Followers

Thursday, April 1, 2010

exam vs tanggungjawab vs bisnes....

salam.....dah beberapa hari tak update blog...gatal je tangan nie nak menulis..tetapi terpaksa la tahan..disebabkan jadual exam yang terlalu packed...selasa sampai jumaat..dengan susunan subjek yang semuanya tough......huhu..microbiology, then physical pharmacy ,then pharmaceutical analysis.....esok lak ada exam MCQ untuk subject BIOchem dan ICT....huhu...ada rasa nak pecah otak jugak la....

disebabkan mood exam nie jugak,banyak la attitude pelik kami sebagai seorang student...
perubahan ketara saya???hm..tak pasal-pasal je waktu tidur saya berubah..dah dua minggu saya tidur pukul 4 pagi sampai subuh je....ada try nak tido awal dari tue, tapi tak boleh...huhu....haih....

bila masuk je musim exam,mula la masing2 stress...dan masa nie la, banyak pula meeting yang perlu dihadiri..huhu..memang kena berperang dengan perasaan la...sama ada tak nak pergi meeting sebab esok ada exam or pergi je meeting tue...apa pilihan saya?hm..saya berpegang pada kata2 bahawa Allah ingin menguji kemampuan saya mengatur jadual hidup saya...dan bila saya perlu menunaikan tanggungjawab dan amanah tue,saya hanya niatkan kerana Allah..moga2 Allah akan permudahkan urusan saya dalam exam...sebab..Allah tak melihat sebanyak mana yang kita study..tapi melihat sejauh mana pergantunggan kita pada Allah...yelah..kadang2 kalau study hard pun,tapi tak jaga hubungan dengan Allah dan manusia lain,kejayaan takkan tercapai...kejayaan kita ditentukan oleh Allah...bukan dengan banyak je masa kita untuk study...

dulu,saya pun tak percaya jugak..yela..kalau tak study,macam mana nak dapat result cemerlang kan?jeles bila tengok kawan kita study tapi kita terpaksa join meeting dan organize program...tapi..bila kita ikhlas dan usaha sungguh2(jangan pasrah je..kena usaha dan tawakal),insyaAllah..kejayaan akan menjadi milik kita....

vs bisnes???apa tue???huhu..sebenarnya saya berniat nak menceburkan diri dalam bisnes...nak membantu ekonomi keluarga dan juga simpanan untuk masa depan..tapi,saya tak ada ilmu bisnes..nie baru nak berjinak-jinak dengan bantuan kawan dan juga senior..bak kata kawan saya,nak join bisnes nie,kena la dengan sepenuh hati..tak boleh hangat-hangat tahi ayam je...berjaya kah saya?entahla..saya pun tak tahu...kalau ada apa2 cadangan yang boleh dikongsi,gitau la ye....

3 in 1 kan??exam...tanggungjawab...bisnes....ha...satu lagi....usaha dakwah..yang nie memang wajib....penat??memang memenatkan..tapi better macam nie daripada saya buang masa kan...lepas exam nie,nak "all-out" dalam bisnes..tapi kena menuntut dulu la...huhu.....berjaya ke saya???doakan la ye..saya budak baru belajar...

okla...saya nak study dulu..malam tadi tido pukul 4 pagi..lepas subuh langsung tak tido....balik exam petang tadi,saya ada meeting...then,lepas maghrib,saya tido jap...ya Allah,sangat lega...alhamdulillah...then..sekarang,nak study...lepas exam esok,saya kena buat invitation letter untuk JAKIM, MPS(malaysian pharmacist society), ada syarikat lain dan juga untuk JHEOA(jabatan hal ehwal orang asli)..semua nie untuk COHSAS,,kami ada meeting dengan dorang insyaAllah 8hb nie..esok kena faks surat kat dorang....edit tentative....edit surat2 lain....huhu..takpe,ada assistant..hehe..ada banyak meeting sepanjang minggu nbie dan miggu depan....

petang esok,cadangnya nak wat bisnes jap..huhu..saya nie..nampak je macam peramah..tapi malu sebnarnya tiba2 nak approach org..segan..hehe..
okla.....sekrang masa untuk study!!!!.....aja-aja fighting!...

wish me luck.......

No comments:

Post a Comment