Followers

Tuesday, December 21, 2010

kita mahu...?kita perlu..?


salam....saya nak menulis lagi...sebelum saya sibuk dengan kerja-kerja lain..hidup nie makin tough kan...betul-betul memerlukan semangat,kesabaran dan pengorbanan yg tinggi....pada masa yg sama kena kekal tenang....hari nie,saya nak sentuh tentang apa yg kita mahu...dan apa yg kita perlu..

contoh...kita makin membesar..memasuki alam remaja..kita nak jadi baik...tapi naluri remaja kita mahu mencuba bermacam-macam benda...kita ada banyak kehendak dan kemahuan....tapi adakah semua tue satu keperluan?

kerap kali kita tersalah pilih..antara kemahuan dan keperluan....keperluan?ialah benda yg penting dan perlu ada pada kita..yang sesuai dengan kita...sedangkan kemahuan dan kehendak nie lebih kepada keinginan kita...kita nak apa....boleh demand lagi...biasanya kemahuan kita dipenuhi dengan naluri dan nafsu....

kita mahu rumah besar...kita mahu barang kemas yg mahal...kita mahu kereta mewah..kita mahu suami(bukan couple/pakwe ye) yg hensem..mcm aaron aziz ke...mcm ashraf muslim ke..kita mahu dia..kita tak mahu dia....hehe..macam-macam yg kita mahu kan?tapi kita perlu ke?

sedangkan semua 'mahu' itu perlu dikawal supaya kita tak menurut nafsu....memandangkan saya masih di usia awal dewasa,bab mencari pasangan hidup selalu diperbahaskan(cewah...skema betul ayat)...

kita nak pasangan yg kita suka...pasangan yg baik rupa paras...yg kaya..yg baik...yg tak merokok..yg bertanggungjawab...yg tinggi...yg cerah..yg badan sasa......(berapa banyak syarat yg kita letak......) kan?

tapi...cuba fikir balik....Allah tahu apa yg terbaik utk kita....DIA beri apa yg kita perlu...bukan apa yg kita mahu...DIA lebih mengetahui apa yg kita perlu..sebab DIA yg ciptakan kita...kadang-kadang kita rasa pilihan kita tue adalah yg terbaik...contoh,dulu saya nak sambung study dalam bidang forensik....siap ada mock interview lagi masa kat MRSM..pada masa tue,saya rasa saya betul-betul nak sambung bidang forensik...mahu bidang forensik....yakin dapat buat ijazah sains forensik...selepas niat utk menjadi peguam tak berapa digalakkan oleh ustazah saya..

guess what??Allah lebih tahu....konon-konon dulu plan nak undergo matriculation,then proceed to degree in forensic science....siap kemas-kemas barang dah..tapi,tiba-tiba dapat tawaran UIA dalam bidang Nursing...saya tak minat sebab tak suka uniform nurse yg mengikut bentuk badan..huhu..tapi..akhirnya saya pilih UIA selepas berbincang dengan family dan buat istikharah..

sekarang..saya sedar yg saya PERLU ke UIA...Allah mudahkan urusan saya utk tukar course ke pharmacy although i just wrote the apply letter in malay..not english..dan paling penting,UIA adalah tempat saya jumpa diri saya yg sebenar..jumpa apa yg saya cari selama nie...walaupun perubahan saya lambat daripada orang lain..alhamdulillah.....hidayah itu milik Allah...dan alhamdulillah,ALLAH bagi nikmat yg saya sangat nantikan selama nie...ALLAH beri pada masa yg sesuai...aturan ALLAH adalah yg terbaik...saat saya rasa betul-betul tak larat utk teruskan..betul-betul lemah...syaitan pun hampir-hampir nak sorak dan gelakkan saya...saat tue,ALLAH bagi nikmat itu pada saya...saat tue,saya rasa sangat bersyukur..sebab ALLAH masih sayangkan saya...dan saya harap sangat ALLAH tak tarik balik nikmat tue.....rasa hilang semua sengsara bila kita diberi kenikmatan oleh Allah..

terlalu banyak nikmat yg ALLAH bagi pada kita..nikmat melihat,bernafas,menghidu,makan,merasa dan lain-lain..dari sekecil-kecil benda hingga ke sebesar-besar perkara..terutama nikmat iman dan Islam...jadi,kenapa kita nak jauh dari DIA??

jadi,serahlah semuanya pada DIA...tapi,jangan malas usaha pulak...dalam segala hal..pelajaran ke...jodoh ke..pilihan ke..serahlah pada DIA....ada sekali tue,saya rasa pilihan saya dah betul dah..tapi entah kenapa,saya rasa tak sedap hati...rasa bersalah..jadi,saya tahu,mesti ada yg tak kena...jadi,muhasabah balik..betulkan apa yg silap...dan akhirnya Allah tunjuk pilihan yg saya perlu buat...semestinya petunjuk itu datang selepas kita diuji....dan alhamdulillah,Allah beri kemudahan yg saya tak pernah sangka semudah itu !!! alhamdulillah.....^_^

jadi...dalam setiap perkara yg kita buat,pastikan kita pilih apa yg kita perlu..bukan apa yg kita mahu...dan kalau tiba saat kita perlu memilih antara dua,buatlah istikharah dan berbincanglah..kadang-kadang kita duduk stress sorang-sorang...confuse nak pilih yg mana....jadi,berbincanglah...mengadulah pada DIA...saat DIA berikan jawapan,kita lah akan jadi insan yg PALING BAHAGIA.....
kebahagiaan takkan hadir begitu sahaja...ada harga yg perlu dibayar...ada perkara yg perlu dikorbankan....ada ujian yg menanti utk meguji setebal mana iman kita...bersiap sedialah...dalam apa yg kita buat,jagalah hubungan kita dengan Allah..bila kita dekat dengan DIA,ALLAH akan lagi dekat dengan kita....banyakkan bersabar menempuh segala dugaan dan ujian kerana semua tue adalah tanda ALLAH sayangkan kita dan ingin menguji kita.....

kita akan diuji..setiap orang,lain ujiannya..kalau rasa kita gagal,tak apa...^_^..bangkit semula..usaha lagi...kalau gagal lagi,usaha lagi....jangan putus asa..insyaAllah.....satu hari,kita akan berjaya melaluinya...dan akhirnya,kejayaan dan kebahagiaan menjadi milik kita..apa yg saya tulis nie lebih kepada diri saya sendiri..sebab saya manusia biasa,kadang-kadang saya lupa..

apa yg lebih gembira daripada kita dapat rasa kita DEKAT dengan DIA..apa yg lebih meresahkan selain rasa JAUH dari DIA...saya teringat kata-kata nie..

"bila kita ada Allah(dekat dengan ALLAH),kita ada segala-galanya..bila kita jauh dari ALLAH,kita hilang segala-galanya...."

1 comment:

  1. salam husna, igt saya lagi?
    btw, entry yg sy rs sonok untuk dibaca..
    membuat pilihan itu susah..tp kepada Allah jualah kita memohon petunjuk dan pertolongan..mabruk ukhti!
    syukran untuk peringatan=)

    ReplyDelete