Followers

Friday, October 7, 2011

hikmah ujian...=)

salam..alhamdulillah...kesihatan saya bertambah baik....mungkin sebab kandungan saya dah dekat 3 bulan..jadi,alahan dah kurang teruk...harap-harap ianya akan sembuh sepenuhnya memandangkan jadual kuliah saya dah makin buzy...apapun,saya menganggap semua ini adalah ujian daripada Allah...tanda Dia masih sayangkan saya..tanda Dia inginkan saya sentiasa mengingatiNya....dan juga dekat denganNya.....

alahan saya selama 2 bulan yg dah berlalu banyak memberi kesan kepada saya....2 bulan yg terasa seolah-olah 2 tahun.....betapa berat ujian yg Allah berikan hingga saya rasa tak mampu....tapi saya tahu,Allah takkan bebankan hambaNya melebihi kemampuannya.....

beberapa malam yg lepas,akhirnya saya agak kuat untuk menghadiri program agama bersama suami....sebenarnya,setiap minggu,paling kurang sekali seminggu kami akan pastikan terlibat dengan aktiviti kerohanian...tapi memandangkan kesihatan saya yg sangat tak stabil, hanya suami je yg pergi sedangkan saya berehat di rumah.....dan ditakdirkan Allah,semasa program itu berlangsung,tiba-tiba selera makan saya memuncak....oh...tahu kah kalian selera makan saya dah hilang berbulan-bulan bermula ramadhan yg lalu?malam itu..entah kenapa....saya rasa lapar yg amat sangat......tiba-tiba nampak seorang sahabiah yg sangat baik membawa sebungkus nasi....

saya dengan muka tak malunya(ops.....) meminta sedikit nasi tersebut..hehe....memang tak tahu kenapa saya terdesak nak makan time ni....dan akhirnya kami makan bersama di depan sahabat-sahabat yg lain....nasib baik time tu ada perbincangan kumpulan....dan golongan muslimin takkan memandang golongan muslimat kan...hehe...punyalah seleras saya makan malam tu..rasa sedap sangat nasi goreng tomyam tu....

alhamdulillah..saya menganggap itu adalah hikmah Allah tarik nikmat selera makan dari saya buat seketika....membuatkan saya lebih bersyukur bila selera itu datang kembali.....alhamdulillah sejak dua tiga hari ni,saya dah ada selera makan sikit,dah kurang muntah....cuma pening kepala tu tak boleh buat apa kot...sebab saya dah sedia maklum tekanan darah saya rendah....=) lagi-lagi ada tambahan oksigen diperlukan utk insan yg berada dalam rahim saya saat ini...

antara hikmah yg lain ialah, saya makin menghormati dan menyayangi kedua ibu bapa saya....bukan bermaksud sebelum ini saya anak derhaka ke.....nauzubillah..cuma saya lebih memahami perasaan mereka yg bergelar ibu dan bapa...when the time comes, all of u will feel the same...=) sepanjang saya alahan teruk, ma saya setiap hari akan call dan SMS saya..tanya khabar saya..berapa kali muntah...ada teringin nak makan apa-apa ke....study macam mana(yg ni berat sikit nak jawab..huhu).....rasa terharu sangat..rasa hebatnya bergelar ibu bapa...rasa banyak sangat dosa dengan ibu bapa....bila ada sahabat yg bertanya tentang kesihatan saya,saya selalu beritahu dorang:

"tolong jangan derhaka pada ibu bapa....kita tak tahu betapa terseksanya ibu mengandung,melahir dan membesarkan kita...we never know...we will not know..."

besarnya dugaan yg saya rasa,saya tahu,takkan sama dengan pengorbanan ma dan ayah saya dalam membesarkan anak-anaknya....jadi,kalau kita rasa ibu bapa kita ada buat kesilapan pada kita,maka janganlah mengada-ngada nak simpan dalam hati...maafkan mereka....jangan layan mereka dengan buruk....kita tak layak...sangat tak layak...nak buat mereka macam tu..please...jangan derhaka pada ibu bapa kita....dosa besar,Allah murka....

