Followers

Tuesday, September 6, 2011

kesian my abang..=(

salam...alhamdulillah saya dapat menulis lagi....walaupun sebenarnya tak larat,tapi nak tulis jugak..huhu....mulai semalam,my abang dah start kuliah utk 4th year medic....semalam jugak,saya pergi klinik utk check my baby....kat klinik uia,doctor test lagi sekali utk confirmation of pregnancy..then ambil darah utk check haemoglobin....buat buku antenatal sekali..insyaAllah sepanjang kehamilan,saya akan follow up di UIA je....mudah sikit kan memandangkan kelas saya full selalu...huhu..

first trimester pregnancy sangat mencabar saya..apatah lagi,ini anak sulung kami...semalam check berat di klinik,berat saya turun 5kg !!! terkejut saya...berat saya memang mudah turun dan payah nak naik....no wonder ramai yg tegur saya makin kurus....utk next month follow up,saya kena naikkan sikit berat badan saya sebelum kena marah dengan doc....bukan apa,kesian kat baby kan...

the problem is.......saya hilang selera makan,tak larat,sepanjang masa rasa mual.....morning sickness saya ni agak teruk.....doctor kata normal sebab anak sulung,tak ada pengalaman how to handle with it.....especially waktu subuh,lepas je solat subuh,mesti muntah...tak boleh nak tahan..sampai peringkat muntah kuning....ibu mengandung akan muntah kuning kalau waktu perut kosong...hehe..ma dan mak mertua saya bagitahu....sekarang kalau solat dengan my abang,dia kena baca surah pendek-pendek je...sebab saya tak boleh berdiri lama...rasa nak pitam je.....the worst thing is....i have a low blood pressure.....

semua kerja rumah kat rumah sewa ni,saya tak mampu nak buat....saya berehat je kat rumah..sangat tak larat..huhu....my abang balik kelas pukul 4.30petang,then,dia terus masuk dapur utk masak makanan utk saya......ha,saya tak boleh masuk dapur....terus nak muntah..teruk kan?apatah lagi nak bau semua masakan....suami masak nasi pun,saya nak muntah.....

rasa kesian sangat kat dia......dahla kelas pagi hingga petang...balik je,kena terus masak...breakfast pun,dia tak bagi saya buat..sebab waktu subuh,memang keaadan saya agak teruk..huhu...pagi tadi,dia bangun sahur pun,saya tak sedar.....rasa bersalah sangat....tapi,my abang nak saya rehat je....dia tak sampai hati tengok saya tak larat..muka pucat....

bab hilang selera makan...sangat ketara la...siapa yg kenal saya mesti tahu yg saya kuat makan kan?tapi sekarang...memang tak ada selera..sebut la makanan apa pun..saya tak teringin nk makan...biasa breakfast,saya minum jus,makan buah sikit....done......tengahari,roti sekeping.....malam,makan sup je.....then,minum susu kambing,makan kurma,tidur.....

thanks to ummu fateh atas tips yg diberi....insyaAllah....ma saya pun dah pesan dan bagi tips..kalau rasa mual je,terus kemam gula-gula...asam is not allowed..sebab banyak bahan pengawet...kalau buah mempelam ke....kedondong ke...tak pe..hehe...jangan fikir sangat tentang rasa mual.....jangan biar perut kosong..sentiasa makan walaupun sedikit.....hari tu search internet,my baby baru je 8mm....huhu...kecik sangat lagi..insyaAllah bulan depan,baru scan my baby....waa..excited sangat nak tengok my baby dalam perut....=)

sepanjang mengandung,walau tak larat,saya akan pastikan saya mengaji.....yes,we are muslims kan....awal-awal lagi,kena didik anak kita dengan acuan Islam.....sebab anak itu amanah......kita yg akan mencorakkannya......insyaAllah kami akan usaha yg terbaik.....akhir kata,doakan kami ye.....minggu depan saya dah start kelas....hope kesihatan saya bertambah baik...report posting pun tak siap lagi..huhu.....ok..take care ye..=)

No comments:

Post a Comment