Followers

Friday, July 30, 2010

Yang dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran..



salam...alhamdulillah,saya masih berpeluang bernafas di bumi Allah ini...sebenarnya saya tengah mengisi masa sambil menunggu waktu 7 malam..sebab saya akan balik rumah..hehe..cadang nak balik awal tapi pukul 3ptg tadi saya ada meeting dgan semua Head of departments kuliyyah of pharmacy..sangat nervous sebab kena bagi briefing pada golongan bijak pandai nie...alhamdulillah dipermudahkan dgn bantuan sahabat-sahabat walaupun senior 4th and 3rd year tak dapat hadir...rancangan asal,saya nak naik bas pukul 5 petang tapi tiket habis...takpelah,ujian Allah kan...jadi,saya terpaksa solat maghrib dalam bas je la memandangkan saya akan sampai ke temerloh pukul 9.30 malam..

ok..masuk pada tajuk post nie...rasanya semua tahu kan apa maksud peribahasa nie...kita terlalu mengejar perkara yg belum pasti sampai mengabaikan apa yg kita ada...akhirnya,kita yg rugi...

ok...sebagai contoh..kita terlalu sibuk dengan program-program luar,aktiviti luar sampaikan pelajaran kita terabai...bagi saya,kita kena buat sesuatu mengikut kemampuan kita...coz everyone is different either physically or mentally...ada yg jenis boleh bertahan tanpa rehat..ada yg jenis mudah faham masa lecture sampaikan boleh score walaupun kurang study..ada pulak yg jenis kena study..jadi,buatlah semampu kita..jangan terlalu mengikut arahan atau permintaan org lain sampaikan kita yg binasa...ye,jalankan amanah yg diberi..tapi IKUTLAH KEMAMPUAN kita..sebab kita lebih mengenali diri kita lebih daripada orang lain....

diri saya sendiri...badan saya agak lemah..saya agak mudah jatuh sakit kalau terlalu penat..sehingga terpaksa ambil pain killer kadang-kadang...jadual saya yg buzy dengan kuliah+study+tarbiyyah+bisnes membuatkan saya kena memilih sesuai dgn kemampuan saya..jadi,fikir-fikirlah balik ye...manusia yg baik ialah mansuia yg bermanfaat pada org lain..n juz do the best u can...

ada seorang kawan saya..dia berpuasa sunat pada bulan rejab dan syaaban non-stop..setiap hari dia berpuasa..walaupun ada yg nasihatkan supaya selang-selikan sebab takut dia jatuh sakit...disebabkan nak kejar pahala MELEBIHI kemampuan dia,akhirnya pada bulan Ramadhan,dia jatuh sakit...kena masukkan ke wad sebab ada kuman dalam darah..terpaksa ganti puasa selama seminggu...nampak tak??

ye..memag kita digalakkan berpuasa sunat..tapi jangan sampai kesihatan terabai..Allah tak pernah membebankan hambaNya...jangan pulak lepas nie kita ambil sambil lewa je semua ibadah sunat...tapi BUATLAH SEMAMPU kita..ye?

hehe...ok la...nanti saya tulis lagi...jaga iman ye....=)

1 comment:

  1. Senbonzakura KageyoshiAugust 2, 2010 at 4:46 PM

    God is the only one who can do everything... We human do what we're capable of...

    ReplyDelete