Followers

Saturday, October 8, 2011

tabah si suami....


salam.......hari ni hari sabtu...saya berehat je kat rumah..cadang nak balik temerloh,tapi memandangkan suami saya buzy...terpaksalah duduk rumah je.....actually,suami saya medical student and at the same time MAA takaful insurance agent....

dulu,my abang jadi agent just nak cari duit lebih je...time tu,duit tak penting sangat..tapi bila dah kahwin,dah bertambah tanggungjawab,of course duit tu penting..lagi-lagi sekarang saya tengah mengandung,lagilah suami saya kena kerja kuat....

bila tahu saya mengandung,kami start rancang kewangan...yela,nak kena guna banyak duit kan...dan kami tak bergantung pada mak ayah kami..semua atas bahu kami sendiri....semua pasangan yg kawin masa belajar ada sumber kewangan masing-masing kan...kalau dari family yg senang,bolehla support sikit-sikit..tapi kami berdua dari family susah,jadi kena indipendent...lagipun,kami dah biasa hidup susah...insyaAllah dipermudahkan..

berbalik kepada agent MAA takaful,suami saya bermula sebagai agent biasa pada tahun 2009...then,alhamdulillah,dinaikkan menjadi executive consultant(EC) tahun lepas....so,sekarang ni,suami saya tengah usaha nak naik jadi Managing consultant(MC) pulak...supaya kewangan kami lebih stabil....

kalau kita student,kadang kala kita rasa kita muda lagi..tak perlu ambil insurance..biar mak ayah kita je ambil....bagi saya,sangat salah...saya ambil insurance utk protection diri saya.....and kalau contoh ajal saya dah sampai,at least my parents dapatla sedikit pampasan wang ringgit daripada pihak insurans..bolehla guna duit tu utk apa yg patut kan..

sometimes,student rasa takkan jadi apa-apa pun kat dorang....ehem...saya dah accident 3 kali tau sepanjang jadi student uia....cuma tak teruk je....salah seorang kawan suami saya ambil insurans....boleh ambil serendah rm50 per month..boleh bayar every month or lagi mudah setiap kali biasiswa JPA dan PTPTN masuk....then,ditakdirkan satu hari,dia cedera di lutut sebab main futsal...so kena operate....nak tahu berapa kos rawatan dia?rm 20,000 !!!!! banyak kan?tapi dia tak payah bayar sebab ada takaful...dia sangat berterima kasih dekat suami saya sebab suruh dia ambil takaful..kalau tak,mana nak cari duit banyak tu...huhu

kadang kala,kita rasa tak penting sebab tak pernah jadi apa-apa lagi kat kita...tapi kita kena beringat sebelum kena....kita sayang sangat nak simpan rm50 sebulan sebagai simpanan dan pelaburan masa depan...tapi tak segan silu habiskan duit beli baju,kasut,makan,tengok wayang dan lain-lain kan...

satu lagi contoh..my niece...dia masuk wad 3 minggu hari tu dan juga terlibat dengan operation...saya dah bagitahu akak saya supaya ambil insurans..tapi akak saya asyik bertangguh je....then,menyesal...kalau dia ambil insurans awal utk anak dia,anak dia akan diberi rm5o sehari utk bilangan hari masuk wad...means,rm50 x 21 days.....rm1050 kan?plus,kena operate,dapat pulak rm1500....so,semua sekali supposely dapat rm2550 kan...tapi...sebab time ni tak masuk insurans lagi...suami saya tak boleh buat apa la....

we never know what will happen in the future kan.....tapi biasalah kita ni...sangat payah nak menyimpan.......at the same time ada perlindungan....huhu...so,sesiapa yg nak start menyimpan dalam takaful,boleh contact kami ye...=) hehe..

ok..panjang pulak saya melalut...berbalik pada kisah suami saya.....

rutin kehidupan kami akan berubah la lepas ni...sebab hari isnin sampai jumaat,suami saya fokus study...sabtu ahad suami fokus takaful.....saya?tolong apa yg patut jela....then,sabar sebab akan selalu kena tinggal dengan suami....hehehe...apapun,saya tahu,suami usaha yg terbaik utk kami..mencari nafkah utk kami.....doakan ye....

tanggungjawab saya...lebih fokus pada mendidik anak kami..bermula daripada dalam kandungan..yes,saya nak anak saya membesar sebagai hamba Allah yg beriman dan berani memperjuangkan agama Allah....jadi,kena bermula dari sekarang...sebab step utk memilih pasangan yg baik,dah dilakukan alhamdulillah.....saya dah start kumpul ilmu tentang cara mendidik anak,makanan mereka,macam mana nak breastfeeding baby.....huiiii....berdebar rasa....

kami suami isteri selalu berbincang tentang semua perkara...jadi,suami akan kuatkan saya utk susukan anak kami sepenuhnya nanti...dari segi pendidikan anak pun,saya dah prepare sikit-sikit..kalau boleh,saya berniat nak ada anak kami yg hafal al-Quran...suami saya hafal 5 juzuk setakat ni....saya?baru bertatih....dan kami akan usaha utk didik anak kami dengan acuan Al-quran...

saya kena prepare fizikal dan mental dari sekarang....duit biasiswa pun,saya dah separatekan utk kegunaan baby...lagipun,jimat sikit bila dah masak sendiri kat rumah kan....apapun,ini semua perancangan kami...semoga Allah permudahkan segalanya utk kami.....doakan ye....

No comments:

Post a Comment