Followers

Thursday, January 13, 2011

di sebalik team medical dragon.....







Salam..entah kenapa rajin pulak nak tulis entri baru….team medical dragon..mungkin ada yg tahu tentang cerita nie..mungkin juga ada yg tak pernah dengar pun. Team medical dragon ialah cerita tentang satu team yg terlibat dalam pembedahan especially cardiac surgery. Dalam team nie ada doctor,nurse,pakar bius,medical engineer,internal doctor dan lain-lain.

Saya mengenali team medical dragon nie melalui komik rasanya hampir 4 tahun lepas kot...hehe…ex-roomate saya(nama dirahsiakan) sangat suka baca komik dan tengok anime.jadi,saya tumpang baca jela…first baca komik cerita nie,saya dah tertarik.then,bila ada dalam bentuk movie,mestilah saya nak tengok.cerita nie daripada jepun.

Banyak pengajaran yg boleh kita ambil daripada cerita nie.jalan ceritanya sangat menarik dan penuh dengan ilmu perubatan.watak utama dalam cerita nie ialah Dr Asada Ryutaro…sangat hensem,genius dan mempunyai skil yg hebat.hehe…tapi,cerita nie bukan hanya berkisar tentang perubatan,pembedahan je..tapi turut dimasukkan konflik diri dan masalah..walaupun kadang-kala ada yg macam tak logik ke..apa ke...tapi,saya lebih pentingkan pengajaran daripada cerita nie...=)

Antara pengajaran yg kita dapat daripada cerita nie ialah:

1- Jangan mudah putus asa.selagi ada upaya dan usaha,teruskan..insyaAllah ada jalannya..

2- Ikhlas dalam pekerjaan.dalam cerita nie,team medical dragon hanya aim utk selamatkan patient..walaupun terpaksa menentang procedure dan pengurusan yg rumit

3- Kebaikan dan kebenaran akan mengatasi kebatilan…sifat-sifat yg baik akan dapat menundukkan sifat dan akhlak yg buruk..

4- Pentingnya kerjasama..tanpa team@jemaah,kita takkan kuat dan berjaya…semuanya memainkan peranan yg penting…

Cerita nie dah ada 3 season….semua saya dah tengok…^_^…..hehe…banyak ilmu tentang perubatan especially heart yg saya tahu..kira bolehla apply sambil-sambil belajar..kadang kala,kita dah pernah dengar tentang disease tue..tapi,dalam cerita nie,kita dapat tengok la lebih kurang…sangat best..

Lagipun,dalam cerita nie,tak ada jiwang-jiwang…semuanya tentang teamwork,usaha tanpa putus asa...untuk menjadi orang yg hebat,bukan sedikit usaha yg perlu dilakukan..kita perlukan kekuatan dan kesabaran...tapi,biasalah..dalam mana-mana cerita,mesti ada watak jahatnya...dalam cerita nie,main antagonist character is Noguchi-sensei..haish,geram betul la saya dengan dia nie..hehe

daripada kesemua season,saya paling suka season 3..sangat best...=) sebab season yg lain,lebih kepada kehebatan Asada Ryutaro..tapi,season nie,ada kelainan...ok...selamat menonton...^_^

No comments:

Post a Comment