Followers

Monday, October 25, 2010

kenapa saya takut guruh/petir/kilat ??

salam...sebenarnya dah tak nak tulis entri baru memandangkan pagi esok,insyaAllah saya dan sahabat-sahabat akan mula final exam...the first paper pulak tue..of course tough...tapi saya suka subjek pharmaco..hehe...

disebabkan cuaca dua tiga hari ni asyik mendung..kadang-kadang ada guruh,petir dan lain-lain menyebabkan saya nak tulis jugak entri nie...kenapa saya takut guruh,petir dan sesinonim dengannya??

actually,dari kecik lagi saya takut guruh..huhu...dulu,setiap kali dengar bunyi guruh,saya terus ambil kain selimut ke..kain ke utk tutup tingkap kat rumah..lepas tue,laung dan jerit panggil nama abang saya yg tengah main dgn kawan-kawan dia..huhu..kenangan nie selalu dijadikan bahan usikan dalam kalangan kami adik beradik....hehe..

tapi..kenapa saya takut?? hm...sebab...saya terbayang suasana hari kiamat...tak tahulah kenapa...saya takut kalau saat tue,hari kiamat berlaku...dan saya tak bersedia...cuba bayangkan...bila nak hujan,kan ada angin kencang..bunyi guruh..macam nak tercabut pokok..ada atap terbang...sampah berterbangan....fuhhh...kecut perut saya...takut kalau-kalau kiamat berlaku time tue...amalan tak banyak...dosa menggunung tinggi....astaghfirullah...

tapi..sekarang dah besar,saya cover la ketakutan tue..tapi bila nak hujan + ada angin kencang + bunyi guruh..memang saya akan stay kat dalam bilik jela...tak berani nak keluar..huhu...istighfar banyak-banyak utk tenangkan diri..

kat bawah nie,ada sekeping gambar saya amik masa on the way balik UIA...masa nie saya tengah tunggang motor..haish..punyela takut time nie..

try tengok gambar yg saya ambil nie...awan tebal yg berwarna gelap..seolah-olah macam nak menghempap kita...angin kencang..pokok macam nak tercabut...disusuli dengan bunyi guruh...kadang-kadang nampak nyalaan kilatan petir di kaki langit....jujur,kecut perut saya...nie fenomena semulajadi...tue pun dah cukup buat saya takut...agak-agak,hari kiamat nanti mcam mane??

kiamat...hari kiamat..berapa kali agaknya kita ingat tentang hari kiamat dalam sehari?berapa kali agaknya kita beristighfar dalam sehari...berapa banyak amal yg kita buat dalam sehari?Allah terima ke amal kita tue...berapa banyak pulak dosa yg kita buat dalam sehari?berapa kali kita lalai dalam mengingati Allah?

agak-agak..kalau kiamat berlaku dalam masa terdekat..ke mana kah kita?syurga atau neraka?kita tak tahu...sebab tue..bila tengok je cuaca yg buruk mcm kat atas nie..rasa nak nangis pun ada....huhu..nak masuk syurga tapi rasa macam tak layak...tapi tak sanggup nak hadapi seksaan api neraka....nauzubillah...

okla...sama-sama fikir ye.....dan sentiasa memohon keampunan dari Allah....saya banyak sangat buat dosa..kadang-kadang iman lemah...rasa tak terampun dosa-dosa saya nie...ya Allah,ampunkan dosa kami,dosa ibu bapa kami dan seluruh muslimin muslimat..berilah kami hidayah...hidup dan matikanlah kami di dalam ISLAM...amin....moga-moga Allah ampunkan kita......=)

all the best...!!!

1 comment: