Followers

Friday, August 13, 2010

kenangan: puasa di MRSM...

salam....macam mana iman kita hari nie?? banyakkan istighfar ye...tah kenapa..saya nak share pengalaman berpuasa di MRSM dulu...saya memang suka imbau kembali kenangan-kenangan dulu...hehe...

MRSM oh MRSM....mula-mula jejakkan kaki,saya agak culture shock..huhu...kat sekolah lama,saya dikenali sebagai salah seorang pengawas yg garang dan tegas..budak lelaki tak berani nak dekat..tapi kat MRSM,saya kena biasakan diri dgn suasana baru,sistem pembelajaran yg baru dan lain-lain...kadet polis??memang sangat hepi bila kat sini, ada kadet polis wanita...hehe...alhamdulillah....

bercerita tentang bulan puasa kat sini,sama je dgn mana-mana tempat..kadang-kadang kami berkesempatan pergi ke bazar ramadhan dgn menaiki bas..bila berbuka puasa,kami akan makan kurma dan kuih dulu..then,solat maghrib..lepas tue,barula makan nasi...kat sini,saya selalu berbuka dgn classmates saya...makan ramai-ramai dalam kelas..hehe..sangat seronok..ukhwah mantap..kemudian,solat terawikh bersama-sama..setiap makanan dikongsi bersama....lepas makan,kena basuh tray makanan sendiri..huhu....kena berebut jugakla sebab nak kejar waktu isyak...

bercerita tentang sahur...jarang sangat saya pergi sahur dekat dewan selera..huhu..malas....biasanya,saya hanya minum air dan makan biskut je kat bilik..lagipun,tak ada selera sangat nak makan..lainlah kalau kat rumah kan...sepanjang bulan puasa jugak,saya tak berkawad..ada jugak kot seminggu sekali...tapi,memang tak boleh tinggal nak berkawad..tah kenapa..saya sangat suka berkawad dari dulu form 1 lagi...tak kisah berpenat lelah,kena panas terik,kena marah..kena kejar kucing pun ada...coz saya takut kucing..huhu..

di MRSM,ibadah yg dilakukan depends on our ownself..sape nak buat,dia buat la..ada yg jenis tidur je memanjang konon-konon penat berpuasa...sedangkan tak wajar kita menganggap bulan puasa sebagai beban kan...ada yg malas nak buat solat terawikh..zaman sekolah...kita belum cukup matang..ada banyak kesilapan yg kita lakukan..kita masih belum mampu berfikir apa yg baik..apa yg buruk..

tapi..sekarang,kita dah besar..dah 21 tahun....seiring dgn pertambahan usia,perbaikilah amal,akhlak dan ibadah kita..jgn asyik berada di takuk lama...walaupun syaitan diikat ketika bulan mulia nie,ketahuilah bahawa nafsu kita masih ada...masih membara..kadang-kadang kita rasa malas,nak marah,tergoda,termengumpat dan lain-lain....tapi usahalah utk buat yg terbaik...ok..cukuplah dulu ye...

sambil-sambil kita nak bersahur,spend la dalam 10 minit je utk qiamulail..contoh: bangun pukul 5 pagi..buat solat tahajud,solat taubat ke..solat hajat..solat witir ke atau ibadah sunat lain..then,barulah bersahur..kan afdhal kita lewatkan sahur...jadi,sepanjang bulan ramdhan,setiap hari kita dapat qiamulail..kan bagus tue...try ye?nanti insyaAllah boleh amalkan pada bulan-bulan yg lain...sekurang-kurangnya sebulan sekali....insyaAllah..kita cuba ye..

jangan sekali-kali menganggap yg diri kita tak layak utk menjadi lebih baik,lebih dekat dgn Allah semata-mataa kerana kesilapan dan dosa yg dulu..tapi bersyukurlah kerana Allah menguji kita supaya kita mengambil pengajaran dan lebih berwaspada...jangan malu utk mendekatkan diri kepadaNya.....salam Ramadhan..=)

1 comment:

  1. hahahha.... asl awk cite pasal kisah mude2 dlu, mesti ade kaitan ngan kadet polis dan kawad. minat bangat ke?

    ReplyDelete