Followers

Sunday, October 10, 2010

my dream...

salam...dah agak lama saya tak menulis...maafkan saya...saya tengah dalam proses utk recover...recover daripada apa?terlalu peribadi utk dikongsikan...cuma..ujian dalam hidup kita nie,akan silih berganti..lepas satu,satu lagi akan datang..kadang-kadang Allah uji kita dengan ujian yg bertimpa...itulah keadaan saya sekarang....

my dream..impian saya...saya tengah mengelamun kejap tadi..sambil-sambil tenangkan diri..memikirkan tanggungjawab yg bertambah..tergalas di bahu...saya diberi amanah memegang tanggungjawab sebagai General Secretary utk IIUM Pharmacy Students society(IPhA)...rasa terbeban pun ada..cuma,selagi diberi peluang dan kepercayaan,saya akan lakukan yg terbaik....moga-moga segala amalan saya dikira sebagai ibadah olehNya..

menginjak ke usia 21 tahun...saya terfikir....macam mana didikan yg saya nak berikan pada anak-anak saya nanti....macam awal sangat ke apa yg saya fikir nie?tak kisahlah kan....saya terfikir..macam mana sy nak didik anak-anak saya..amanah daripada Allah nanti...lagi-lagi dalam kehidupan yg serba mencabar nie...

antara yg saya terfikir dan plan dalam otak saya nie:

1) mengamalkan solat berjemaah.....maksudnya..saya akan jadi imam utk anak-anak perempuan sy....dan suami saya akan bawa anak-anak lelaki ke masjid utk solat berjemaah...

2) amal membaca Al-quran bersama-sama mereka setiap kali lepas solat subuh dan senggang masa maghrib dan isyak..termasuk membaca buku-buku agama...

3) mengamalkan usrah sekali seminggu...dapat eratkan hubungan kekeluargaan..

4) open minded dgn mereka...dedahkan mereka dgn dunia sebenar..ajak mereka berkongsi pandangan...dan tunjukkan mereka 'keburukan' dunia yg sebenar...

5) ajar mereka tentang islam...cara pergaulan..pakaian..akhlak...

6) qiamulail setiap minggu.....

nie sebahagian la....saya pun tak tahu dapat realisasikan or tak...cuma....saya nak anak-anak saya dididik dgn cara hidup islam yg sebenar...juga berjaya dalam bidang duniawi...segelintir dripada kita berpendapat,org yg nak amalkan Islam nie,selalunya ketepikan duni..akademik lemah....kebersihan diabai..kesihatan tak terjaga dan lain-lain...

nie impian saya..tak tahulah berhasil or tak....Allah lebih mengetahui kan....cuma saya akan usaha yg terbaik...doakan saya ye....=)

2 comments:

  1. husna..ada tnada2 dah ni hehe..btw, nice plan, nak tiru husna gak blh? huhu

    ReplyDelete
  2. haha...tak da tanda apa-apala...juz thinking bout that je..tengah melayan perasaan kan..hehe..boleh2..benda yg baik elok dikongsi kan..=)

    ReplyDelete