Followers

Tuesday, January 18, 2011

please...doakan saya...

salam...nie entri kedua utk hari nie..selang beberapa minit selepas entri pertama...entah,saya biarkan tangan saya menulis...walaupun sedar,esok ada 2 kuiz menanti(cardio & haematology) dan juga respiratory system.......dan malam nie,saya ada meeting..bila nak study?entahla...

kenapa jari saya menaip tanpa saya sedari?ada luahan hati ke?setiap kali saya tulis entri baru...saya selalu rasa saya tak layak pun nak bagi peringatan kat orang...tak layak pun nak bagi nasihat kat orang...siapa saya?ilmu tak tinggi mana...banyak buat dosa..

saya malu...sangat malu..bila mengenangkan diri saya...diselaputi dosa silam....dosa-dosa yg sentiasa menghantui saya saban waktu......saya selalu mengenangkan diri saya yg dulu.....tiada sehari pun berlalu tanpa saya mengingati diri saya yg dulu..............Allah menguji iman saya dgn mendatangkan ujian yg berupa nikmat..tapi,nikmat itu perlu diperoleh melalui jalan yg diredhaiNya...bukan jalan yg dipenuhi nafsu sahaja...

Allah beri saya hidayah........membawa saya dekat denganNya...tapi,tiba saat,saya diujiNya...dan,saya gagal dalam ujian tue....T_T.......tapi,kemudian saya bangkit semula...tinggalkan segala dosa..bangun kembali...menggapai redhaNya...

tapi.....kenangan dosa semalam sentiasa menghantui saya....Allah ampunkan ke dosa saya?itulah pertanyaan yg kerap kali timbul di benak saya...

kawan-kawan....anda melihat saya sebagai seorang yg outspoken,aktif,peramah dan boleh bergaul dengan semua orang...lantang bersuara.....itulah saya....

tapi...ketahuilah,jauh di sudut hati,saya menangis..............mengenangkan dosa silam..tahukah kamu yg saya berpura-pura ceria utk sembunyikan duka di dalam jiwa?

saya cemburu...melihat rakan-rakan yg tidak diuji dengan dugaan seperti saya..tidak dicemari dengan bintik-bintik hitam seperti saya....tapi,kenapa...kenapa Allah uji saya???

bila saya tengah down.....saya akan fikir balik.....Allah Maha pengampun..Dia akan ampunkan segala dosa saya kalau saya betul-betul bertaubat....tinggalkan dosa tue..berazam utk tidak mengulanginya....saya tahu Allah Maha mengetahui....sebagai hambaNya,saya sentiasa bersangka baik padaNya..setiap yg berlaku,ada hikmahnya...cuma mungkin sy masih tak nampak hikmahnya...

Allah takkan menguji hambaNya melebihi kemampuan kita...setiap orang,ujiannya berbeza...tetapi sejauh mana kita jadikan ujian itu sebagai peringatan pada kita utk menjadi hamba Allah yg lebih baik?

berapa ramai antara kita yg menyalahkan takdir bile diuji?terus berputus asa dengan rahmat Allah?sengaja menjauhkan diri daripada Allah??

ujian..ujian...

disebabkan ujian tu,saya menjadi lebih kuat,lebih berhati-hati...lebih peka dengan sekeliling...moga-moga saya takkan jatuh ke gaung dosa berulang kali...ketahuilah,tenang rasanya bila kita mampu menghadapi ujian itu dengan baik..tapi...bukan mudah...bukan mudah....

sekarang....Allah beri nikmat yg terindah pada saya..paling indah..yg memang saya nantikan selama ini....tapi,saya tahu...nikmat yg Allah beri nie,juga merupakan ujian buat saya......paling saya tkut,kalau Allah tarik balik nikmat ini daripada saya...siapa saya untuk menghalang Qada' dan Qadar Allah...saya hanya mampu berdoa moga-moga nikmat ini kekal selamanya bersama saya..hingga ke syurga...saya berharap nikmat ini mampu mendekatkan saya dengan Dia..mampu membantu saya istiqamah dalam perjuangan pada agamaNya..membantu saya menjaga kehormatan saya sebagai wanita.............

tapi...kadang kala saya berfikir..layak ke saya nak dapatkan nikmat nie?siapa saya?tapi,jauh di sudut hati,saya sangat perlukan nikmat ini....sangat perlukan...sangat perlukan......utk memastikan nikmat ini kekal bersama saya,saya hanya mampu usaha perbaiki diri saya...supaya saya sentiasa dekat denganNya...dan berdoa.....doa itu adalah senjata org mukmin....

tapi...saya takut....jika dugaan tiba lagi........air mata akan tumpah lagi...saya takut akan fitnah manusia..saya takut pada gangguan manusia...itu ke punca tidur malam saya sering diganggu dengan mimpi yg menakutkan?mimpi yg bukan-bukan?syaitan,ketahuilah....saya takkan biarkan diri saya kembali melakukan dosa !! yg saya tahu akan mengundang murka Allah pada saya.......sedangkan panas matahari pun saya dah tak tahan,apatah lagi api neraka !!

jadi...saya serahkan segalanya pada Allah...Dia adalah segala-galanya bagi saya..Dia yg memegang hati saya..Dia Maha mengetahui perasaan saya,keperluan saya,dan segala-galanya tentang saya...saya yakin dengan Dia..kerana Dia adalah pencipta saya.............saya hanya ada Allah...cukuplah Allah untuk saya....saya berlindung dengan Allah....Allah Maha berkuasa...manusia tiada kuasa kerana kita diciptakan lemah...doakan saya...

moga-moga nikmat yg Allah berikan ini kekal bersama saya hingga ke syurga..moga-moga nikmat ini dapat membantu saya lebih bersemangat utk menyumbang pada agama...moga-moga saya disatukan dengan nikmat ini sebagai satu penyatuan yg kukuh dan melengkapi...tolong...doakan saya..

No comments:

Post a Comment