Followers

Friday, November 4, 2011

my mother....

salam...awas....entri ni panjang...dan tak baca pun tak apa...sebab saya tulis sebab teringatkan ma saya je...jadi,kalau tak nak baca,its ok...=) dulu,saya pernah tulis pasal ayah saya..sekarang,saya nak tulis tentang ma saya...lagi-lagi,bila mengandung ni,ingatan pada seorang ibu begitu menarik saya utk menulis serba sedikit tentang my mom....bagi saya,ma saya adalah ibu yg terbaik utk saya..mestilah kan....buruk,baik,jahat ke...apa ke......kita tak boleh nafikan kasih sayang seorang ibu.....oh....nak nangis rasa...

seorang ibu memang dicipta dengan penuh kasih sayang kan....tak kisah berkorban utk orang yg disayangi..untuk anak-anak tersayang...waktu kanak-kanak dulu,ma saya ni garang..hehe...kalau tak garang,mesti saya tak jadi macam saya yg sekarang...ibu bertanggungjawab mendidik anak-anak...sebelum anak-anak melangkah ke sekolah...anak-anak perlu dididik dengan agama dan akhlak yg indah....

kami adik beradik belajar mengaji dengan ma kami sendiri...sebelum masuk sekolah rendah,ma dah pastikan kami dah pandai membaca dan mengeja....so,bila ajar anak sendiri,paham-pahamla kan...rotan sentiasa di tangan...kalau tak rotan,cubit ke...tarik telinga ke....lagi-lagi bab mengaji,memang serius la kena belajar...alhamdulillah,kami adik beradik mudah mengaji....biasanya lepas maghrib akan mengaji la....tak ada tengok tv...ayah saya lagilah strict bab mengaji dan semayang ni....masa darjah 2,abang saya pernah kena rotan sampai luka kat belakang badan sebab skip solat...kalau ikutkan,umur 8 tahun tak perlu rotan lagi kan...tapi ayah saya tetap rotan..sebab nak bagi kami ingat pentingnya solat...tapi,naluri ibu kan..ma saya nangis jugakla bila sapu ubat utk abang saya...semua masih segar dalam kepala...

bila kami bergaduh adik beradik....ehem....ma memainkan peranan jugak...saya jarang sangat bergaduh dengan abang saya..sebab kami rapat dari kecik kot..biasa bergaduh dengan adik beradik perempuan la....merasa la kena kurung dalam reban ayam,kena kunci duduk kat luar rumah waktu malam...tapi kejap je...hehe....saya bukan jenis budak nakal or melawan cakap pun...haha..=P

dulu masa sekolah rendah,setiap hari,ma akan bangun sebelum subuh...siapkan nasi lemak utk bekal sekolah kami adik beradik...nasi lemak ma saya sedap sangat..memang kegemaran kami adik beradik....siap ada kawan saya yg nak beli lagi....hehe...tapi bila fikir balik,mesti penat kan nak kena buat nasi lemak setiap hari...ma saya housewife...ingat housewife tak banyak keje ke....then,baju sekolah kami pun,ma jahit sendiri...nak beli,tak mampu....sebab ramai anak..kalau sorang dah 2 helai baju....kalau 5 orang?berapa banyak duit habis kan....hehe....dari kecil,kami diajar utk berjimat cermat..jangan membazir...selagi boleh pakai yg lama,tak perlu la beli yg baru kan...=)

kalau bulan puasa,petang-petang ma akan bagi 20sen...utk kami beli gula-gula ke....cekedes ke....terliur kan...jarang pergi bazar..membazir je..makan makanan ma masak je....

then,bila masuk sekolah menengah,saya duduk asrama.....dan homesick macam yg saya pernah cerita sebelum ni.....tapi,ma saya buat tak tahu je bila saya memberontak tak nak duduk asrama....terima kasih ma..kalau ikut sangat kehendak anak yg tak fikir panjang ni,saya tak tahu apa nasib saya sekarang..huhu...

sekarang,saya dah dewasa..ma pun makin lama makin berusia...uban dah memenuhi kepala...bila saya makin besar,saya makin memahami naluri seorang ibu.....ma membebel bukan sebab marah atau benci kita...tapi sebab sayang kita..rasa macam kelakar bila main mesej dengan ibu sendiri kan..hehe...ma saya suka main SMS..hehe...

