Followers

Thursday, September 22, 2011

back to normal life...

salam..alhamdulillah..segala puji bagi Allah atas segala nikmat dan ujian yg diberikan...semuanya ada hikmah kan..either kita nampak atau tak....cepat atau lambat..tapi,ia tetap ada.....minggu ni,alahan saya makin teruk..oh,ada kelas yg saya terpaksa skip memandangkan kesihatan diri yg sangat teruk......kadang kala,ada masa,tidur kejap di musolla kuliyyah saya..oh,sangat nikmat.....bila dalam keadaan baring,saya sangat selesa...sebab kalau duduk ke...berdiri ke..terus mual....oh...hanya wanita mengandung je yg memahami gelodak rasa saya sekarang ni...

apapun......Allah kan ada....saya banyakkan berdoa pada Dia....at the same time,ramai sahabat-sahabat yg menyokong saya..sama ada melalui lisan atau SMS....bila ada je sahabat yg menyokong, automatically,saya terus nangis....haha...sensitif terlebih kot..terharu..rupanya saya tak keseorangan.....saya jugak ada mesej senior saya yg tengah mengandung dan alahan macam saya....the same word comes again...bersabar......time ni baru tahu betapa seksanya mengandung..huhu...

hebat kan wanita?kami tak sekuat lelaki dari segi fizikal..tapi dalaman kami lebih kuat..oh..mampu ke nak tahan semua ujian dan dugaan sepanjang mengandung ni..saya tak nak fikir lagi tentang bersalin....fuh...gerun je rasa....

alhamdulillah,saya beransur pulih lagi sekali..dah kurang muntah...dah boleh makan sikit....sangat nikmat bila tak muntahkan kembali makanan yg dimakan...bersyukurlah pada Allah atas segala nikmat..kalau Allah tarik sikit je nikmat yg diberi,contoh tarik nikmat selera makan je.....kita akan sangat menderita...

alhamdulillah..perancangan Allah adalah yg terbaik.....saat saya risau tentang kuiz petang tadi sebab tak study lagi..kelas pun ada skip...Allah sihatkan saya.....dapatla saya study sikit walaupun still pening....normal la tu...ok la daripada muntah teruk kan..oh..muntah sebab alahan bukan macam muntah sebab demam ke....etc..sangat berbeza...kandungan saya baru masuk 9 minggu..haih...lambat lagi nak tunggu bersalin kan..hehe....tak sabar nak rasa pergerakan baby dalam perut..hehe...

back to normal life......saya dan my abang sibuk dengan kuliah masing-masing..my abang tengah posting psychiatry sekarang ni...minggu depan dah exam....kalau hari biasa, biasanya jarang sangat dapat spend masa dengan suami....waktu petang kejap je sebab biasa setiap petang my abang main futsal dengan kawan-kawan dia....saya bukan jenis kongkong suami ye....hehe..malam pulak,dia buzy dengan meeting la....program la.....saya pun suppose terlibat dengan program,tapi saya tak join lagi..memandangkan kesihatan yg belum pulih ni.....

alhamdulillah....perkahwinan bukan bermakna kita kena berkepit macam belangkas 24jam je...kita ada tanggungjwab yg perlu dilaksanakan...moga-moga ada ganjaran yg menanti kita atas setiap yg kita lakukan...perkahwinan bukan macam zaman bercinta/couple dulu..sangat berbeza....eleh,macam mana saya tahu?trust me....saya tersangat tahu.....perkahwinan lebih kepada tanggungjawab..bukan hanya cinta.....tanggungjawab pada akad dan amanah yg kita pegang..berat amanah tu...as long as kita sentiasa berada di jalanNya,insyaAllah perkahwinan kita akan sentiasa diberkati Allah...

saya sangat bersyukur dikurniakan suami sepertinya...dia tersangat baik...belum pernah sekali pun dia tinggikan suara pada saya...kadang kala kesian tengok suami balik kelas penat-penat,saya hanya mampu terbaring di katil,lemah tak bermaya...dia akan masak...then,ajak saya makan....then,pastikan kelengkapan rumah sentiasa ada....dia nak pastikan saya selesa....makanan berkhasiat sentiasa ada dalam peti sejuk....dia tak pernah merungut ke...tarik muka ke......rasa bersalah sangat sebab gagal laksanakan tanggungjawab bila alahan ni....tapi,tu kira pengorbanan seorang suami la.....sebab dia pun tak sampai hati tengok saya muntah sambil menangis berkali-kali....tak sampai hati tengok saya terbaring lemah...tak sampai hati tengok saya hanya mampu solat dalam keadaan duduk..

itu yg saya cakap...perkahwinan bukan perkara yg harus dipandang enteng..kena betul-betul bersedia utk segalanya.....tapi,jangan pulak takut nak kahwin...kita ada parents yg boleh guide kita...dan of course,Allah ada..=)

selasa yg lepas,hari lahir saya yg ke-22...sangat tak ada mood nak sambut besday memandangkan saya hanya terbaring di katil...jadi,tunggu saya sihat,baru sambut...sebab saya boleh makan banyak-banyak..badan pun dah kuat sikit kan....

apa-apa yg berlaku,either buruk atau baik....kita suka atau tak.....kita kena sentiasa bersangka baik dengan Allah..jangan salahkan Allah atas apa yg berlaku pada kita..tapi muhasabah kembali apa kelemahan kita...jangan asyik menyalahkan orang lain...tapi tengok diri kita dulu ye..bila lemah,jangan anggap kita keseorangan..sebab Dia sentiasa bersama kita...menunggu kita mengadu padaNya.....tapi,berapa ramai yg alpa?leka dengan nikmat dunia....abaikan tanggungjawab sambil lewa.....perlakuan dosa ibarat santapan harian......hal ibadat dipandang asing...

sejauh mana kita melangkah..dunia tetap dunia...........segala yg berlaku di dunia akan disoal di akhirat kelak.....banyakkan bertaubat atas segala dosa kita..saya ada banyak dosa silam...kesilapan silam.....saya bukan maksum...tapi apa yg kita mampu buat,bertaubat dengan sbenar-benar taubat..insyaAllah hidayah akan datang pada kita..saat tu,kita akan rasa,betapa manisnya iman...=)

No comments:

Post a Comment