Followers

Thursday, November 18, 2010

di sebalik Aidiladha...

Salam..di kesempatan ini,sy nak mengucapkan selamat hari raya Aidiladha kepada semua….sekarang,saya berada di Kelantan utk menyambut hari raya…dan menghabiskan sebahagian cuti di negeri kelahiran saya nie..tapi,family saya tak balik..huhu…hari sabtu nie,barulah dorang balik kelate…jadi,saya sambut raya dgn nenek dan akak sepupu jela…tapi ok la…dapat jumpa mak saudara,ayah saudara,tok spupu,mak dua pupu….hehe….

Aidiladha….apa hikmahnya?saya bukan nak bagi tazkirah tentang hari raya korban..tapi..secara umumnya,kita tahu...sambutan hari raya korban diadakan sempena memperingati kisah pengorbanan nabi Ibrahim dan nabi Ismail....tapi..diri kita sendiri....apa yg kita korbankan?

saya berfikir...kebiasaannya,kita akan melaksanakan ibadah korban kan..either lembu,kambing or unta....tadi saya try congak...kalau satu bahagian lembu,dapatlah dalam 10-12kg daging..then,kita akan ambil 1/3 daripada bahagian tue...maknanya,4 kg...selebihnya kita akan bahagikan pada jiran dan fakir miskin kan??

jadi..secara tak langsung..kita dah berkorban....memberi sebahagian rezeki kita pada saudara seislam kita...disamping membersihkan hati kita....yelah..manelah tahu,ada hasad dengki ke....selalu mengumpat ke...

try fikir..kalau hati kita kotor,mesti kita rasa berat je nak laksankan ibadah korban kan...sebab:

"ala...habis duit aku..habis beratus-beratus ringgit...tapi dapat sikit je....pastu,nak kena bahagikan pada fakir miskin pulak...kalau tak bagi,orang cakap apa pulak.."

akhirnya...kita menjadi manusia yg rugi...tak dapat ganjaran pahala dariapada Allah swt...lagi-lagi,kalau niat tak ikhlas kan..niat nak menunjuk-nunjuk atau apa-apa je...

pengorbanan..apalah sangat pengorbanan yg kita lakukan..tak setanding para alim ulama..apatah lagi nabi dan rasul..tapi,cubalah sebaik kita..ada macam-macam jenis pengorbanan...meninggalkan perkara yg dilarang Allah walaupun kita suka,adalah satu pengorbanan...contoh: kita tutup aurat,kita tinggalkan maksiat...etc...

try fikir...apa pengorbanan kita pada diri kita?pada keluarga?pada agama?atau kita cuma berdiri kaku...bersilang kaki...duduk bersahaja...sedangkan kita dah berikrar dan menerima amanah dari Allah swt sebagai khalifah di bumi ini..

jadi,kita usahalah yg terbaik ye...hidup nie bukan sekadar makan,tidur,belajar utk segulung ijazah,berhibur,bekerja,kahwin,ada anak,mati......ianya lebih dari tue....apa pengorbanan kita pada Islam?apa pengorbanan kita utk menegakkan Islam?tanya diri kita ye....muhasabah bersama..moga-moga lepas nie,kita dapat perbaiki diri kita..jadikan aidiladha nie sebagai initiator pada kita utk berkorban..=) JOM !!!!

ok..selain dari tue,bila tibanya hari raya,hubungan silaturahim akan kembali terjalin erat...dah lama tak jumpe kan...saya sendiri..dah lama tak balik kelate..jadi,bila dapat jumpa balik saudara mara yg jauh,rasa nikmat sangat...^_^

tue pun...ada sedara mara yg saya tak kenal...sebab jarang balik kampung..jadi,time cuti raya niela,saya nak gunakan kesempatan yg ada utk mengenali saudara mara dan merapatkan hubungan kekeluargaan yg telah terjalin....

sekarang..saya hanya meluangkan masa bersama family di kelate..menjaga nenek yg agak uzur...menikmati ketenangan berada di negeri kelahiran sendiri..lain rasanya....hehe..

alhamdulillah,tahun nie,family saya dimurahkan rezeki dan ayah saya ada melaksanakan ibadah korban..sambil-sambil membuat kenduri dan solat hajat di rumah baru family saya di kelate...alhamdulillah...=)

di kesempatan nie,saya nak minta maaf andai ada terguris hati semua ye.....selamat hari raya Aidiladha...=)

No comments:

Post a Comment