Followers

Tuesday, August 31, 2010

bebaskah kita?

Salam….semua org tahu hari adalah hari kemerdekaan Malaysia yg ke-53…ingin sy kongsikan pengalaman saya terlibat dengan misi membanteras maksiat di Dataran Merdeka lebih kurang 3 tahun yg lepas iatu semasa saya menuntut di Pusat Asasi UIA…

Daripada dulu,saya sangat teringin nak melihat sendiri suasana sambutan kemerdekaan di Dataran Merdeka.saya ringkaskan ye...sampai je di Dataran merdeka,saya sangat terkejut..yaAllah..penuhnya....pada masa tue,barulah saya tahu apa yg ada di 'sebalik' sambutan kemerdekaan....botol arak bergelimpangan.....ramai yg sedang buat maksiat....ramai yg berpelakuan tak senonoh dan lain-lain..ini ke maksud kemerdekaan yg kita nak??bebas dari pegangan agama??

ok..habis tentang nie..sebab saya dah pernah tulis tentang nie tahun lepas...saya nak kongsi sesuatu...sepanjang bulan ramadhan nie,ada satu hari saya bermimpi...masih saya ingat mimpi tue sebab sangat menakutkan..saya mimpi DAJJAL telah menampakkan dirinya...dan saya hidup pada zaman tue..yaAllah...dalam mimpi tue,kami cuba dipengaruhi supaya tukar kiblat ketika solat....kami diserang oleh tentera kafir...diacu senapang dan lain-lain...saat itu,semua orang berusaha mencari perlindungan....kemudian..saya tersedar daripada tidur...sy tahu mimpi sy tue cuma mainan tidur..tapi sgt terkesan di hati saya..sy share dgn kawan-kawan..agak2 kalu dajjal muncul,adakah kita akan dipengaruhinya?tebal mane iman kita?


ya Allah...apa akan berlaku jika saat kiamat tu semakin dekat??bersediakah kita?saya belum bersedia..banyak dosa yg dilakukan...amalan masih kurang..bersediakah kita?saya takut sangat bila membayangkan kita masih lemas dengan keseronokan dunia...tak salah...tapi jangan sampai membelakangkan agama...

sahabat-sahabat...berubahlah..mohonlah keampunan daripada Allah kerana Dia Maha Pengampun...dosa saya tak terkira banyaknya...tapi hanya pada Allah saya memohon keampunan..moga-moga Allah beri keampunan...

sahabat-sahabat....saat nie,batch saya diuji..bayangkan dalam tempoh 2 hari,ada 6 accident berlaku pada batch kami..termasuklah saya..saya terlibat dngn accident...sy tak cedera....tapi trauma...saat muka tengah pucat lesi dan terketar-ketar,ada seorang brother yg kebetulan lalu datang menolong....

selepas daripada entri saya 'seharian musafir' tue,ada 4 lagi accident yg berlaku...iatu accident melibatkan sy, then 2 org classmates sy accidents pada masa dan tempat berlainan..dan yg terbaru malam tadi...

saat ni saya terfikir..mungkin Allah nk beri peringatan pada kami..mungkin batch kami ada buat apa-apa kesilapan sehingga Allah menurunkan peringatan pada kami...wallahualam...

sahabat-sahabat..sy tahu ada yg bosan bila ada dikalangan kita yg suka cakap tentang dosa pahala,tentang akhirat,hari kiamat...

'ah..apa aku kisah'

'kubur lain-lain'

'adoi..bosan la..napela asyik cakap pasal agama je...'

sahabt-sahabt..banyakkan istighfar..mohon Allah beri hidayah pada kita...sia-sia je kita melalui bulan Ramadhan tanpa menggunakan peluang ini dgn sebaik-baiknya..rugi besar tau...

jadi,harap kita dapat sama-sama menggunakan peluang yg ada nie utk tambah amal dan juga mencari lailatul qadar..insyaAllah........ok...salam ramadhan kareem...

3 comments:

  1. takziah husna pasal accident..entri yg bgs lg..entri husna sume bgs2..hehe (ade bunyi bodek ke)..xde niat nak bodeks pon..:)

    aku pon x tau..kalo aku msih hidup time dajjal dtg nnti..apa aku akan decide? kalo ade tentera dajjal acu senapang kat dahi aku, apakah aku menggeletar, atau aku masih mampu tersenyum?...
    harap2, kalau menggeletar, biarla kerana takutkan nak jumpa Allah, dh tiba masa nak jumpa allah, harap2 menggeletar sbb nak jumpa Rabbul izzati, bkn mnggeletar sbb takut kepala hancur berkecai..

    Allah Taala, ampunkan dosa2 kami, terutama apabila kami masih dlm keadaan bersyukur dan mengingatiMu..
    apabila kami terlupa, maka ampunilah kami lebih2 lg, kerna sesungguhnya kami lalai dan alpa..

    ReplyDelete
  2. ummu hurairah: hehe..timi....ngepong kuat dih..(paham ke?)..hehe..
    accident tue mgkin satu bentuk tarbiyyak buat kita..sy ada ckap masa sesi muhasabah dlam kelas hari tue(walau rasa tak lyak nk share ngan classmate kan..)

    tuela..mimpi tu memang satu peringatan utk kita la..kita tak tahu bila kiamat tiba..taapi pada masa yg sama,asyik lagha je...jadi,dgn adanya blog nie,sy sharekan pada semua..moga-moga kita dapat saling menasihati kan..

    blog nie...sy nk kena cara yg santai...ada gelak ketawa...ada humour..supaya pembaca tak bosan...dan dalam setiap entri tue...sy akan selitkan 'something'..supaya pembaca tak rasa 'terbeban' dgn cara Islam..insyaAllah...

    thanks timi..(^_^)

    ReplyDelete
  3. gapo dio "ngepong" tu? bunyi cm kene kepong jer..hahaha..emm..mksd die bodek ke? hehehe..

    ReplyDelete