Followers

Monday, November 29, 2010

sepanjang cuti sem...

salam....dah lama saya tak update blog...bukan sengaja....laptop saya rosak....=( motherboard sy rosak..baru hantar repair...dahla mahal...nak dekat rm500..saya tak jangka laptop saya akan rosak...sebab dalam tue,ada banyak sangat maklumat....saya kena hantar almanac IPHA...saya kena email list subcom utk beberapa biro yg mintak...tapi tak boleh nak buat semua tanggungjawab saya tue sebab laptop saya rosak.....

utk almanac,nasib baik assistant saya ada softcopy(pengajaran: everything lepas nie kena bagi one copy utkkat assistant)....tapi list whole subcom,hanya saya yg ada...assistant cuma ada sebahagian je....huhu..jadi,selagi laptop tak siap,saya tak dapat nak email list subcom tue....

BERIBU KEMAAFAN SAYA POHON....=(

saya tulis post nie,guna laptop adik saya...lain sangat rasanya sebab tak gune laptop sendiri..tapi,nak buat macam mana...Allah nak uji..manala nak cari duit nak bayar repair tue..huhu...

sepanjang cuti nie.....kita berada di rumah kan?agak-agak,kat rumah...bagaimana diri kita?maksud saya....kita makin baik ke bila kat rumah?solat terjaga tak?rajin mengaji tak?rajin solat dhuha tak?ke asyik tengok tv?ke asyik tido?ke asyik main game?

tanya diri masing-masing ye...kalau kat kampus,ada ramai kawan-kawan yg sama-sama buat ibadah sunat...contoh: ngaji,wat solat dhuha kat musolla,puasa sunat,qiam dan lain-lain..kat rumah?? jujurnya,saya sendiri kadang-kadang payah nk istiqamah buat semua ibadah sunat tue bila bersendirian....sebab kehadiran sahabat2 akan membuatkan kita lebih kuat...

bukanlah maksudnya kat rumah,kita tak kuat..tapi banyak sangat godaan...nak tengok tv...layan adik-adik....nak tido(qada' tido la konon-konon..huhu)..jadi,kena banyak muhasabah diri sendiri la...kan?

sepanjang cuti nie...pelbagai perkara berlaku dalam hidup saya...alhamdulillah,perkara yg baik belaka..kecuali laptop rosak...mungkin petanda supaya sy lebih menjaga kebajikan laptop lepas nie..huhu...saya menghabiskan masa selama seminggu lebih di kelantan...lama kan..sebab biasa balik kelate 3-4 hari je...saya dapat jumpa nenek saya...jaga mereka...dapat makan putu halba..hehe..dapat jumpa saudara mara dan paling penting,tujuan utama saya balik ke kelate berjalan dengan lancar...apa tujuannya?saya akan bagitahu nanti...=)

semua yg berlaku adalah kekuasaan Allah...kita bersedih..kita terseksa..kita gembira...kita sakit..kita bahagia..semuanya ada hikmahnya...cuma,mungkin kita tak nampak...ambil la masa utk kita rasa hikmah di atas setiap kejadian..

mungkin..bila kita ditimpa musibah...kita rasa down sangat..normal la tue kan?ambil la masa..menangis la...luahkan pada Dia..pada family..pada sahabat-sahabat...dan bangkitlah kembali....ketahuilah,Allah sentiasa bersama kita...

tapi...bila kita bahagia,jangan pula kita lupa padaNya...siap bangga dan riak lagi....jadi,istighfar la...banyakkan bersyukur dan memujiNya...=)

mungkin...kita mengharap setiap perancangan kita...matlamat kita..berjalan dengan lancar...kita rasa itu yg terbaik utk kita....tapi,yakinlah...aturan Allah itu lebih baik...kita hanya mampu merancang..tapi Allah yg menentukan segalanya...jadi,sentiasalah bergantung padaNya...sentiasa dekat denganNya...

jangan bosan bila org bercerita tentang Allah..kerana Dia adalah segala-galanya...segala yg berlaku arakian kita bernafas,degupan jantung atau lain-lain...yg kita sedar or tak sedar..nampak or tak nampak...semuanya berkait dgn Allah...jadi,mana mungkin kita bosan bercerita tentang kehebatan Allah kan?=)

ok la....sepanjang cuti nie...gunalah masa yg ada dgn sebaiknya...jgn sia-siakan masa yg ada....ingatlah...lapang sebelum sempit...^_^....

jaga diri..jaga iman....




No comments:

Post a Comment