sekarang anak-anak dah besar,tinggallah ma ayah je kat rumah...plus kakak saya yg kerja di temerloh....and now,i'm married....saya nampak ma saya lagi happy dengan kehadiran suami saya...ma saya berkenan dengan my abang masa first time my abang datang rumah lagi..hehe....

then,saya mengandung...lagilah rasa makin dekat dengan ma....instinct seorang ibu hebat kan.....ma boleh tahu kalau kita sedih ke....ada masalah ke...apa ke...walaupun kita tak cakap....bagi saya,kuasa seorang ibu tu sangat hebat....the power of love itself..kan?

sejak mengandung,saya selalu nak balik temerloh jumpa ma....entah kenapa,bila balik je.rasa tenang sangat...ma paksa saya makan sentiasa...sekurang-kurangnya sentiasa mengunyah biskut ke...apa je...oh....saya tahu ma sedih tengok saya berjalan mengigil-gigil...sampai ke tahap tu,saya tak larat....bangun je tidur,ma suruh saya makan telur ayam kampung separuh masak...utk tambah darah...then,breakfast pulak...pukul 11,saya kena makan lagi...tengahri,makan lagi...petang,makan lagi...malam,makan lagi...sebab badan saya dah terlalu kurus..kadang-kala,kalau saya muntah pun,muntah senyap-senyap je..sebab tak nak ma risau..huhu...

ada sekali,saya balik rumah sebab nak makan karipap gula yg ma saya buat...karipap gula?pelik kan?sebab masa kecik dulu,saya tak suka karipap biasa...sebab ada inti yg pedas...sampaila besar,saya tak suka karipap.....kecuali karipap gula...sampai menangis-nangis kot saya pujuk suami balik petang sabtu utk saya makan karipap gula...hehe....ma saya pun bagitahu suami supaya kena banyak sabar dengan kerenah isteri mengandung especially anak sulung..yela,tak ada pengalaman sebelum ni..tiba-tiba sakit-sakit badan la..lenguh la..muntah la..pening la....

ada sekali....saya mimpi makan pucuk paku....then,share la dengan my abang...tiba-tiba je...lepas tu,ma kol...bagitahu hari ni masak pucuk paku...oh...kuatnya instinct seorang ibu...then,bila nak balik rumah,saya bagitahu my abang yg saya nak mintak ma masak nasi lemak dan laksam....sampai je rumah,tak sempat bagitahu lagi...ma saya dah cakap nak buat nasi lemak dan laksam..hehe...hebat kan...tak payah bagitahu pun....

sejak mengandung ni jugak,ma ada bagi beberapa pantang larang masa mengandung...petua orang tua kan...saya ikut je as long as tak melanggar syarak..contoh,ma tak bagi saya mandi lepas maghrib or waktu malam...takut urat badan kembang la...saya ikut je...hehe...

then,sekarang perut saya dah membuncit sedikit...saya punyalah excited...hehe...sebab rasa macam bila perut buncit,barulah rasa macam mengandung...ma saya dah rancang semua dah...kain barut baby,ma nak jahit sendiri..kain barut saya pun,ma nak buatkan....then,orang utk urut saya masa pantang pun,ma dah carikan....utk bertungku,ma saya boleh tungkukan....

bila fikir balik,saya memang perlukan ma saya masa berpantang nanti.walaupun dah biasa jaga budak kecil,tapi bila anak sendiri,lagi-lagi baru lahir....rasa macam kekok kot...hehe...tapi ni semua perancangan kan...kandungan saya pun baru nak masuk 4 bulan minggu depan...moga tak ada apa yg buruk berlaku....moga bayi yg saya kandungkan ni selamat dan sempurna dilahirkan...

