Followers

Sunday, October 17, 2010

baling batu,sembunyi tangan...

salam...pernah dengar tak peribahasa entri nie?mesti pernah kan...=) maksudnya,melakukan sesuatu tapi menyembunyikan identiti or tak mengaku....kira mcm sikap yg tak berapa elok la...nampak mcm tak bertanggungjawab kan?yela....dah buat sesuatu benda,kebiasaannya yg tak elok la...then,tak nak mengaku..huhu..

zaman sekolah dulu,sy nie jenis pantang dicabar...mudah 'panas' kalau jumpe orang jenis 'baling batu sembunyi tangan'...pengalaman?of course la ada...zaman sekolah dulu,nama saya pernah diconteng kat pintu tandas...kat dinding..kat buku..oleh manusia yg bersikap mcm nie...tapi seperti biasa, dorang tak mengaku pun...berani cakap belakang je...tak berani cakap depan-depan...hehe...apala...

bagi saya time tue...dorang nie pengecut je....sebab?yela....dorang dah menghina,mengutuk orang tapi tak nak mengaku....kalau ikut sikap zaman sekolah dulu,sy akan cakap mcm nie je;

"setakat cakap belakang,baik tak payah....jumpe aku face to face la....kenapa?tak berani?la...penakut rupanya......"

haha..pedas tak?zaman sekolah dulu,saje je cari pasal kan..hehe...sound direct je...tak ada tapis-tapis...jadi,hubungan saya dgn manusia jenis nie memang tak 'ngam' la...hehe...

agak-agak kalau sekarang,saya bersikap tak matang macam kat atas nie,apa yg berlaku ek?

orang yg kenal saya dari dulu iatu dari zaman saya bersekolah,memang tahu betapa 'pedas' dan 'tajam' nye kata-kata saya...sinis......

tapi..sekarang kita dah besar..dah makin matang...tak patut saya bersikap mcm budak-budak kan bila dikutuk or dihina....kalau ikut hati,semua orang 'panas' kan bila dikutuk oleh org yg 'baling batu sembunyi tangan'...ke ada yg suka?hehe...

tapi...sy malas nak layan..kalau dilayan,makin menjadi..lagipun,benda remeh je....tak menjadi kudis pun...anggap jela ujian sebagai manusia kan..lagipun manusia ada macam-macam jenis...dan kita tak boleh expect semua orang akan suka kita...mesti ada yg tak suka kita...jadi,sekarang nie,kalau rasa 'panas hati' je....sy akan balas dgn kata-kata yg baik..manela tahu satu hari nanti,insan-insan nie akan berubah kan...kita tak boleh jangka...

apa pun..jadilah diri sendiri..jangan hipokrit...ini blog sy..ini diri saya...selagi mana saya tak melanggar hukum agama,saya akan teruskan menjadi diri saya...

kesimpulannya,harap kita dapat ubah sikap kita...bukan nk tunjuk baik ke....poyo ke..tapi tak elok kalau kita kutuk-kutuk orang...better senyap je...tak pasal-pasal je tambah dosa...kurang pahala....kalau rasa blog sy nie menggambarkan benda yg tak elok..tak payah baca ye..kang jadi sakit hati pulak..hehe..

kelakar la...saya ingatkan dah tak ada manusia bersikap mcm nie...tapi ada lagi rupanya...kadang-kadang rasa nak je balas balik kata-kata hinaan tue....tapi kalau saya buat macam tue,level saya samalah dengan level org yg menghina tue kan?

tapi..kira ok la...dapat melatih diri saya supaya lebih penyabar..sebab saya mudah 'panas' kan...sy anggap ini latihan utk meningkatkan kesabaran saya jela ye...hehe...tapi macam menarik pulak kan?tak adalah hidup saya nie mendatar je....

ujian yg bakal tiba tentu makin hebat...jadi,moga-moga kita dikurniakan kesabaran dan kekuatan utk menghadapi nya....insyaAllah......apa-apa yg berlaku,kena think positive..imagine...two situations:

1) negative thinking
"apa masalah budak nie??saje buat aku panas...suka hati aku la nak tulis apa...kalau rasa aku poyo..tak yah la baca....nak delete la blog nie..tak nak tulis dah..aku tulis kat microsoft word then baca sendiri...aku give up....sampai hati dia kutuk aku..tak tulis nama pulak tue...haish..geramnya....."

2)positive thinking
"haha..apalah masalah budak nie..interesting jugak..teringat zaman sekolah dulu..mesti budak sekolah lagi nie...hehe..menarik....boleh practice kawal perasaan....mesti jadi lebih penyabar lepas nie....emosi pun stabil..."

hehe...ok lah.......harap kita dapat perbaiki diri kita ye.....kalau boleh saya nak delete terus sikap saya zaman sekolah dulu..tak elok 'sound' orang kan..huhu.....saya minta maaf kalau entri nie membangkitkan rasa kurang senang....

ini blog sy..ini diri saya...saya tak nak jadi hipokrit....maafkan saya ye...ukhwah fillah...=)

1 comment:

  1. Rasulullah SAW pun begitu jgk. baru je bace solusi smlm, cerita pasal intraksi Rasul dgn nonmuslim. skali tu rasul dan saidatina aisyah r.a mendengr sekumpulan yahudi berkata, "`Assam alaikum (binasa ke atas kamu)!". lalu s. aisyah menjawab dgn geram, "wa `alaikumus sam wal laknah (dan ke atas kamu kebinasaan dan laknat)!". Rasul berkata, "sabar dulu wahai aisyah. tidakkah kamu tahu bhw Allah itu sukakan kelembutan?" Aku (aisyah) berkata, "Tidakkah tuan mendgr apa yg mereka perkatakan?" "Ya, ttp aku sudah pun mnjwb dgn "wa `alaikum". "

    maknanya, kalau rasul nak bls pun, sekadar "ke atas kamu kembali" sahaja. ada tak rasul guna kata2 kesat balik? tak kan...itulah rasulullah saw. kalau kita rasa nak marah, cuba fikir, kalau rasul di tmpt kita, apakah yg akan baginda perkatakan? @ apakah reaksi baginda?
    hmm..sprti cth inilah kan...rindunya pd baginda...

    p/s: bagus husna! jd matang ye..:p cam poyo je ayat nih

    ReplyDelete