Followers

Sunday, November 14, 2010

post-exam:futsal + meeting + charity visit...


salam...alhamdulillah......akhirnya,selepas bertungkus lumus selama 3 minggu,tamatlah sudah final exam utk semester 1,second year pharmacy...perasaan?of course lega...siap plan nak jerit dalam exam hall lagi..hehe..tapi, tak jadi...segan la kan..hehe...saya nak kongsi tentang 3 aktiviti yg saya buat sebaik sahaja habis exam...

FUTSAL

ha.....tak pernah sepanjang hayat saya main futsal ke..bola sepak ke....haha...saya tak minat bersukan.....saya memang tak ada bakat dalam sukan...dari dulu,kini dan selamanya...hehe...tapi,petang tue,tiba-tiba saya nak try main....syndrom post-exam kot...ma saya siap gelak dan tak percaya bila saya bagitahu nak main futsal...hehe....sebab saya sangat tak minat sukan....tapi lepas nie,berazam nak exercise selalu kan....

pengalaman??waa....sakit kaki...huhu...lebam-lebam kat lutut dan tangan...standard la tue..tapi sangat best....^_^ thanks pada korang....walaupun main tak ikut peraturan kan....orang sepak guna kaki...saya sambut guna tangan...ish2.....tapi..best...^_^...errr...cuma...tak tahula sy akan teruskan main futsal or tak...tak kena dgn jiwa...hehe...


MEETING
lepas main futsal,malam nya saya ada meeting mainboard IPHA....owh...dengan kaki yang sakit dan penat,saya pergi meeting...sebab kena siapkan almanac iatu jadual program IPHA utk the whole tenure nie...fuhh....banyak tue..tapi tanggungjawab kan..penat ke....stress ke...tak reti ke....kena laksanakan jugak sebaik mungkin.....tak sanggup nak jawab pada DIA kat akhirat kelak kalau tanggungjawab dan amanah dibuat sambil lewa.....insyaAllah,kami akan buat yg terbaik...meeting habis pukul 12 malam....huhu..lama tue...=)

CHARITY VISIT
ha...pagi tadi,batch yg saya sayangi,terlibat dengan program charity visit di Rumah Ehsan,bandar Al-Muktafi Billah Shah,dungun,terengganu...kami pergi dengan menaiki bas uia..tak jauh pun...dalam sejam setengah je...

aim kami..nak membantu dan menghayati kesusahan mereka nie...penghuni kat sini ramai warga tua yg kurang upaya,sakit,dan tak ada waris...ada yg lumpuh,tak larat nak berjalan,buta,nyanyuk...yang ada penyakit jiwa pun ada...tujuan kami buat program nie utk membantu mereka dalam urusan rukhsah solat...dan memberi sokongan moral kpda mereka sebagai saudara seislam...sambil tue,release tension after final exam...^_^

kami sampai ke Rumah Ehsan dalam pukul 10.30 pagi..then ada briefing..then,kami bahagikan kpda beberapa group utk melawat penghuni di sini...alhamdulillah,penghuni kat sini diberi keperluan asas yg cukup dan selesa...saya sempat berkenalan dan berborak dgn beberapa makcik kat sini...tanya khabar mereka....tanya tentang solat mereka...tanya tentang kisah mereka...ada yg mempunyai waris tapi dihantar ke rumah ehsan nie...mereka sangat merindui family mereka...tapi tue la,impian tak kesampaian..mereka beraya di sini...sampaikan jenazah mereka pun,kakitangan pusat nie yang uruskan...kat sini,kami tak dibenarkan ambil gambar..jadi,ada sebahagian jela gambar yg dapat saya kongsikan..tue pun,majoriti ada gambar saya..huhu..maaf...

pengajaran daripada visit nie:

1) jangan jadikan umur yg muda sebagai sebab utk kita enjoy dan bersuka ria...kita tak tahu bila kita akan ditarik nikmat daya dan upaya daripada Allah swt..

2) hidup kat dunia nie..bukan hanya belajar kat kelas je..kita perlu didedahkan dgn dunia luar...buat tanggungjawab kebajikan kita pada masyarakat...tolong mereka semampu kita..

3) sayangi ibu bapa dan kaum keluarga kita..jangan abaikan mereka bila mereka dah tak terdaya..sayu je rasa bila dorang cerita tentang rindunya mereka pada keluarga mereka..tapi mereka 'dibuang'....

4) berbuat baik lah sesama insan..ikhlaskan niat dalam setiap perkara yg kita buat..moga-moga ia diterima sbg ibadah oleh Allah....=)


then,ada majlis penutup....next,program kami diteruskan di Taman Rekreasi Bukit Besi..hehe..

jejak je kaki kat taman nie,subhanallah..pemandangan yg sangat cantik..bestnye kalau dapat duduk lama-lama,tengok pemandangan dan keagungan ciptaan Allah nie....^_^


then,kami main game....dibahagikan kpda beberapa group yg kecil....10 orang....3 bro and 7 sis...hehe..guess what?group saya dapat tempat kedua tau..kira ok la tue kan?hehe...kami kena tiup tepung dan makan gula-gula kat situ jugak,then,minum air kicap+macam-macam benda(sya kena buat yg nie...haish....ada la muntah beberapa kali..last-last,saya pejam mata,bayangkan minum air oren...hahahaha), makan roti+bawang putih+garam+sos(nasib baik tak dapat yg nie...sbb sy sangat tak suka bawang putih..huhu),tiup dan pecahkan belon dan ikat kaki bertentangan....sangat best...^_^...main utk suka-suka je sebenarnya..hehe..

nie group sy..hehe..tak berapa teratur kan gmbar nie...sorry....tapi,kami dapat naib johan...^_^
sarah,khadijah,me...

then,niat di hati yg bergelora dari tadi akhirnya terlaksana jugak....BERKAYAK..hehe..berebut kot nak dapatkan kayak tue...hehe....last saya berkayak masa form 2 dulu...then,partner dgn sarah..berkayaklah kami dgn girangnya....penat jugak nak berkayak nie..huhu...


then,tamatlah sudah program kami...kami bertolak balik pukul 5.15 petang..tiba di UIA pukul 6.50 petang...alhmadulillah...its really a great moment...thanks to all my classmates....RX8....we are the best..harap-harap ukhwah yg terjalin kekal utuh ye...selamat bercuti...=)

No comments:

Post a Comment