Followers

Friday, January 21, 2011

insyaAllah,that day will come...

salam......maaf sebab entri sebelum nie,saya emo...biasalah..hidup nie penuh ujian...hari rabu yg lalu,saya terlibat dengan kemalangan...saya dilanggar oleh sebuah kereta..kalau ikutkan,kemalangan tue memang agak dahsyat..sebab saya nyaris digilis kereta tue..tapi alhamdulillah,Allah panjangkan usia saya...saya hanya cedera dan lebam-lebam...tapi,sangatlah azab menanggung sakit...hampir 2 hari terbaring je....tue pun,sangatlah sakit sebab keseluruhan badan saya lebam-lebam dan cedera...huhu...

sebelum saya masuk kpada tajuk entri..nak tanya,korang dah daftar mengundi ke?kepada sahabat-sahabat yg dah cukup 21 tahun,harap dapat daftar mengundi secepat mungkin..ingat,kita adalah tunjang negara..masa depan negara terletak di tangan kita...either kita nak menegakkan hukum Islam,atau hidup dengan bayang-bayang je Islam....fantasi bukan realiti...sedangkan,hakikatnya Islam itu syumul(lengkap) dan perlu diamalkan secara menyeluruh..bukan hanya sebahagian...=)

hm...saya terfikir..kan bagus kalau malaysia tiru macam UIA..bukan provokasi atau bangga sebab saya student uia..bukan..cuma,bagi saya,tak salah kalau kita ikut contoh yang baik kan?

contoh...dalam kampus UIA,kami tak dibenarkan berdua-duaan tanpa mahram ditempat yg sunyi...kalau meeting,sangat jarang kita dapat lihat lelaki dan wanita hanya jumpa berdua...exclude utk suami isteri dan adik beradik ye...meeting akan dimulai dengan Al-fatihah..diakhiri dengan tasbih kafarah dan surah Al-Asr...

di sini juga,banyak ditampal poster,flyers yg memberi nasihat dan peringatan pada kita...kuliah maghrib memang sentiasa ada...program qiamulail,berbuka puasa beramai-ramai,program-program Islam,memang banyak dianjurkan...secara tak langsung,kita dididik mengamalkan Islam....

di sini,semua pelajar wajib tutup aurat...syarat yg UIA letak,semua pelajar kena bertudung...hence,kalau ada yg pakai tudung tak menutupi dada,ada je yg kena tegur dengan lecturer on the spot...semua wajib pakai stokin/sarung kaki bila ke kuliah....dilarang memakai pakaian yg ketat..lecturer non-muslim pun bertudung tau masa office hours...siap berstokin lagi..=) dulu,sy confused....sebab ingatkan mereka orang Islam...lepas tue,baru ingat balik,syarat utk menjadi warga uia,kena bertudung..=)

tapi..ada sesetangah orang Islam,sangat berat nak laksanakan perintah Allah nie..di uia juga,kami kena berikrar,utk mengamalkan amar makruf nahi mungkar,jaga pergaulan...dalam lecture hall, memang tak ada pelajar lelaki duduk bersebelahan dengan pelajar perempuan(maybe ada jugak kot)...saya tahu ada je IPTA yg lebih kurang sama dengan UIA..tapi,nie contoh je ye...takut ada yg marah nanti..huhu...UIA is still IPTA...biasalah...ada yg nak buat..ada yang tak nak buat..ada yg terkongkong....tapi,peraturan tetap peraturan..

ada je sebahagian yg tak nak ikut...ada je kes kecurian...tapi,apa yg saya nak tekankan ialah PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG... bila kita ada kuasa,kita boleh tukar peraturan..semua orang akan ikut peraturan..bila kita ada kuasa,kita boleh anjur program-program yg mendekatkan kita pada Islam...tapi awas,jangan salah guna kuasa yg telah diberi...lainlah kalau dah berani nak menjawab di depan Allah nanti..

