Followers

Friday, October 28, 2011

1st time masuk wad...

salam...dah lama saya tak menulis kan....bukan malas,tapi tak larat......jujurnya,sejak saya mengandung,saya sangat mudah stress..mungkin sebab saya tak boleh adapt lagi dengan perubahan diri dan emosi bila mengandung..especially bila diuji dengan alahan yg sangat teruk...rasa macam give up..putus asa...

one night..stress dah sampai kemuncak...saya mengamuk pukul 3pagi....terkejut la sang suami menenangkan saya...menasihati saya supaya ingat Allah....macam-macam yg saya fikir..kenapa kena uji macam ni...kenapa alahan saya teruk...kenapa saya tak larat pergi kelas...kenapa saya kena susahkan suami dan kawan-kawan...kenapa tu...kenapa ni.....

tapi..suami saya sentiasa tenangkan saya..dia tahu saya tengah stress...dia bagitahu saya...apa yg berlaku pada saya tanda Allah sayang saya....dia memahami saya..mungkin ada kalangan sahabat saya yg kurang memahami kenapa saya ada skip kelas....skip lab..skip attachment....sebab mereka tak berada di situasi saya....tapi in the future,insyaAllah mereka akan mengalaminya juga......

hari khamis yg lepas,saya dimasukkan ke wad gynaecology hospital temerloh sebab ketonuria dan hyperem.....em,ringkasnya....disebabkan alahan teruk selama 2 bulan,semua glucose,lemak dah habis dalam badan saya hingga terpaksa gunakan ketone.....dah tahap bahaya..masa doctor bagitahu,saya teringat balik masa belajar subjek biochem dulu....actually,saya pergi klinik uia sebab nak ambil MC sebab tak larat nak pergi hospital attachment di hospital kemaman....mula-mula nak drive sendiri....tapi suami saya tak bagi....saya pun tak larat..then,bila doctor bagitahu saya kena ditahan di wad...air mata terus menitik....sayu sangat rasa......doctor nasihatkan saya supaya bersabar...inilah pengorbanan seorang ibu....sebab tu,seorang anak memang tak boleh derhaka pada ibunya...

then,suami mintak saya dimasukkan ke hospital temerloh...sebab lebih selesa dan dekat dengan rumah sewa....plus,akak dan jiran saya kerja kat situ..mudah sikit...saya ikut je..sebab dah tak boleh fikir apa...dalam kepala,saya tengah fikir..komitmen saya...

'hm..kena mesej beberapa orang utk bagitahu....group lab...group islamic input..group cp....'

balik rumah,terus kemas barang sikit dan terus bertolak ke hospital temerloh....saya kena admit immediately sebab paras ketone dalm urine saya tinggi....saya kol family dan bagitahu dorang...of course ma ayah saya terkejut....actually,saya tak adalah bagitahu sangat kat dorang yg alahan saya sangat teruk..takut dorang risau...sepanjang perjalanan,berbelas kali jugakla ma ayah saya kol..huhu..

sampai je hospital temerloh,uruskan dokumen kejap...semua suami saya yg uruskan...saya duduk je...badan dah lemah...dalam hati saya bersyukur sebab tak pergi attachment..kalau tak,mesti pengsan dan tak pasal-pasal kena admit ke hospital kemaman...huhu...

kebetulan akak saya kerja pagi bila saya sampai....akak saya nurse...dia temankan saya dan belikan nasi utk saya dan suami...dalam pukul 3 petang,barulah saya selamat dihantar ke wad...baru tahu,sakit jugak kena inject utk masukkan saline solution(air)....dahla badan saya kurus kering,,urat semua timbul....

then,doctor clerk saya....prosedur kan..suami setia di sebelah menemani saya..kesian dia...mesti dia sangat penat....ramai doctor terkejut saya bertahan alahan teruk selama 2 bulan tanpa masuk wad....dorang pelik kenapa saya tak masuk wad lebih awal...saya jawab:

"mana saya tahu...doctor kat sana tak suruh masuk wad pun...takkan saya nak offer diri masuk wad pulak.."

then,petangnya ma saya datang melawat......malamnya,saya tidur tanpa ditemani ma saya atau suami....sebab kat wad ni,memang tak boleh ditemani oleh sesiapa pun....sedih sangat rasa..bila kena tinggal sorang-sorang....saya dimasukkan 6 botol air....dahla tidur asyik tergangu je...kejap nak ambil darah la....nak ambil blood pressure...nak test urine la...huhu.....

tapi,alhamdulillah,2 hari je saya masuk wad...then discharge...doctor suruh saya banyakkan rehat...sebab badan saya sangat lemah kesan daripada alahan teruk selama 2 bulan.....sampai je kat rumah,saya rehat je...tak buat apa pun...makan dan tidur je....saya nak keluar rumah beli barang ke....ma ayah tak bagi...sebab ma cakap saya lemah sangat..berjalan pun menggigil..muka jangan cakapla...pucat lesi....huhu

dalam kepala...saya fikir...assignment apa yg nak kena hantar hari ni..mujur saya dah buat awal...sebab takut apa-apa jadi...alhamdulillah......saya dah siapkan assignment islamic input sebaik sahaja tahu part yg saya kena buat...saya dah start buat assignment biopharm sebaik sahaja tahu tajuk...saya buat sikit-sikit every week...so,bila kena hantar hari ni,tak adalah saya stress..lagipun,lecturer bagi masa 6 minggu kan....alhamdulillah sempat....cuma saya terpaksa susahkan kawan-kawan utk tolong print dan hantarkan...huhu...sorry ye...utk assignment clinical pharmacy,walaupun saya tak pergi...saya still akan buat report...kalau tak tahu,boleh tanya kan....saya bersyukur sangat sebab ramai kawan-kawan yg sudi bantu saya...kuatkan saya....saya takkan jadikan alasan saya tak sihat utk skip dari semua assignment..

alhamdulillah...saya bersyukur atas segala yg berlaku pada saya....semasa dalam wad,saya discan 2 kali sebab risaukan keselamatan baby..alhamdulillah baby sangat sihat...sejuk je hati bila dapat tengok telatah dia dalam rahim saya...

okla...doakan saya ye....

2 comments:

  1. sabar ye husna. ada hikmahnya alahan yg teruk tu.....syafakillah ^^

    ReplyDelete
  2. salam husna. teruknya alahan..=( ujian ALLAh nak bagi banyak pahala ni. ALALH nak bagi mujahid/mujahidah hebat, sbb tu ALLAh ajar umminya dulu. sabar ye =) Jangan stress2 tau..InsyaALLAH, sikit masa lagi, semua tu akan hilang.ameen!

    ReplyDelete