Followers

Saturday, July 3, 2010

persediaan sebelum kembali ke UIA..


salam...dah lama jugak tak menulis...saya kekeringan idea..maafkan saya ye...seminggu sebelum ke UIA..saya akan kembali ke UIA 10/7/10 nie..meneruskan pengajian sebagai pelajar tahun kedua jurusan farmasi..perasaan saya?hm..seronok, tak sabar, excited dan jugak takut....takut utk menghadapi subjek-subjek yg mencabar...makin berat rasanya bebanan sebagai seorang pelajar..yg pada masa yg sama berusaha mengembangkan dakwah di bumi kuantan nanti...sebagai seorang pelajar,saya hanya dapat menghulurkan bantuan usaha dalam menghasilkan program-program yg bermanfaat..selain daripada usaha diri sendiri supaya sentiasa dekat denganNya..

secara jujurnya,saya sangat sukakan suasana UIA yg tenang..walaupun masih kurang membangun...dan pergaulan yg masih terjaga di sana..antaranya,pelajar perempuan diwajibkan memakai tudung,stokin dan menutup aurat...dilarang makan semeja dengan pelajar berlainan jantina yg bukan mahram..dilarang berdua-duaan di kampus atau library..banyak la lagi..kadang-kadang,kat UIA,lecturer dan petugas akan buat spot check dalam library utk menyaman pelajar-pelajar yg berduaan dengan yg berlainan jantina..ha..tapi kalau discussion secara berkumpulan,boleh je...cuma jangan berduaan dan menimbulkan fitnah...

tapi UIA bukanlah bermakna memang semuanya islamik..bagi saya,depends pada diri masing-masing..dan peranan pihak universiti sgt penting supaya peraturan-peraturan wajib kekal dilaksanakan..bukanla bermakna,semua student UIA tu,baik-baik belaka kan..

persediaan sebagai pelajar...saya berazam utk memperbaiki kesilapan semester lepas dan melakukan yg lebih baik tahun nie...selain tue,nak seimbangkan dengan tanggungjawab sebagai representative dalam society kami...sebab tanggungjawab saya akan tamat masa pertengahan bulan 11 nanti..harap-harap dapat jalankan dengan baik...

selain tue,saya nak usaha menjadi insan yg lebih baik...hamba Allah yg lebih dekat denganNya...saya usaha...yg penting,jangan putus asa kan?memang kita takkan terlepas melakukan kesilapan..tapi,kita kena sentiasa memohon keampunan kepadaNya...

kembali ke UIA...saya akan kembali bertemu,bergurau senda,bekerjasama dengan coursemates saya seramai 104 org...jauh dalam sudut hati,saya merindui mereka...dengan kedatangan bulan mulia tak lama lagi,saya harap dapat bersedia dan menggunakan peluang yg ada utk menambah pahala dan beribadah kepadaNya..

selain tue,harap saya dapat bersedia menempuh ujian dan dugaan Allah yg seterusnya...=) doakan saya ye....

5 comments:

  1. salam..husnaku syg..smoga kita sama2 kuat2 n berusaha lebih lagi pada cbaran akademik dan medan dakwah pda masa hdpan...=) slm perjuangan buatmu sahabat fillah~

    ReplyDelete
  2. salam, sy googled pharmacy uia dan jumpa sis punyer blog.
    sy fawwaz dan bakal jadi junior sis mulai esk. kirenye sy nie batch rx9 la.. hehe, if you don't mind, i'm following ur blog.

    ReplyDelete
  3. fawwaz- owh...welcome tue kuantan..batch akak pun ada yg nama fawwaz....ok..tq for following..=) all the best..

    ReplyDelete
  4. slm~susah ta jurusan farmasi?sy bru shj abis mgmbil SPM dn ingin untuk mngmbil jurusan farmasi..boleh cerita sket?;)

    ReplyDelete
  5. eun mintoo: maaf lambat balas....em...pelajar pharmacy kena minat subjek focus more on chemistry and ada juga physic sikit-sikit...biology pun ada...bagi saya,interesting...cuma,ramai senior cakap,masa belajar,course pharmacy lagi susah..kerja nanti x susah sangat....
    di uia,berganda cikit subjeknya....sebab kami lebih kepada pharmacy-medic....depends on university la....=)
    kita akan belajar tentang preparation of medicines, active ingredients....natural product..procedure to prepare the medicines...all thos machines.....chemical structure.....consult with patients.....n more..=)

    ReplyDelete