Followers

Monday, April 1, 2013

pandai kabak/ngukah...=P

bismillah...

assalamualaikum sahabat sahabiah sekalian....alhamdulillah,masih diberi nikmat utk hidup di bumi ciptaan Allah swt ni...sama-sama jauhkan diri daripada terjerumus dengan fitnah,dan jauhkan daripada memilih pemimpin yg zalim dan jauh daripada Islam...setiap apa yg kita buat,kita akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak...moga-moga usaha kita akan membantu kita utk masuk ke syurga Allah yg kekal abadi..amin...

xxxxxxxxxxxxxxx

minggu lepas,saya ada cuti midsemester..kebetulan my Abang pun cuti jugak..plan asal, nak stay di temerloh sampai rabu..then,bertolak ke terengganu pulak..tapi Allah adalah sebaik-baik perancang kan..sampai je temerloh, hasya mula demam..minggu sebelumnya memang ada demam 2,3 hari sebab tumbuh gigi...so,saya assume ni demam biasa je...tak teruk mana..tapi malam tu,hasya tak lena tidur..asyik terjaga je..minum susu pun tak habis sebotol...huhu...esoknya,suami kene pergi ke KL utk urusan MAA takaful,so saya stay kat temerloh je...hasya demam,selsema,batuk,dan langsung tak nak hisap susu...puas saya pujuk,paksa tapi still tak nak hisap susu...tapi kalu suap nasi ke..biskut ke...hasya makan je tapi takla banyak..bila langsung tak nak minum susu, hasya langsung tak boleh nak tidur sebab lapar,demam,tak selesa...

my mom cakap maybe hasya sakit tekak..so, saya try bagi susu guna syringe la..minum dengan gelas la...hasya minum jugak tapi sikit...saya banyakkan bagi hasya air masak tapi manalah dia nak kenyang tanpa susu...huhu..last, dia nampak adik saya minum air soya..bila saya suakan kat hasya,dia terus nak minum susu soya tu..time tu rasa lega jugak sebab at least hasya minum jugak minuman lain..

bila tengok keadaan hasya tak berubah, saya bawak hasya ke klinik swasta...bila dah makan ubat selsema,nampak la ok sikit tapi still tak nak hisap susu..rasanya hasya hanya minum 2oz susu je hari tu..risau sangat takut dehydration..huhu...malam tu, of course la saya tak boleh tidur sebab hasya pun tak tidur...cara terakhir, ma saya suruh saya try tidurkan hasya guna buaian..time ni dah pukul3.30 pagi...sebelum ni hasya tidur tanpa buai..so, sebab dah terdesak, try letak hasya dalam buai, terus hasya tidur sampai pukul 8am...dapatla umminya ni tidur jugak...so,sepanjang cuti seminggu ni,hasya tidur dalam buai..rasa selesa kot sebab hidung tersumbat dan ada orang buaikan kan...

tapi still, hasya tak nak hisap susu...saya try susukan hasya dalam keadaan dia duduk, hasya minumla jugak dalam 2-3oz..lepas minum susu, terus ada tenaga utk main...yup,walaupun hasya tak sihat, dia sangat aktif nak main especially bila minum susu...hampir setiap malam dia tidur lewat (pukul 12.30am) sebab asyik bermain walaupun saya dah tutup semua lampu....T_T maybe sebab ada anak sedara saya sebagai 'geng' dia bermain...huhu...

esoknya,saya try beli susu kacang soya ISOMIL sebab takut tiba-tiba hasya taknak minum susu yg dia minum sebelum ni..mahal giler ! huhu..tapi,demi anak,semuanya sanggup dikorbankan...tapi nampak macam sama je...memang tak tahu kenapa dia taknak minum susu...melihatkan keadaan hasya, kami sepakat supaya my abang je balik terengganu dan saya stay kat temerloh je..

2,3 hari lepas tu,barulah banyak sikit hasya minum,4oz sekali minum still dalam keadaan duduk...tapi,alhamdulillah,hasya ada je selera makan makanan lain...sangat banyak makan tapi badan maintain je..hehehe...and bila kesihatan dia dah makin baik,mulalah buat pelbagai projek dengan anak sedara saya tu...keluarkan baju ma saya daripada rak, selerakkan mainan,....dan paling terkejut bila tiba-tiba hasya pandai panjat kerusi...huhu..terkejut sangat..bukan setakat kerusi, jendela kat rumah saya pun hasya dah boleh panjat...-_-... tapi bila suruh berjalan,terus dia malas...hehehe

alhamdulillah,sekarang hasya dah makin sihat walaupun still selsema..saya bagi dia minum banyak air masak...cuaca sekarang ni sangat panas..so,baby sangat mudah terkena sakit....huhu..

apapun,doakan yg terbaik utk kami ye...


note:
hasya dah pandai gigit ummi sekarang ni...pedih sangat!! huhu

2 comments:

  1. salam Ummu Hasya..


    Sebelum ni silent reader sahaja..
    Hari ni rasa nak komen..

    ReplyDelete
  2. Alang2 tgh rotation paediatric, meh pinjam baby nak buat assesment! :P

    ReplyDelete