Followers

Sunday, July 25, 2010

tarbiyyah diri kita sentiasa...

salam...sebenarnya,saya tak berniat nak letakkan entri terbaru memandangkan jadual saya yg buzy..tapi..dah minat kan...tangan masih 'gatal' nak menulis..jadi,saya turutkan jela..moga-moga bermanfaat...=)

macam mana nak tarbiyyah diri kita sentiasa?senang je..tak payah rasa susah-susah..kadang-kadang bila sebut je 'tarbiyyah',kita dah mula nak jauhkan diri...malas nak dengar..apatah lagi nak baca kan...sedangkan tarbiyyah itu adalah didikan dan latihan pada kita...ok la..saya bagi 5 amalan sunat yg sangat senang kita nak amalkan dalam kehidupan seharian kita..bila dah boleh istiqamah,bolehlah tambah lagi bilangan ataupun amalan-amalan yg lain..kalau rasa tak mampu,buatla amalan yg kita rasa mampu...

1)membaca Al-Mathurat pada waktu pagi dan petang
..antara hikmahnya ialah,ia dapat melindungi kita daripada segala kecelekaan..insyaAllah..contoh kita baca waktu pagi,Allah akan lindungi kita sampai petang..bila baca waktu petang,Allah akan lindungi kita sampai pagi esoknya...kalau rasa tak mampu,try la amal pada waktu pagi or petang ye....

2) membaca Al-quran minimum satu muka surat setiap hri...tak membebankan pun kan?kalau kita boleh baca buku yg tebal-tebal,takkanlah nak baca Al-quran satu muka surat sehari pun payah kan..banyak pahala tau...dan kalau boleh baca lagi banyak,lagilah bagus....=)

3) zikir fatimah 33 kali setiap satu(subhanallah,alhamdulillah,Allahuakbar) dan istighfar 100 kali sehari...senang jugak kan?lepas solat,boleh berzikir..tengah iron baju ke..tengah berjalan nak pergi kelas ke..tengah bersiap nak ke kelas ke...boleh je berzikir....moga-moga lidah kita sentiasa memuji kebesaran Allah swt..

4) solat berjemaah..bagi wanita,memadailah solat di bilik/rumah je..boleh berjemaah dengan roomates sekurang-kurangnya 2 kali sehari...sekali pun ok la..tapi bagi lelaki,berjemaahlah pada setiap waktu solat..lagi afdhal kalau solat di masjid atau surau..

5)baca apa-apa buku yg bermanfaat sekurang-kurangnya satu muka surat setiap hari..moga-moga,ilmu kita bertambah.....=)

6) sentiasa senyum pada saudara sesama Islam..senyum tue kan sedekah yg paling mudah kan..=)

semoga kita dapat sama-sama amal ye..especially saya..huhu..tak guna kalau saya sampaikan pada orang tapi saya sendiri tak amalkan kan?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

saya cuak pulak bila dengar kak hajar(ex-quiz coordinator Rx Quiz) cerita pengalaman dia...siap nangis sebab stress,kena marah ngan lecturer..dan saya BAKAL melalui semua tue..dahla saya memang pantang kena tengking,automatic air mata terus mengalir..nampak je tough dan kasar..huhu..apapun,saya terima dan kena bersedia..

tadi baca kat blog bro muzani tentang kelantan..rasa nak tulis pulak tentang kelantan..tunggu next entri la ye..hehehehe....ok...=) selamat mendekatiNya....=)

3 comments:

  1. Senbonzakura KageyoshiJuly 25, 2010 at 9:57 PM

    tough ke?cam anak mak je. hehehe... anyway, gud luck for your study and teruskan useha berdakwah melalui blog..

    ReplyDelete
  2. senbonzakura: adoi..payah nye nak taip nama...hehe...harap maaf...saya bukan anak manja ye...saya suka aktiviti lasak...hehe.tapi,dah jarang ada peluang..
    insyaAllah..teruskan menyokong...

    ReplyDelete
  3. Senbonzakura KageyoshiJuly 26, 2010 at 2:42 AM

    ala, copy paste sudah.. hehehe

    ReplyDelete