Followers

Monday, May 3, 2010

hikmah ucapan tahniah dan takziah...


salam....beribu kemaafan saya pohon kerana agak lama tak update blog..lama ke?huhu..sebenarnya..tak ada idea....tapi tadi tengah duk relax sambil dengar ceramah kat radio...saya tertarik apabila ustaz itu bercerita tentang pentingnya ucapan tahniah dan takziah....mula-mula nampak macam tak menarik je ceramah tue tapi ustaz tu pandai guna taktik untuk buat ceramah tue menarik...

ok la..ucapan tahniah biasanya kita guna bila berlaku something yg gembira dalam hidup orang atau kawan atau kenalan kita kan?contohla....kawan kita dah selamat melangsungkan perkahwinan or baru dapat baby....of course kita akan ucap tahniah kan...
"tahniah sebab baru dapat baby...girl ke boy?"...

ni contoh je la..hehe...hikmahnya apa ye??ha...ustaz tadi relate kan dengan sikap hasad dengki yg setia bersemadi dalam hati setiap manusia...perasaan dengki sememangnya wujud dalam hati manusia secara fitrah....tak percaya??ha...cuba fikir ye...kalau kita tengok dua kanak-kanak...adik-beradik...mereka cuba nak menjadi yang terbaik..berebutkan perkara yg sama...inginkan perhatian yg lebih dan lain-lain...itu ciri-ciri sifat dengki kan??sedangkan kita tak pernah mengajar mereka utk mengamalkan sifat tue...tapi...sejauh mana kita mampu mengawalnya???ha..tuela hikmahnya ucapan tahniah....macam mana??

meh kita praktik sama-sama ye...kalau tiba-tiba terbit perasaan dengki pada seseorang atas nikmat,rezeki yang dia dapat,cepat-cepat tukarkan perasaan tak elok tue...dengan mengucapkan tahniah pada dia...cuba try ye...insyaAllah,perasaan hasad dengki tue akan berkurang...bila berkurang,tak adala timbul penyakit hati yg lebih serius kan....bila saya fikir-fikir balik....ha..betol la..hehe...pernah saya macam agak dengki bila kawan saya diberi rezeki yg lebih...tapi bila saya ucap tahniah,hati rasa lebih lapang,seolah-olah saya turut diberikan rezeki tue...try la ye..hehe

berkenaan dengan ucapan takziah pun sama...bila kita mengucapkan takziah pada seseorang yang ditimpa musibah,secara tak langsung,akan terbit rasa insaf dan simpati dalam hati kita...dan juga dapat mengaplikasikan konsep kebersamaan kita bersama sahabat yg ditimpa kesusahan tue..hebat kan??segalanya dah diajar kepada kita menurut nilai-nilai Islam yg sebenar...cuma kita nie je yang jarang sangat nak mempraktikkannya...

kadang-kadang,benda yang kecil pun sering kali kita terlepas pandang kan..hanya sepatah perkataan yang mampu memberi kelapangan hati..sebab tue la lidah merupakan senjata yg palin tajam...kalau digunakan utk tujuan yg baik,insyaAllah akan membawa hikmah..tetapi kalu digunakan sebaliknya,maka hasilnya akan memudaratkan....teringat satu kisah pada zaman Rasulullah saw..kalau tak silap saya,pada masa tue,para sahabat sangat menitik beratkan setiap perkara yg disampaikan oleh baginda saw..hebatnya iman mereka kan...kita???huhu...kalau tak silap saya,saidina Umar telah meletakkan seketul batu ke dalam mulutnya utk mengelakkan daripada berkata perkara yg sia-sia....huhu...kita??

ok la..sama-sama jadikan pengajaran ye...peringatan ini utk saya jugak....saya tak nak tergolong dalam golongan yg hanya pandai berkata-kata tapi tak amal pun...nauzubillah.....macam dalam surah al-saff ayat 2 dan 3:

"wahai org yg beriman!mengapa kamu mengatakan sesuatu yg tidak kamu kerjakan?itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yg tidak kamu kerjakan."

ok..jaga diri..jaga iman..jaga hati..jaga ibadah...=)

No comments:

Post a Comment