Followers

Tuesday, April 5, 2011

teringat....

salam....sekarang tengah musim exam...esok saya ada paper OSPE utk 4 body system: cardiovascular&haemotology, respiratory system, gastointestinal, dan jugak urinary tract....tapi,tangan gatal nak menulis....selagi tak menulis,memang tak boleh nak buat keje lain..

ok...seperti biasa,setiap kali musim exam,saya akan diuji dengan pelbagai ujian...saya tahu semua orang diuji jugak kan..=) semester lepas,saya demam teruk sepanjang musim exam...study semampu mungkin je...semester ni,saya diuji dengan penyakit rindu pada SUAMI...huhu..

perkahwinan memasuki usia 2 minggu lebih alhamdulillah,kira saya baru kenal suami saya 2 minggu jela..hehe..rasa bersalah jugak sebab kami tingal berasingan,jadi saya tak dapat jaga makan pakai suami..=( masa revision week hari tu je,saya dapat spend time dengan suami..tapi,time tu jugak la saya demam panas...tapi,perasaan indah bila dapat masak untuk suami,salam dan cium tangan suami bila dia nak pergi hospital/balik hospital,basuh/sidai/lipat/iron pakaian suami dan lain-lain tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata...lagi-lagi,bila tahu semua yg saya buat tu,dapat pahala kalau ikhlas nak dapat redha Allah...

hidup ini adalah realiti...kita belajar teori daripada buku dan juga nasihat dari orang berpengalaman..tapi,praktikalnya bermula usai kita sah bergelar suami isteri...kami dalam proses nak mengenali dan menyesuaikan diri dengan kehadiran orang baru dalam hidup kami..semua proses ni memerlukan masa....insyaAllah dipermudahkan Allah..lagipun,ma saya banyak membantu..=) dalam perkahwinan,akan timbul ujian dan konflik..jadi,rasional sangat penting dalam menyelesaikan konflik...tak boleh ikut perasaan....=)

sekarang ni,jadual tidur saya dah berubah..biasa saya tidur lewat..paling awal pun pukul 12lebih..paling lewat pukul 2.30pagi...tapi,sekarang..macam dah berubah ikut waktu tidur suami...suami saya jenis tidur awal...biasa dalam pukul 11 malam memang suami dah tidur..hehe...dan akan bangun sebelum subuh...sekarang,saya join suami la..bangun sebelum subuh dan solat subuh berjemaah kat masjid...=)

suami saya sangat strict dalam mendirikan solat pada awal waktu..alhamdulillah,saya bersyukur...ada satu malam,lepas solat maghrib berjemaah,suami ajak kami sama-sama bertazkirah...lepas main 'one two som',saya yg kena bagi tazkirah...saat nie,fikiran saya terfikir satu benda,iatu MATI...intipati tazkirah lebih kurang macam ni:

"saya terfikir,kadang-kadang kita terlalu asyik dengan nikmat yg diberikan Allah,sehinggakan kita kurang bersyukur padaNya...cuba bayangkan kalau nikmat yg diberikan ni,tiba-tiba ditarik balik dengan hakikat kematian.....abang,kalau ditakdirkan Allah pisahkan kita berdua dalam tempoh perkahwinan ni,kita kena redha kan...sebab semua yg berlaku,semua yg diberi ni adalah milik Allah...kita hanya meminjam je...apa yg penting,kita menggunakan nikmat yg diberi itu sebaik mungkin dan sentiasa bersyukur pada Allah..berdoa semoga nikmat yg diberikan ni kekal selamanya.....mati...tak mengenal usia...tak ikut masa...saya takut sangat ajal datang menjemput dalam waktu amalan kita masih kurang......kita ingin rumah tangga kita kekal hingga ke syurga kan..jadi kena usaha sebaik mungkin untuk mendapat nikmat syurga tu kan bang....."

kami terdiam...muhasabah......mengucapkan kata-kata syukur pada nikmat yg telah diberikan Allah kepada kami....sekarang,kami diuji dengan ujian berjauhan antara satu sama lain...masa hujung minggu je,suami ada di kuantan..lagi-lagi,sekarang saya tengah exam.....tapi,apa yg kami boleh buat,ialah bersabar..Allah dah permudahkan baitulmuslim kami kan...=) masa yg dapat diluangkan bersama,kami penuhi dengan sebaik mungkin..insyaAllah...=)

bercerita tentang exam......kami baru selesai jawab 4 papers...ada lagi 8 papers....huhu...doakan semuanya dipermudahkan ye...ada yg susah sangat...ada yg sederhana..yg senang?confirm tak ada..apa yg kami boleh buat,ialah usaha yg terbaik dan tawakal kepada Allah...dalam musim peperiksaan ni,janganlah kita abaikan hubungan kita dengan Allah...sibuk sangat dengan study,sampaikan nak mengaji pun tak sempat...solat sengaja dilewatkan....dan jangan pula masa musim exam je,jaga ibadah dengan Allah,tapi waktu lain,kita buat ala kadar je...

peringatan ni utk saya jugak terutamanya..sebab kita manusia biasa yg tak terlepas daripada melakukan kesilapan..apa yg penting,perbaiki kesilapan tu dan ambil pengajaran daripadanya...

dalam hati saya,tak sabar nak habis exam....hehe...seperti biasa,kami akan buat community posting for two weeks utk cuti semester nanti....doakan semuanya berjalan lancar ye...amin..=)

5 comments:

  1. salam...sy kwn husna, sy nk iyakn la...mmg dye tgh angau ngn Laki dia....ade ke ptut time nk msuk xam hall...senyum sorng2 n pndg sy n ckap 'x bley ke tgk sy bahagia?'....ni sy bk jwb tyme dh abeh xam td.....'cik husna, sy bhgia tgk awak bhgia tp skrg tgh exam la....=P'

    ReplyDelete
  2. insyaAllah. Semoga dipermudahkan.

    btw, sangat comel lah love story akak dan suami. masyaAllah. :)

    ReplyDelete
  3. ehem..ehem..amboi baiti...sedapnya mengenakan saya..hehe...la...senyum pun salah..time exam kan kene relax..=D..hehe..apapun baiti..saya sayang awak...semoga menjadi YB yg cemerlang...=)

    penchenta: thanks..=)

    ReplyDelete
  4. hohoho.... biase la, Allah Taala bagi dugaan kpd hambanya dlm pelbagai cara. kite kne igt, kesenangan juga adelah dugaan kepada kita. mse kite senang, kite igt kat kpd yang Esa? tu tujuan Dia bagi kesenangan. btw, sgt romantik kamu suami isteri.

    ReplyDelete
  5. haha main one two some! ;)

    ReplyDelete