Followers

Sunday, July 25, 2010

kelantan oh tanah airku...



salam..sekali lagi saya tak dapat nak menahan ke'gatal'an tangan utk menulis..lagipun,tak ada mood nak study...any suggestion?macam yg saya bagitahu pada entri yg lepas,saya nak tulis tentang kelantan.....=)

sayaa dilahirkan di Palekbang,Tumpat,kelantan..dalam adik beradik saya,hanya saya sorang yg lahir dalam rumah..bukan kat hospital..hehe..unik kan??tak sempat nak pergi hospital pun..jadi,rumah nenek saya tue la tempat lahir saya...

tapi saya membesar di singapura dan pahang...dari kecik saya memang tinggal dan bersekolah di pahang..dulu masa kecik-kecik,saya pelik kenapa family saya guna bahasa lain iatu loghat kelate..sampaikan saya payah nak translate ke bahasa melayu..hehe..

saya sangat jarang berpeluang balik ke kelate...setahun dua tiga kali je..mak ayah saya memang org kelate dan kampung pun dekat-dekat je.kampung ayah kat kok pasir,tumpat(banyak sangat 'kok' kat sini..kok lanas,kok keli,kok majid...)hehehe..dan bila balik,jarang sangat la berjalan ke tempat bersejarah kat kelate nie..tapi pernah la masuk muzium,pasar siti khadijah...tapi tak pernah pun pergi wakaf che yeh..huhu..dan saya masih confuse antara Rantau panjang dan Pengkalan kubor..macam sama je tempat tue..huhu...

bila balik kelate,kami adik beradik memang gune loghat kelate sebab kat rumah pun memang dah gune loghat tue..tapi sepupu saya yg tinggal di terengganu,dah bercakap loghat terengganu.tapi memang asal keturunan saya dulu-dulu adalah dari terengganu..hehe

disebabkan jarang sangat balik,saya tak berapa kenal sangat saudara kat kelantan..arwah atuk saya ada ramai adik beradik tiri..tapi saya tak kenal pun sape..huhu..sebab tue bila kenal je mana-mana orang kelate,saya macam hepi je..manelah tahu dorang tue saudara saya kan..hehe..majoriti saudara mara saya menetap di kelate..cuma sepupu-sepupu je ramai berhijrah ke negeri lain...

tapi insyaAllah,bila ayah saya dah pencen nanti,kami akan menetap di kelate...=)tapi,zaman kanak-kanak saya adalah di bandar Mentakab,pahang.jadi,tak merasa la nak mandi sungai ke,tangkap ikan karing ke,main sawah ke,kena gigit lintah ke..padahal,saya sangat teringin utk main-main kat sawah dan kena gigit lintah...hehehe....

bila balik kelate,saya sangat sukakan makanan kat sini...bes..hehe...makanan wajib saya bila balik kelate ialah akok,pulut pagi,kuih cik mek,nasi berlauk,nasi kerabu..banyak lagi sebenarnya..hehehe...tapi,kalau nak keluar ke kota bahru,saya tak berapa suka sebab terlalu sesak..saya memang tak suka tempat yg sesak...dan kebiasaannya,ma saya akan beli kain pasang...huhu..jujurnya,saya tak suka shopping(apatah lagi window shopping) dan masuk kedai kain..rasa 'lemas' je..hehe..jadi,memang ma saya la yg akan beli kain pasang utk saya..saya pakai je..asalkan ada baju kurung baru...hehe..cuma sejak kebelakangan nie je,saya biasakan diri..tue pun tak boleh lama-lama sebab saya mudah bosan bila shopping..huhu..kalau pergi kedai buku,barula saya suka..hehe..

pernah la pergi jaafar rawas,pastu area tempat tok guru nik aziz selalu bagi ceramah hari jumaat..saya bersyukur lahir di kelantan yg islamik..peraturan dah islamik cuma orang kelate sekarang nie dah terpengaruh jugak dengan godaan barat dan pemikiran sekular mcam....(pikir sendiri)..hehe..

apapun,kelantan adalah tempat saya lahir..walaupun bukan tempat saya membesar.dan harap-harap nanti saya dapatlah kerja kat kelate walaupun tahu payah nak dapat kan..hehe...ok la...cukuplah dulu husna..study-study...=)

6 comments:

  1. Senbonzakura KageyoshiJuly 26, 2010 at 2:40 AM

    antare beberape perkare yg membuatkan kelantan unik dr negeri2 len ialah: sume iklan wanita mesti pakai tudung, org x panggil daerah tetapi jajahan, tulisan jawi mmg wajib, org cine ngan india ckp melayu mmg sebijik (kadang2 igt diorg ni melayu), pasar dipenuhi ngan org melayu yg berniaga (kalau kt kl, cine je banyak), ssh la nk tgk pompuan yg x pakai tudung, dan lain2....

    p/s:
    - nyum2, nasik kerabu..
    - wah, tau ek kat mane kok majid..

    ReplyDelete
  2. ha..betol2..nak wat jom heboh kat kelate pun,semua kena bertudung..sedap la mata memandang..
    kok majid tue area kampung saya...

    ReplyDelete
  3. pengkalan kubur bawah jajahan tumpat.... rantau panjang jajahan pasir mas...

    nway,ambo pun dilahirkan di rumah ..

    ReplyDelete
  4. Senbonzakura KageyoshiJuly 26, 2010 at 11:58 PM

    hehehe.... kok majid area mne? sungai pinang? ke kt pulau yg kne naik bot tuh?

    ReplyDelete
  5. bro azwadi: bagi saya,macam sama je kawasan pangkalan kubur nga rantau pnjag..ada byk org jual barang..hehe....
    Senbonzakura Kageyoshi : entahla..sg pinang rasanya..yg belah mak,dekat nga balai polis palekbang...belah ayah,dekat ngan sk kok pasir..kalau x silap la..huhu

    ReplyDelete
  6. Senbonzakura KageyoshiJuly 28, 2010 at 2:29 AM

    owh, i know that place... tahu sgt2, huhu. umah grandparent sy kt pangkalan kok majid, kne nek bot klu nk gi umah nenek sy.. raye nanti boley ar sy kesane.. hehhheheh

    ReplyDelete