bila ma tengok saya alahan teruk,ma saya nasihatkan saya..inilah pengorbanan seorang ibu..kita takkan faham selagi kita sendiri tak mengandung..suatu hari nanti,kamu semua akan rasainya jugak...memastikan kandungan kita selamat di dalam rahim adalah priority..jujurnya,dulu saya fikir...tak susah sangat pun mengandung...tapi,bila diri sendiri dah mengandung,baru tahu susah senangnya....jadi,berbuat baiklah pada wanita yg mengandung....hehe..=p

setiap hari kalau saya balik,ma akan tanya...saya ada terliur nak makan apa-apa ke....saya jawab, tak ada..sebab selera makan tak ada lagi....seksa sangat bila makan tanpa apa-apa perasaan...saya makan sebab kesiankan baby...sekarang ni,bila lewat makan sikit,mula la perut saya rasa sakit...senak..masuk angin...bila dah makan,baru ok...hehe....baby dalam rahim saya,dah lebih kurang panjang pembaris yg 15cm tu..oh...excited je rasa.....

of course....ma saya risaukan study saya yg tak menentu sebab alahan teruk..apa yg saya mampu cakap,Allah ada.....insyaAllah semuanya akan dipermudahkan...saya akan usaha semampu saya..lagipun,kawan-kawan banyak bantu saya....bila study,saya akan stop kejap bila pening...then,sambung study balik....rasanya..saya lagi mudah study bila dah kahwin ni..tenang je rasa...hehe...bila bosan,kacaula suami kejap...hehe..=P

balik je rumah,especially kalau my abang ada,ma akan ajak kami bawak ma ke mana ma nak pergi...saya tahu ma bosan duduk kat rumah..ma saya suka berjalan..kadang-kadang kalau abang saya balik,dorang akan datang sini...jalan-jalan kat kuantan...hehe..kalau balik rumah,saya ikutkan je ke mana ma nak pergi...tapi sejak alahan ni,my abang jela tolong bawakkan...saya nak keluar rumah pun tak larat...huhu..

saya tak tahu macam mana nak balas jasa ma saya....sejak kami dah besar ni,ma saya selalu kol saya....utk cerita apa-apa je...kadang kala luah perasaan....kadang kala,saje je kol....kadang kala,ma kol my abang...hehe...mesti ma bosan kan duduk rumah je...ayah saya sibuk kerja dan berniaga....oh..ayah saya sangat istiqamah dan usaha kuat utk cari rezeki...kalau nak harapkan gaji ayah saya,takkan cukup nak tampung kami sekeluarga..sebab tu ayah kena berniaga pada masa yg sama...tapi,sekarang ayah dah makin tak larat....nampak yg ayah saya penat sangat..keisan sangat...rasa tak sabar nak habis belajar dan kerja...supaya ayah dah boleh rehat..huhu

cuba kita ambil masa....fikir sejenak..dari kecik hingga besar....semua yg ma ayah kita dah buat utk kita..kalau kita balik,cuba pandang wajah ma ayah kita.....tak rasa sebak ke...tak rasa berdosa ke atas apa yg kita buat yg mungkin membuatkan mereka kecil hati...kenapa kita ego....rasa macam ibu bapa kita dah tua....dah tak penting utk kita.....balik rumah nanti,pandang la wajah mereka..berbuat baiklah pada mereka..masa kita ada kat rumah je,mak ayah nak mintak tolong kita buat itu..buat ini....dalam hati mereka,mereka rindukan kita...bila tahu kita nak balik....mereka akan excited,masak sedap-sedap..semata-mata utk kita....tahu ke kita...berkat dan restu ibu bapa tu sangat penting.....my marriage.....takkan bahagia seperti sekarang tanpa restu ibu bapa saya...sampai sekarang,ma saya still ajar macam mana nak layan suami..especially di meja makan....bab study,ma tahu saya akan buat yg terbaik...saya nak hadiahkan segulung ijazah pada mereka..nak buktikan,anak orang susah pun boleh berjaya....ayah saya tak sekolah tinggi..ma saya pun sama...tapi,itu bukan sebab utk saya malas belajar..peluang dah ada depan mata......saya akan usaha utk jadikan impian mereka satu kenyataan....

insyaAllah....

cuti raya haji ni,saya akan cuti seminggu...dengan assignment dan report yg berlambak...oh...huhu...saya kena siapkan.....

No comments:

Post a Comment