Followers

Saturday, December 24, 2011

stress biar bertempat.....

salam...currently,saya dan suami tersayang ada di terengganu..mengambil kesempatan menziarahi keluarga mertua dan ipar duai saya...tak berniat nak tulis blog pun..entah kenapa tiba-tiba jari nak menaip....

actually,semalam my abang beli majalah SOLUSI keluaran terbaru..biasanya saya yg beli...tapi semalam,balik je dari solat jumaat,saya tengok ada majalah tu..fokus bulan ni tentang stress..entah kenapa,rasa macam my abang beli sebab tajuk tue sesuai dengan keadaan saya kot..haha...

sejak kebelakangan ni,saya lebih mudah stress..compared dengan time tak pregnant dulu...tak tahulah sebab apa...hormon ke...emosi ke.....

contoh:

saya stress bila tiba-tiba disahkan mengandung dalam keadaan waktu yg tak disangka...

saya stress bila kena terima hakikat saya bakal bersalin pertengahan semester depan...

saya stress bila diuji dengan alahan teruk...

saya stress bila kesihatan saya terganggu...

saya stress bila apa yg saya rancang tak berlaku mengikut kemahuan saya...

saya stress bila tiba-tiba ada masalah dalam apa yg saya dah rancang....

saya stress dengan kesibukan saya sebagai pelajar...


kalau ikutkan,normal je kan semua masalah kat atas tu....lagi-lagi tengah mengandung,jadi terlebih emo pulak....huhu....tapi...kadang kala kita lupa,kita ni hanya hamba Allah....kita lupa kita ni manusia je....tak ada kuasa apa-apa.....Allah yg Maha Berkuasa....Allah yg Maha Mengetahui apa yg terbaik utk kita.....

saya tersentuh bila Rasulullah saw pernah berdoa supaya Allah tak serahkan dirinya kepada dirinya semata-mata...maknanya,ikut suka kita nak buat apa....sebab kita hanya manusia...kadang kala kita rasa apa yg berlaku buruk pada kita..tapi sebenarnya itu yg terbaik utk kita..tindakan kita selalu dipengaruhi oleh nafsu,emosi,kehendak dan lain-lain....kita lupa tentang rukun iman yg keenam...iatu percaya kepada qada' dan qadar Allah....

now....baru kita sedar..setiap apa yg berlaku pada kita,ada hikmahnya..kita hanya akan sedar kalau kita mengambil ujian itu dari sudut yg positif..inilah yg selalu suami saya nasihatkan....jangan ikut perasaan dan think positively....sebab bila kita fikir positif,kita akan lebih rasional....kita terima apa yg berlaku pada kita..sebab itu yg terbaik utk kita...

saya bersyukur...bila Allah anugerahkan kami dengan berita kehamilan lebih awal dari yg dijangka....itu yg terbaik utk kami..kalau ikut plan yg kami rancang,tentulah sekarang ni saya tengah alahan teruk dan of course masa final exam,saya still alahan teruk...tapi Allah bagi saya mengandung awal supaya saya alahan masa awal semester..waktu belum buzy sangat..penghujung sem yg sangat packed,Allah dah beri kesembuhan kepada saya...alhamdulillah.=)

Allah takdirkan saya bakal melahirkan zuriat kami pada pertengahan semester depan..juga ada hikmahnya...mungkin itu yg terbaik utk kami.....Allah beri kami zuriat pun,dah rasa bersyukur sangat....diberi peluang merasai gerakan halus zuriat kami dalam rahim saya,saya rasa sangat mengasyikkan....diuji dengan kepayahan mengandung,saya bersyukur...bak kata suami tersayang....:

"ana kena bersyukur..sebab Allah bagi ana banyak pahala masa mengandung...setiap kesusahan yg ditanggung..ada ganjaran utk ana..."


ya..saya tahu...then,saya balas:

"abang pun kena bersyukur...setiap apa yg abang buat utk ana dan anak kita..setiap duit yg abang keluarkan utk kami..ibarat diinfakkan pada jalan Allah..besar pahalanya kan.."

bila mengingatkan tentang ganjaran akhirat...kami jadi lebih kuat..yelah,kami bakal menjadi ibu bapa dalam tempoh usia yg sanga muda....tapi Allah murahkan rezeki kami..Alhamdulillah..kerja part time my abang sebagai agen insurans pun makin stabil...rezeki anak kami kot...kan Allah dah janji,Allah akan bukakan pintu rezeki pada setiap hambaNya yg berkahwin...just kena usaha je..dan of course,yakin dengan janji Allah...=)

kalau dibandingkan saya dan suami....my abang lebih tenang,optimis,rasional..saya?sebaliknya la...haha...kalau saya mintak maaf sebab emo ke..my abang just cakap:

"ada ke perempuan yg tak emo?tu kan kelebihan perempuan..sebab tu Allah jadikan perempuan utk mengandung dan melahirkan...sebab emosi perempuan lagi kuat dari lelaki..."

tapi..tak adalah saya nak emo sentiasa kan...alhamdulillah,boleh kawal....perasan jugak,sejak mengandung ni..macam anti suami sikit..haha....padahal my abang tak ada buat salah apa pun...

kadang kala kita stress sebab overthinking(sayalah ni.....)....saya stress kalau terlebih fikir benda bukan-bukan...padahal tak berlaku apa pun..entahlah saya ni..banyak sangat fikir...huhu...kadang kala stress sebab rasa macam banyak sangat susahkan suami...especially bab duit..saya ni jenis alert sikit bab duit...tapi,suami tak...dia relax je..yelah,bila saya mengandung...kena minum susula..kena makan makanan berkhasiat la..tu belum masuk bab rasa nak makan macam-macam...setakat ni tak adalah mengidam sangat pun..alhamdulillah..setakat rasa nak makan something je..kalau dapat,alhamdulillah..kalau tak dapat,tak pe je...

tapi..perasan la..makanan yg saya tak suka sebelum ni,jadi suka pulak bila mengandung..huhu..contoh balik rumah hari tu,saya makan durian dengan banyaknya..sampaikan kena stop dengan ma saya..takut panas katanya..tapi,ayah saya suruh makan je...haha...sebelum ni,saya tak suka durian..paling banyak saya makan pun 2 ulas..tapi..sejak mengandung ni..terbalik pulak...haha...tapi...bukan semua la..ada je makanan y memang saya suka sebelum mengandung,still saya suka sepanjang mengandung..especially coklat...rasanya memang hampir setiap hari makan coklat..nak coklat cadbury je...tak nak coklat lain...=P

ok la...kesimpulanya,jangan menanggap stress sebagai musuh kita.....tapi ambil lah dari sudut yg psoitif..untuk meningkatkan prestasi kita..contoh kalau stress nak final exam..maka,lipat gandakanlah usaha kita utk buat yg terbaik...insyaAllah..ok la ye...salam sayang dari kami...=)

No comments:

Post a Comment