Followers

Thursday, March 11, 2010

mahasiswa 3 K??




salam...saya tertarik dengan kata-kata rakan saya apabila kami membincangkan tajuk "the future of Ummah"..kami berbincang tentang sikap segelintir mahasiswa Islam yang hanya mengamalkan dasar 3 K iatu (kuliah,kafe,katil)...macam kelakar kan?tapi itulah hakikatnya...jadual harian yang tak nak diubah...

matlamat untuk menegakkan syiar islam dan daulah islamiyyah tak akan berjaya jika kita masih berada di takuk lama...mengharapkan orang lain yang melakukan perubahan sedangkan kita hanya berpeluk tubuh dan menunggu, perlulah dijauhi....

seharusnya kita menjadi mahasiswa yang menyumbang kepada agama semampu yang boleh....jadilah pelajar yang aktif, mengajak kepada kebaikan dan hindari keburukan...ramai dari kalangan kita yang berpandangan:
"alah...tugas kita belajar je.."

"nanti kalau terlibat ngan program,pointer jatuh..."

dan macam-macam lagi alasan..sedangkan pengalaman kita di universiti dapat membantu kita ketika bekerja nanti...soft skill,sifat kepimpinan,tanggungjawab dan lain-lain sangat penting untuk masa depan kita nanti....ketika melakukan tanggungjawab itu,perbetulkanlah niat semata-mata kerana Allah dan untuk manfaat pada yang lain..dan laksanakanlah amanah itu sebaik yang mungkin...ada satu hadith:

‘Sesungguhnya Allah menyukai apabila salah seorang daripada kamu melakukan kerja, maka ia melakukan kerja itu dengan penuh ketekunan & kemahiran: -alhadith

pandangan peribadi,banyak yang boleh dipelajari dengan penglibatan kita dalam aktivit luar..kita mempelajari bagaimana untuk mengurus masa,mempelajari bagaimana nak wat program,contact dengan penceramah or VIP...bukan semua orang akn dapat peluang tue kan...

ingatlah..kita memerlukan generasi muda yang aktif,proaktif,sihat dan lain-lain potensi untuk menegakkan kembali Islam di muka bumi ini...jika hanya mengamalkan dasar 3K,mampu ke kita??harap kita sma-sama dapat berubah....jika kita merupakan pelajar bidang kritikal seperti medic,pharmacy,dentistry, marilah kita menjadi doktor yang beriman dan proaktif..pharmacy yang bersemangat....supaya dapat menyampaikan Islam secara menyeluruh...di mana mulanya??? ye...di universiti..mulakan langkah pertama kita...jika bukan sekarang,bila lagi? jika bukan kita,siapa lagi?

fikir-fikrkan la ye..perkara ini tak boleh dipandang enteng...

tapi perlu diingat..apabila terlibat dengan masyarakat..perlulah jaga batas-batas antara berlainan jantina....sebagai perempuan,hadkan batas ketika kendalikan program,mesej tentang kerja sahaja..di samping menjaga aurat kita..yelah,takut niat kita nak menyampaikan dakwah tapi hati-hati..takut kita menjadi fitnah....nauzubillah...jadi,pilihlah program yang sesuai dengan kita...

hm..maybe bila dah kahwin,saya akan fokus sepenuhnya pada rumahtangga...iyelah..bukan mudah nak mendidik anak-anak untuk menjadi mujahid dan mujahidah Islam kan?tempat wanita lebih sesuai di rumah...tapi jangan sampai lupa tarbiyyah...kena pandai seimbangkan kedua-duanya....

er..tue pun kalau kahwin....huhu....

saya paling takut jika kehadiran wanita hanya mengundang fitnah...harap-harap semua tue dijauhkan....nasihat nie lebih kepada diri saya sendiri....sikap saya yang peramah kadang-kadang membuatkan saya mudah dikenali...walaupun niat asal,saya nak low profile..silap saya jugak...insyaAllah akan diperbaiki sedikit demi sedikit...

maaf kalau pengisian macam berterabur cikit..huhu...saya dah nak final exam..jadi kenala wat persediaan lepas nie..doakan saya ye...=)

No comments:

Post a Comment