urusan...

ok...saya minta maaf sebab tak hebohkan tentang akad nikah kami..sebab ini hanya akad nikah...walimah nanti baru jemput semua sahabat handai...saudara mara pun ramai yg tak dapat datang akad nikah kami...suami saya pun tak jemput kawan-kwan dia...ramai yg tak tahu..ramai yg terasa..tapi,harap faham situasi kami...utk akad nikah,bajet sikit je...saya bukan org senang....sebab tu,Abang tak bagitahu kawan-kawan dia...sebab tak nak susahkan family saya....

saya pun hanya bagitahu kawan sekelas dan kwan-kawan rapat je...memang nak bagitahu semua..tapi,ada yg terlupa...yela,banyak benda nak kena settle kan..thanks pada kawan-kawan yg memahami..=) yg tak paham tu,saya nak buat macam mana kan....

Kini..kami sah menjadi suami isteri…saat terlafaz akad nikah,memang rasa syahdu je…tak percaya pun ada…sebab tu,saya macam teragak-agak nk salam dan cium tangan suami..hehe..gelabah?memang ketara la…yela,sebelum nie,pandang pun tak…tiba-tiba,dah jadi suami..dahla kenal tak lama mana pun…..beberapa bulan je…tu pun,bukan selalu contact..tak ke haru…tapi,itulah indahnya….=)

Walaupun kekok masa nak bergambar,tapi suami pandai tenangkan saya yg memang mudah gelabah ni..=) suami saya sangat berlembut dengan saya…langsung tak berkasar..memang ini la sifat yg saya dambakan selama ni..memandangkan saya memang tak boleh terima sebarang bentuk kekasaran…

selain daripada agama dan akhlak,saya harap dapat suami yg lemah lembut....yang penyabar...sebab,saya memang tak suka org berkasar dengan saya....huhu..kena sergah pun,saya dah boleh menangis.....hehe....penyabar penting..sbb saya kurang sabar..hahaha..=)

Saat paling menyentuh hati ialah ketika lepas solat sunat nikah ni bilik pengantin,rasa syahdu sangat bila suami membacakan doa…doa tentang saya..tentang hubungan kami…mendoakan kebaikan dan menjauhkan kejahatan daripada kami….menitis air mata saya saat itu….betapa saya sangat bersyukur dikurnikan suami sebaik dia….dia adalah yg terbaik utk saya….ye,saya tak mengenalinya..tapi,jika agama dan akhlaknya seindah ini…..apa lagi yg saya nak daripadanya…..=)

saya rasa sangat bersyukur..sebab Allah makbulkan impian saya......Allah makbulkan doa saya...bila dah bertunang,saya doa:

"yaAllah....jodohkanlah aku dengan Ahmad Yusoff b Awang..berkatikanlah hubungan kami...permudahkanlah niat kami....kuatkanlah hati kami...etc"

saya sebut sepecific nama suami saya..=) saya sangat yakin yg Allah akan beri yg terbaik utk saya..kadang kala,kita suka pada seseorang..kita rasa dia yg terbaik utk kita...tapi Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik utk kita kan..

jujurnya,saya langsung tak expect jodoh saya dengan bro yusoff...langsung tak terfikir..tapi,Allah tahu apa yg terbaik..Dia yg menyatukan kami...dah seminggu kahwin,saya still tanya suami:

"bang..betul ke kita dah kahwin?macam mana kita boleh kahwin kan?"sambil tersenyum..hehe...memang pelik kan..sebab urusan kahwin kami,sangat mudah alhamdulillah...=)

seminggu berkahwin,saya makin mengenali kegemaran makanan suami...suami saya tak boleh minum nescafe,saya pulak sangat suka nescafe...huhu....suami saya tak cerewet bab makan...dan rajin menolong kat dapur..kalau saya masak or buat keje rumah,mesti dia ada jugak....nak tengok and tolong saya..sampaikan ma ayah saya sangatlah sayang kat suami saya nie..=)

sekarang,suami saya praktikal kat temerloh..saya pulak dah nak final exam minggu depan di kuantan...jadi,berjauhanlah kami..tapi,ok la kan..nak rindu ke..nak sayang ke..nak kol ke...nak mesej ke..semua dah halal...=)

Akhir kata…doakan baitulmuslim yg baru kami bina ini,berkekalan selamanya..memperkuatkan langkah kami dalam berdakwah... baru beberapa hari kahwin nie,saya akui,saya dah jatuh cinta kat suami saya…=) sebelum ni,kami tak kenal….dia tak kenal saya..saya tak kenal dia…tapi Allah tahu apa yg terbaik..Dia satukan kami….dan atas dasar itu,kami cuba sebaik mungkin utk menjadi pasangan yg terbaik….cuba menerima kekurangan dan kelemahan masing-masing…dan saling menyokong antara kami di jalan juangNya…..semoga kami bercinta hingga ke syurga…

Abang…..terima kasih sebab sudi terima Ana sebagai isteri….terlalu banyak kelemahan dan kekurangan Ana..kesilapan silam Ana..tapi,Abang sudi menerima Ana seadanya….insyaAllah,Ana akan cuba yg terbaik utk menjadi isteri solehah utk Abang..ketua bidadari Abang di syurga nanti..=)

the end...=)

16 comments:

  1. ye ko mmg gelabah....
    masa tggu akad nikah selesai, aku terbayang, mcm mana la klu si husna ni ter'berTAKBIR' kt dlm masjid ni........haha
    konfem tok kadi pun terperanjat..........
    well, nasib baik x kn?
    haha

    ReplyDelete
  2. hehe..puas tu nk cover...malu la kat family mertua kan..hehe....

