Followers

Thursday, February 11, 2010

welcome home..=)

salam...alhamdulillah,saya selamat tiba ke Mentakab pada pukul 5.30 petang tadi...saya naik bas pukul 3 petang tadi,,jalan agak sesak.maybe sebab nak raya cina kot...setibanya di terminal temerloh,saya dah nampak kelibat ayah saya yang sedang mendukung baby hafiz...dan ma saya sedang memimpin isya dan malin...hehe...rindunya saya pada mereka....

sesudah solat asar,saya bermain-main dengan dorang...ye...saya bertukar menjadi kanak-kanak yang seusia dengan mereka..hehe...suka melayan kerenah mereka setelah hampir 2 bulan tak dpat pulang ke rumah....banyak keletah baru mereka yang saya dapat jadikan pengajaran..kanak-kanak yang bersih tanpa sebarang dosa...antaranya:

1)ketika adik saya yang baru lepas Spm saje sakat dan usik rambut dia,isya berkata "eh, tak baiklah..tuhan marah"..saya terkejut..usianya baru 3 tahun..dan diajar tentang kekuasaan Allah..tapi saya tersenyum je..hehe

2)ketika baru nak solat,mereka mendekati saya.."ana,nk ngaji"...skali lagi saya terkejut...'bagusnya....tak perlu diajak'....saya menjawab"ok..tunggu ana solat kejap deh"...mereka setia menunggu sampai saya selesai solat sambil mengambil Iqra' masing-masing..selesai mengaji,dorang pulak tanya saya "ana tak nak ngaji ke?"..hehe..saya tersengih...sambil ambik Al-Quran dan mengaji...dan mereka masih setia di situ...walaupun sebelum itu,mereka tak pernah duduk diam..main je ke hulu ke hilir..hehe


nie isya(kiri) dan malin....

3)adik saya saje menggunakan bahasa "aku"...si kakak(malin) menegur.."eh, tak bolehla guna 'aku'..tuhan marah..gunalah 'saya'.."sekali lagi saya tersenyum....

kesimpulan yang saya dapat hari ini..betapa kanak-kanak mudah meniru contoh daripada orang di sekeliling..jadi,sewajarnya kita sentiasa menunjukkan contoh yang baik...

keletah mereka yang mencuit hati betul-betul menggembirakan saya..melegakan hati saya..menghilangkan tekanan di fikiran dan jiwa saya....hehe...ini saya ada masukkan beberapa keping gambar mereka...comel kan?




nie mohd hafiz akmal...5 bulan..besday dia sehari lpas besday saya..hehe

No comments:

Post a Comment