Followers

Thursday, September 8, 2011

bakal 3rd year....=)


assalamualaikum semua....hehe.....alhamdulillah,saya dah sihat dari alahan.....alhamdulillah,Allah makbulkan doa kami.....setiap masa saya berdoa semoga disembuhkan daripada alahan dan juga rasa mual.....dipulihkan kembali selera makan....its not for me..but for my baby.....=) baru tahu kenapa wanita yg mengandung ni,banyak pahalanya..sebab banyak benda yg perlu dikorbankan oleh seorang ibu....huhu.. setiap hari juga saya doakan semoga zuriat kami ini sempurna sifatnya,teguh imannya, indah parasnya,bagus akhlaknya,sempurna akalnya..cerdas fikirannya...fasih lidahnya utk membaca Al-quran dan memahami hadis..of course parents nak yg terbaik utk anak mereka kan?

isnin ni,12 september 2011,insyaAllah kami akan memasuki tahun ketiga,ijazah sarjana muda farmasi,UIAM.....wahh..berdebarnya saya nak masuk clinical year ni....subjek yg kami ambil semester baru ni ialah:

Year 3, Semester I

Course Subject Credit Hour
PHM 3113
Islamic Input in Pharmacy
2
PHM 3123
Pharmacokinetics and Biopharmaceutics
3
PHM 3133
Dosage Design I
3
PHM 3142
Pharmacy Practice III
2
PHM 3153
Clinical Pharmacy I
3
PHM 3162
Body System V : Musculoskeletal System
2

plus,satu subjek elektif yg saya kena ambil..iatu biopharmaceuticals kalau tak silap.....huhu.....

memasuki clinical year,of course cabarannya lagi besar..kami akan kerap jugak ke hospital dan melawat tempat-tempat tertentu.......oho......semoga dipermudahkan semuanya...actually,saya lemah sikit kalau subjek yg focus on technical....kalau macam body system ke....pharmacy practice ke....saya ok la jugak..huhu...from seniors,diorang pesan suruh fokus on dosage design....sebab ada iras-iras subjek physical pharmacy..ya Allah.....permudahkanlah urusan kami...

apapun,semester ni,saya kena lebih serius...tanggungjawab bertambah....saya dah jadi isteri dan bakal ibu.....pressurenya lebih besar...saya tengah berfikir,maybe nak quit position saya dalam IPHA...stop sampai secretaray general jela...untuk tenure seterusnya,better bagi pada orang lain yg lebih berkemampuan......bukan sebab saya dan kahwin,saya terus tak nak aktif....tapi sebab saya banyak komitmen dan takut tak dapat buat yg terbaik.....buat tambah dosa je...sebab tanggungjawab tu amanah kan....apapun,kena bincang dengan pihak berkenaan la....saya takut terabai tugas je..huhu..

for my abang,dia dah start 4th year medic kan.....for one month,dia belajar tentang forensic medicine....waa..jelesnya saya....oh...saya sangat sukakan forensic......bila balik kelas,biasanya my abang akan cerita dulu apa yg dia belajar hari ni.....tentang mayat of course la..tapi focus more on postmortem....macam kes altantuya(oppss..sensitif..=P), kes nurin jazlin,kes liwat anwar ibrahim dan lain-lain.....nak cerita detail lagi,tapi takut orang fikir bukan-bukan pulak....tapi bagi medical students, they need to learn everything....macam mana keadaan fizikal bila dirogol,check itu...chcek ni..bagi saya,sangat interesting..hehe...siap belajar jenis-jenis senjata....utk detect jenis peluru..oho..macam dalam CSI Miami....hehe..=P

bermula minggu depan,kami berdua akan buzy dengan kelas masing-masing....biasa kelas my abang dari pukul 8pagi hingga pukul 3ptg..paling lewat pukul 4petang..kelas saya pulak,standard pukul 8pg hingga 5petang....paling lewat sampai puku 7malam....huhu....dengan reportyg berlambak,praktical lab yg banyak,subjek yg tough,perut yg bakal memboyot,tugas isteri di rumah,tanggungjawab dakwah pada agama....huhu....Allah knows the best kan...

lepas ni,of course dah jarang dapat tidur dah..hehe....buzy memanjang.....oh..lupa..welcome to all my juniors...dorang dah daftar selasa yg lepas..tak tahu la batch Rx10 ni berapa orang..setakat ni,batch saya yg paling ramai..=)

ok..akhir kata,moga semester ni membawa keberkatan kepada kita semua...semoga kita sentiasa berubah ke arah kebaikan....yg penting,niat belajar kerana Allah ye....niat setiap apa yg kita lakukan kerana Dia...insyaAllah ada ganjarannya....=)

err..petang ni nak makan char kuew teow kat kafe lot 4 uia....harap-harap dah buka la hari ni...5 bulan rindu nk makan char kuew teow kat sana..hehe...

No comments:

Post a Comment