    ReplyDelete
  3. sy pun trtanya2 kt kwn2 yg prgi rmh husna...soaln first... sweet x husna kawen?
    2nd.... ade x husna kluar takbir time akad tu?
    haha...
    anyway, congratz and doakn utk kami kengkawan husna ni plak eh =)

    ReplyDelete
  4. Haha mujur tak takbir.
    Nice story. Moga bahagia hingga ke akhir hayat ~

    ReplyDelete
  5. sungguh, aku pun kagum kau tak bertakbir time sarung cincin, hehe, anyway, tahniah

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...comel je entry husna ni..+ y previous punyer...patutlah husna sibuk bertanyakan pasal baitul muslim course..hehe..barakallahu lakuma..=)

    ReplyDelete
  7. hee. sy pun baru sahaja mengikat tali pertunangan. baru tau apa itu adventure nya bertunang ni. dugaan yg mengajar kita erti kesabaran, kasih sayang, bersyukur etc. saya pun kenal tunang saya tak lama. hanya berapa bulan sahaja. we all jauh. seorang kutub utara and seorang lagi kutub selatan. bertambah dengan kerja encik tunang yang agak lebih jauh. kami juga tidak selalu berhubung. kadang-kadang perasaan takut tu ada.

    anyway, sy suka sangat entri ni. and congrats ya. now awak dah selamat menjadi seorang isteri. semoga bahagia hingga akhir hayat. amin ya rabbal a'lamin

    ReplyDelete
  8. Ya Allah…
    Andai Kau perkenankan,
    Kurniakanlah kepada
    Pasangan Pengantin Baru Ini,
    Yang Kau jadikan pengikat rindu Rasulullah dan Khadijah Al-Qubra
    Yang Kau jadikan mata air kasih Ali Karamallahu Wajhah dan Fatimah Az-Zahra
    Yang Kau jadikan mahar pernikahan Abu Thalhah dan Ummu Sulaim,
    Yang Kau jadikan penghias keluarga Nabi-Mu yang suci..


    Ya Allah…
    Andai semua itu terlalu besar bagi kami,
    Maka cukupkanlah permohonan kami dengan redha-Mu…


    Jadikanlah
    Pasangan Pengantin Baru Ini,
    Sebagai suami isteri yang saling mencintai di kala dekat,
    Saling menjaga kehormatan di kala jauh,
    Saling menghibur di kala duka,
    Saling mengingatkan di kala bahagia,
    Saling mendoakan dalam kebaikan dan ketakwaan,
    Saling menyempurnakan di dalam ibadat,
    Saling merindui syahid di jalan-Mu…


    Ya Allah…
    Sempurnakanlah kebahagiaan
    Pasangan Pengantin Baru Ini,
    Dengan menjadikan pernikahan ini sebagai ibadah kepada-Mu,
    Serta bukti pengikatan cinta kami kepada sunnah Rasul-Mu,
    Sesungguhnya Kaulah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...


    Amin Ya Rabbal Alamin

    ReplyDelete
  9. pkcik huzazi: amin....terima kasih banyak-banyak pakcik..insyaAllah kami akan usaha yg terbaik utk baitulmuslim yg baru dibina......=)

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum...TAHNIAH..semoga bahgia dunia n akhirat...sye sgt tertarik dengan entri2 ana...n scara kebetulan sye pilih topik kahwin semasa balajar tok presentation speech english sye...

    Saya pon b'harap dpt jodoh yg boleh membimbing saya jadi lebih baek..insya ALLAH...

    Sebelum nie saya ada berkenalan dengan seseorang tapi kami da x berhubung untuk mengelakkan masalah hati yang kritikal n maksiat hati...

    Dia minta saya belajar dulu...insya ALLAH if ada jodoh ada la..if x, saya harap dapat yang lebih baek dari sebelum nyer..wallahualam...

    ReplyDelete
  11. semoga kekal hingga ke akhir hayat..amin...
    pray for me too...=)

    ReplyDelete
  12. tahniah...moga hubungan dirahmati n dipermudahkan urusan olehNya...kimsalam kat usop..=)
    -hafiz yunus..

    ReplyDelete
  13. akak,sy pon student uia...sy nk jd mcm akak...bercinta slps kahwin...tp sy ada pakwe...sukar sy nk putus ngn dye....dpernah sy mntak putus tp dye xnk..susah kak...sy takut pernikahan kami xseindah bercinta slps kahwin...kdg2 sy jeles dgn org yg berkahwin mcm akak sbb mereka dpt rsa manisnya,malunya apabila bersma suami yg xpernah berckp sblm nie..:')

    ReplyDelete
  14. contoh ilmu rumahtangga...boleh kongsi sikit ? :)

    ReplyDelete