hikmah yg seterusnya....makin bertambah cinta saya pada seorang suami....oh..maafkan saya sebut pasal cinta-cinta pulak....tapi,ini apa yg saya rasa.....tahu tak apa rasanya sebagai seorang isteri bila tak dapat layan suami dengan baik....rumah tak terurus..diri sendiri apatah lagi.....tapi,suami saya tak pernah mengeluh...apatah lagi merungut...bila saya minta tolong,dia akan tolong dengan senyuman....yes,saya tak kenal suami sebelum kahwin...apatah lagi bercinta sebelum kahwin...saya serahkan pada Allah utk jaga hati saya...dan alhamdulillah,saya langsung tak menyesal menerima lamarannya.....

saya bukan nak puji suami sendiri ye...cuma,pengorbanan dia buatkan saya terharu...setiap kali nak solat subuh,saya memang akan rasa mual....kadang kala,baru nak start solat,saya terus meluru ke bilik air utk muntah kuning..suami akan sabar menunggu saya..kuatkan saya...sepanjang alahan,saya tak buat kerja rumah pun....semua dia yg buat...sekarang,kaki saya dah mula cramp...sama macam ma saya bila mengandung dulu..jadi,every night suami saya akan tolong urutkan.....dia sanggup bangun tidur utk urutkan dan sapu minyak di kaki saya....

bila saya menangis sebab tak larat..suami akan jadi pendengar setia...tenangkan saya...ingatkan saya tentang ganjaran pahala yg menanti ibu-ibu yg mengandung....mengingatkan saya supaya banyak berdoa....sebab doa orang yg lemah lagi-lagi sedang mengandung,mudah dimakbulkan Allah....kalau saya tak larat nak mengaji,suamia akan mengaji disebelah saya....dia akan usap perut saya,bagitahu baby...jangan seksa saya....suruh baby duduk elok-elok kat dalam perut..suruh baby kuatkan saya.....

dia juga tenang bila saya tengah emo....ada sekali saya emo teruk...sampai menangis-nangis nak balik rumah.....tapi suami tenang dan juga tenangkan saya...tak pernah sekali dia meninggikan suara..apatah lagi menyakiti saya...yes,disebabkan ujian alahan yg Allah berikan pada saya,saya makin mencintai dan menghargai suami saya....

hikmah yg lain....saya makin menyayangi sahabat-sahabat saya..ramai sahabat yg mengambil berat,yg menyokong saya....yang membantu saya....mungkin kalian tak perasan..dan rasa tak ada apa pun,tapi bagi saya....apa yg kalian buat,sangat besar ertinya...yelah,saya sebaya kalian....kalian masih aktif kesana kemari...tapi saya.....lemah.....menanggung ujian Allah..tapi,sokongan kalian sangat membantu saya..membuatkan saya rasa saya tak berseorangan...ada sahabat yg menyokong dan mengambil berat...thanks.......=)

hikmah yg terbesar...betapa saya makin cintakan pencipta saya,iatu Allah..cinta utama saya..betapa saya merasa terlalu kerdil dengan kemampuan saya...kita tak mampu buat apa-apa tanpa keizinanNya....jangan hanya bergantung pada Allah saat kita susah..lemah....bila kita dah sihat..dah kuat..kita jauh kembali daripada Allah...sedangkan Dia sentiasa menanti kita memohon kepadaNya....beribadah dan mengingatiNya.....jangan kita beranggapan buruk pada Allah...apa yg kita fikir,itulah yg sebenarnya...bersangka baiklah pada Allah..lihatlah hikmah yg Allah berikan pada kita saat kita melalui ujian tersebut dengan baik....akan tiba pula ujian yg lain selepas ini..memandangkan kehidupan kita takkan terlepas dengan ujian.....

jangan hanya menganggap ujian datang dari bentuk kesakitan,kesihatan dan perkara yg buruk..boleh je Allah nak uji kita dengan ujian kepandaian,kekayaan,kecantikan dan lain-lain....utk menguji sejauh mana kita bersyukur padaNya...sejauh mana kita bergantung padaNya...ujian berbentuk kesenangan itu hakikatnya lebih sukar daripada ujian kesusahan...jadi,sentiasa berwaspada ye...=)

1 comment:

  1. People cannot truly understand each other unless they share the same pain... If the said they understand your feeling, it just a lie to comfort yourself..

    ReplyDelete