Followers

Tuesday, February 23, 2010

saya sayang ayah...



Salam..hari ini saya nak berkongsi cerita tentang pengorbanan..kali ini,tentang pengorbanan seorang ayah..ayah saya…dia seorang yang garang tapi baik..kelakar jugak kadang-kadang, sangat bertanggungjawab sebagai ketua keluarga…keluarga kami bolehla dikategorikan sebagai family susah..sekarang Alhamdulillah,dah senang sikit sebab semua dah tamat persekolahan kecuali adik lelaki bongsu saya yang masih belaja dalam form 3..

Saya kagum dengan ayah saya..dengan gaji tak sampai RM1000, ayah saya berjaya membesarkan kami dengan baik..ayah saya bekerja tanpa henti..siangnya ayah saya bekerja dengan KTMB..malamnya,ayah saya berniaga kat pasar malam…abang saya,saya dan adik perempuan saya berbeza setahun seorang je..jadi kami bertiga agak rapat…kami dah biasa susah sejak kecil…zaman sekolah rendah dulu,ayah hanya mampu bagi duit belanja 50 sen seorang je..kami tak beli apa pun masa rehat sebab tak cukup duit..ayah tahu kami tak beli makanan masa rehat,jadi ayah kadang-kadang datang hantar makanan kat kami..

Setiap kali pergi dan balik dari sekolah,ayah hantar dan ambik kami..biasa naik tiga-tiga sekali atas motor tue..tapi bila dah makin besar,abang saya mengalah..dia jalan kaki..saya dan adik perempuan naik ngan ayah…tapi kami pun dah biasa jalan kaki…saya takut sangat kalau saya menyusahkan ayah saya..sebab tue saya berjimat cermat..terbawak sampai ke besar…ayah saya selalu membebel sebab saya jarang sangat mintak duit belanja ngan ayah..daripada zaman sekolah sampai sekarang..bila ayah tanye,saya akan jawab “ada duit lagi..” walhal dalam dompet duit tak sampai pun RM 10..

Saya tak sampai hati..ayah saya bekerja terlalu kuat..kadang-kadang kami adik beradik datng tolong ayah kat pasar malam…tapi bila kami dah besar,dah jadi remaja,ayah tak benarkan kami tolong..sebab takut bahaya dan jadi fitnah ..Cuma tolong ganti masa ayah nak solat je..sekarang,ma saya yang setia menolong ayah saya…

Antara adik-beradik saya,setakat ini,hanya saya yang menyambung pengajian peringkat ijazah..ayah saya meletakkan harapan yang tinggi pada saya..apa je yang saya nak,ayah akan tunaikan..nak kawin masa belaja pun ayah saya bagi..tapi tunggu 3rd or 4th year la..hehe..tapi calon pun tak da lagi..huhu..tapi ayah saya cakap:
"ana,kalau ada yang berkenan ko mu,suruhla datang jumpo ayah nga ma selalu,lagi molek..tapi kenala oyak kito nie family susah..".
saya jawab:"kalau tak da yang nak pun,ana tak kisah"..biarlah..

saya tak ada mintak apa pun..apa yang saya nak,saya akan guna duit sendiri…laptop,kamera,lesen kereta dan motor..semua guna duit sendiri..yela…gaji ayah saya sekarang tak cukup pun untuk bayar lesen kereta dan motor..

Bila saya jadi pelajar terbaik PMR kat sekolah dulu,ayah saya terlalu gembira..ayah saya cium pipi saya…walaupun sebelum nie,ayah tak pernah wat gitu..segan kot…hehe..saya pun segan jugak…sama la anak ngan ayah..saya ingat lagi,bila saya dapat masuk sekolah berasrama masa form 1,ayah saya beli kereta yang agak baru..sebab kereta lama tue takut rosak kat tengah jalan..lagipun,ayah takut saya malu ngan kawan-kawan..tak,saya tak malu….masa majlis penyampaian hadiah,ayah saya wakilkan saya..ma saya cakap,ayah saya bangga sangat masa tue….

Bila saya dapat keputusan SPM,sekali lagi ayah peluk dan cium saya..ayah ucap terima kasih kat saya…bila saya dapat sambung pelajaran ke peringkat ijazah,ayah saya wat kenduri doa selamat..ayah saya cakap:
“ana,ayah bangga sebab anak ayah dapat masuk U..sebab ayah keje kuli,sekolah pun tak habis.tapi ayah berjaya hantar anak ayah masuk U..ayah tak pelik kalu anak cikgu,anak doctor masuk U..sebab mak ayah dorang berpelajaran..tapi bila anak kepada mak ayah yang tak berpelajaran masuk U,ayah bangga”..

Saya tahan je air mata daripada mengalir..besarnya pengorbanan ayah saya…tapi..bila nak daftar U,perlukan duit yang banyak..ayah macam tahu-tahu je saya duk risau pasal duit..ayah saya cakap:
“ana,jangan risau..ayah dah memang simpan duit untuk anak-anak ayah belajar”

Saya terharu..ayah saya mintak saya beli barang-barang keperluan untuk masuk U..tapi saya tak beli pun…ada yang boleh guna lagi..tapi,ayah bawak saya pergi kedai…beli barang..saya tak berapa suka pergi kedai ngan ayah..bukan sebab apa..nanti ayah belikan barang-barang yang mahal kat saya..kan kena keluar duit banyak…dan lepas tue,memangla kena bebel..hehe.

Setiap kali ayah saya tahu anak-anak nak balik rumah,ayah akan beli makanan faveret kami…ayah tahu saya suka coklat,ikan keli,cendawan..jadi setiap kali balik,semua tue mesti ada…

Sekarang,family kami dah agak senang…akak dan abang saya dah keje..saya dah ada biasiswa..adik perempuan saya dapat elaun bulanan…saya mintak mak ayah saya bukak akaun tabung haji..saya cadang nak bantu sikit-sikit…tue tengah fikir nak wat bisnes…

Tapi,bila dugaan menimpa saya,ayah saya menangis..itulah kali pertama saya lihat ayah saya nangis..sebab tue bila dugaan menimpa saya kali kedua,saya tak gitau dorang..saya tak sanggup nak wat ayah saya nangis lagi..saya boleh tanggung..saya nak ayah saya hepi je…

Banyak yang saya belajar dari ayah saya…belajar bisnes,sikap jujur masa berniaga,hormat pada guru,jaga hubungan dengan Allah…dan lain-lain…sekarang,setiap kali bersalam dengan ayah saya,saya dapat rasa usia ayah saya makin senja..tahun nie da 52 tahun..ayah dah tak berapa larat nak berniaga lagi…

Saya akan hadiahkan kejayaan saya pada ayah saya..bukan sekadar kejayaan dalam pelajaran tetapi juga sebagai anak yang solehah..insyaAllah….jenis saya sama je macam ma ayah saya..payah nak ckap sayang..tapi kat sini saya nak gitau..yang saya sayang ayah saya…=)
p/s: tulis entri nie sebab nak bagi semangat belaja tinggi balik...

1 comment:

  1. wa...sedih...ble baca cita ni...sedeh ja ingt mak n ayah keje susah kat umah...kita kat sini main2..penah gak terpikir...camne diorg leh bg cukup kemewahan kat ank2 y bkn 2/3 0rg tp 8,yg kengkdg lebih dr pndptn dorg sndri...berusaha3!!! smoga kita dpt membahagiakan diorg sebagaimana mereka bahagiakan kita...

    ReplyDelete