Followers

Wednesday, August 17, 2011

kisah kami: ujian untuk kami...=)

salam....teng..teng..teng....dah lama saya tak menulis kan....actually,baru balik dari terengganu coz ayah mertua saya kena tahan di wad hospital sultanah nur zahirah sebab post infarction angina...5 hari jugakla...jadi,sy dan my abang bergilir-gilir jenguk ayah dekat hospital la....then,petang semalam,baru kami nik bas ke temerloh dari terengganu..kenapa naik bas?sebab plan nak balik beraya dengan kereta kancil yg dah lama tersadai di temerloh..hehe..ok....kami supposely naik bas pukul 4 petang...

di sinilah ujian bermula....kami sampai terminal bas kuala terengganu dalam pukul 3.30 petang...saya dah kalut sebab nak kena beli makanan berbuka dulu sebab of course kena berbuka dalam bas je kan....siap beli,jam dah pukul 3.55 petang..my abang tanya pekerja di kaunter bas sampai pukul berapa...

then...jawapannya ialah:

"bas rosak..sekarang tengah baiki lagi kat dungun..tak tahu pukul berapa sampai kuala terengganu"


ok.....sy dah mula rasa 'panas' je..kalau dah rosak kat dungun,maknanya dalam dua jam jugakla tertunda...muka dah masam mencuka time ni...dalam hati:

"sabar husna..sabar..Allah nak uji..ya Allah....cepatkanlah bas sampai..permudahkanlah ya Allah.."

haish..memang geram sangat..my abang rileks je dan tolong tenangkan saya.....then,kami solat asar di pasar kat atas stesen bas je..lepas solat,saya rasa tenang sikit...hehe...dalam pukul 6 petang,alhamdulillah bas pun sampai...

ingatkan dah selesai semua ujian,rupa-rupanya,boleh pulak kena tunggu bas kena baiki kat situ...dalam pukul 6.50 petang,baru kami bertolak..jadi,dalam pukul 1pagi atau 2 pagi,barulah kami akan sampai kot...

then,perjalanan alhamdulillah lancar.....ada hikmah la lepas diuji kan..=) dalam pukul 12.30pagi,kami dah sampai temerloh....ayah saya dah suruh teksi ambil kami di stesen bas temerloh.....lega rasanya...nasib baik saya dah bersuami..keselematan lebih terjaga la..tak ada la parents saya risau sangat......

itulah ujiannya..kesimpulannya,bila diuji,kita kena banyak bersabar..dahla saya kurang sabar nak dibandingkan dengan suami saya....Allah akan uji kita dengan kelemahan kita..supaya kita dapat mengatasi kelemahan kita tu..kalau diuji dengan kelebihan kita,itu untuk mengelakkan kita daripada bangga diri..=)

hari ini 17 ramadhan....hari diturunkan mukjizat agung iatu Al-Quran..yes,ramai yg tahu kan..ramai jugak yg tak tahu....semoga kita sama-sama mengamalkan Al-quran dalam kehidupan kita..membaca dan memahaminya ye...insyaAllah....=)

No comments:

Post a Comment