Followers

Friday, September 3, 2010

bercerita tentang diari ramadhanku...


salam...malam ini adalah malam ke 25 ramadhan...salah satu daripada 10 mlam terakhir yg di dalamnya terdapat satu malam yg lebih baik daripada seribu bulan...iatu Lailatul Qadar...setiap tahun sebaik saja kita menghampiri bulan Ramadhan,kebanyakan daripada kita akan menekankan tentang ganjaran hebat pada bulan nie lebih-lebih lagi lailatul qadar..tetapi sejauh mana kita betul-betul usaha utk mendapatkan ganjarannya??

ada dikalangan kita..bila tibanya bulan ramadhan..asyik mengeluh..lapar..dahaga..penat..sedangkan bulan nie sebenarnya utk melatih kita supaya lebih sabar...melatih ketaatan kita pada Allah..dan juga merasai kesusahan saudara seIslam kita yg kesusahan...tue pun,bukannya kita berpuasa 24 jam.....dan bila tiba saat berbuka,kita jadi tamak....dan juga membazir..itulah kita...walaupun syaitan dirantai..tetapi ketahuilah,nafsu itu lagi hebat peranannya dalam menguasai kita...

seharusnya..bila tiba je bulan ramadhan,kita usaha utk jadi yg lebih baik..kalau diuji dgn dugaan yg sgt menguji kesabaran kita,banyakkan istighfar kerana Allah hanya ingin menguji tahap keimanan kita....=) banyak pahala yg menanti jika kita ikhlas kerana Allah....

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

sepanjang bulan ramadhan nie..saya meneruskan kehidupan saya sebagai student seperti biasa..pada masa yg sama sedang berjinak-jinak utk mencari side-income through business...doakan ye...seperti biasa,jadual harian saya memang full...dan sekarang makin buzy sebab 2nd Rx national pharmacy quiz juz around the corner je...banyak perkara perlu diberi perhatian...memerlukan masa,kesungguhan dan of course tenaga....

semalam bermula daripada bangun tido pukul 5 pagi sampai ke pukul 1 pagi,saya asyik terkejar masa.....ya Allah...sampai je bilik,terus 'pengsan'..hehe...lepas sahur,solat subuh,ibadah sunat..ready utk kelas sampai pukul 5.45 petang....lama betol praktikal kali nie...tapi ada bnyak senggang masa..jadi saya curi-curi masa utk solat asar..hehe...tapi rasa sangat rugi sebab tak bawak Quran masa praktikal..kalau tak,boleh baca kan....tak pelah...

then,saya pergi bazar di masjid negeri...sebenarnya sangat jarang pergi bazar...sebab macam yg saya cakap sebelum nie,saya tak berapa suka tempat yg crowded..lepas tue terkejar-kejar utk berbuka puasa...solat maghrib,isyak dan tarawikh....balik je dari tarawikh,saya kena training moderator utk quiz nanti...then ada meeting business sampai pukul 1pagi...sampai je kat bilik...solat sunat jap..then..................(tido)...huhu...

pagi tadi,rasa malas sangat nak pergi kelas..haish..alhamdulillah berjaya lawan nafsu malas tue...bercerita tentang ramadhan,pada bulan nie,seharusnya kita berlumba-lumba melakukan ibadah sunat..dan memohon keampunan daripada Allah swt atas segala dosa-dosa kita..moga-moga Allah ampunkan...banyakkan Qiamulail,mengaji,solat sunat,sedekah dan lain-lain....ye?

makanan utk berbuka...hm...saya jenis makan makanan yg saya biasa makan je..saya payah nak cuba makanan lain..contoh kalau kat UIA ni,menu saya ialah char kuew teow,,nasi kerabu,nasi putih ayam cili padi,kuew teow kungfu/ladna,nasi goreng kampung,nasi goreng ikan masin,nasi ayam,tomyam......ini je makanan yg saya asyik ulang order kat kafe sepanjang 2 tahun nie....huhu...ada sekali tue,sebulan berturut-turut saya order char kuew teow...T_T...sebab dah sangat suka...

bukan tak makan makanan lain..tapi jarang la...hehe...kuih muih...kadang-kadang je beli sebab bila dah berbuka,kita akan kenyang..takut membazir pulak..tak elok kan..kadang-kadang beli pun sebab boleh kongsi dgn kawan-kawan...ada 4 jenis kuih je yg saya beli sepanjang bulan ramadhan....berulang-ulang..hehe...iatu kuih seri muka,puding gula hangus(karamel),donut coklat dan popia basah...kuih yg lain?saya tak berapa gemar...haa...tapi saya baru suka sejenis kuih nie..kuih samosa.....hehe...

kawan-kawan yg rapat dgn saya pun pelik kenapa la saya asyik beli benda yg sama..nak buat macam mana..bila dah suka,saya akan suka betul-betul..cuma...setiap kali membeli,saya takkan membazir....rugi kan membazir...kena kawal nafsu makan setiap kali kita nak beli sesuatu makanan tue...

samalah jugak dengan persediaan raya..jangan melampau sangat ye..tak elok..bersederhanalah...jangan selalu sangat shopping sampaikan ibadah sunat di bulan nie terabai...ye?

ok la..nanti saya tulis lagi..ramadhan hampir tiba ke penghujungnya..tapi,belum terlewat utk kita merebut dan menambah pahala di bulan mulia nie..rugilah kita jika biarkan bulan ini berlalu tanpa sebarang perubahan pada diri kita...

JOM CARI LAILATUL-QADAR....=)

1 comment:

  1. saya suka ayat ni: "nak buat mcm mana, bila dah suka tu, saya betul2 suka"...huhuhu...

    ReplyDelete