jadi..kan bagus kalau malaysia pun jadi macam nie..ikut undang-undang Islam...semua orang Islam kena tutup aurat....riba' dan rasuah dihapuskan......hiburan yg melampaui batas dihentikan...dah tak ada cadangan penubuhan kelab-kelab malam....konsert gay dan konsert-konsert artis dihentikan..tapi tengoklah sekarang,artis disanjung..berapa banyak program mencari bakat bru disiarkan?bintang kecil la...pilih kasih la....AF la....mari menari..sehati berdansa..kamilah juara.....wah-wah...seronoknya....err...kenapa sikit sangat program-program Islamik? kan bagus kalau hukum hudud dilaksanakan....rakyat miskin tidak ditindas lagi(sangat seksa bila harga barang dan minyak naik....wahai pemimpin,kami orang susah..adik beradik ramai...kami tak mampu....wahai pemimpin,kami student..harga makanan dinaikkan..tapi kenapa biasiswa dan ptptn kami kekal di takuk lama?) yang kaya jadi makin kaya...yg miskin,bertambah miskin.....moga-moga satu hari nanti,umat Islam mempunyai akidah yg ditanam seperti akar..ibadah dan akhlak disemai membuahkan tunas yg baru dan kukuh...barulah kita akan membawa kepada kegemilangan Islam..

tapi..semua nie bukan mudah nak dicapai...selagi ada orang Islam yg hanya bertopengkan agama Islam...tapi,tak nak amal Islam....semoga satu hari nanti,Islam kembali tertegak di bumi Malaysia dan seluruh dunia...saat itu akan tiba...pasti tiba..insyaAllah...

4 comments:

  1. salam...

    tak perlu berbangga dan riak dgn keadaan uia.. ramai sahabat saye di uia yang d uia bukan main lagi berlitup bagai tapi di luar ad yaNG tidak seperti di uia. malah ad yang clubbing..
    sy ingat lagi kawan sy ckp die bosan dgn peraturan uia yang gile2 ketat.. engat student nak layan ke.. mase kuliah boleh la, dah kat luar mane ad student ekut..
    klu awak nak ckp malaysia jd macam tue.. payah lah. di malaysia bukan men lg jaga adab.. tp bile kat luar malaysia.. buat malu je.. so plz jgn nak agung2 kan sgt kdaan di uia.. mnympah la bace.. mungkin anda dgn kwn2 anda je yang bek yang ekut.. yang len terpkse kerana peraturan.. bukan kerana keikhlasan..

    ReplyDelete
  2. lupe nak cakap...
    ape yang saye nak ckp kan ialah buat ape jd hipokrit, di uia menutup aurat menjaga maruah islam.. di luar? buat buruk name UIA je... klu nak elok n jaga maruah islam,biar elok di dlam dan d luar kampus.. bru la anda boleh bangga gile ngn uia anda...

    ReplyDelete
  3. anonymous- ko ni x baca habis ke?dh terang2 budak nie tulis bukan semua budak uia baik..bukan semua ikut peraturan..ada yg etrpaksa ikut....budak nie pun cakap,dia bukan nak banggakan uia..

    kalu ko rasa menyampah nk baca,tak payah la baca...tue pun nk kena ajar ke??

    memang kita tak boleh jadi hipokrit.tapi hukum Allah mcm nak menutp aurat,kena kena buat jugak walaupun kita suka or tak suka..terpaksa atau rela.....

    ReplyDelete
  4. salam patrick..wah panasny komen yang dterima..hehe
    wat anonymous:hehe relax la saudara/ri..ye benar ja ape yang saudara/ri cakapkan.kami pon da well informed pasal ni..seriously..cuma bnda ni bkn kat uia ja berlaku,kat mana2 tempat baek pon tak menjamin semuanya adelah baek, infact it happens everywhere..cuma ape yang penulis nak gambarkan ..di uia ni suasananya condusive ntk sapa2 yang rasakan untuk berubah..kadang2 iman itu perlu dpksa awalnya,then insyallh dari situ allah akan lahirkan keihlasan.pucuk pangkalnya saudara/ri, semuanya terletak kat hati..rasullah kata ap pasal hati?
    "hati itu ibarat raja,klu bek hati nya insyallh akn bek rakyatny"
    jadi klu nak wat jahat kat memana pon bole even kat dalam masjid pon ye tak?
    jadi tulah..cuma bila allah da letakkan kte semua mybe saudara/ri kat tempat yang 'secure' makesure gunakn pluang tu ntk membaiki diri sesama kerana tmpat mcm tu la tempat terbaek ntk mendekatkn diri..=)
    #pergatn ntk dr sendr terutamanya

    ReplyDelete