Followers

Saturday, December 17, 2011

terbabas kala hujan lebat..

salam........agak lama jari ini tak menaip sesuatu di blog kan...nak buat macam mana,jadual yang terlalu padat dan kerja-kerja yang berlambak menyebabkan saya membataskan niat untuk menulis sesuatu di blog ni....minggu depan adalah minggu terakhir untuk semester ni....so,memang super duper buzy la.....

hari isnin 19/12- ada 2 kuiz berturut-turut..kuiz biopharm dan kuiz clinical pharmacy...on the same day, kena submit lab report.....

hari selasa 20/12- ada presentation seminar dosage design 1...tajuk group saya ialah 'crystal bad habit'...oho...slide part saya dah siap....tapi nervous nak present...sebab ilmu yang ada terlalu sedikit..naya la kalau kena tanya soalan yg payah....huhu...malamnya pulak,kami ada kuiz dosage design.....huhu....sampai kena buat kuiz waktu malam sebab jadual dah packed sangat..huhu..

hari rabu 21/12- ada presentation clinical pharmacy...group saya kena present 2 kes hari ni..pagi dan petang....kes CVS(cardio) dan juga GIT(bahagian stomach,intestine,kidney and so on..) yang ni lagi cuak...sebab lagi banyak kena tanya..macam student medic pulak...huhu....kena marah?of course la..kena prepare la mental dan fizikal...

hari khamis 22/12- ada OSCE...ni macam praktikal la lebih kurang...

hari jumaat 23/12- visit to putrajaya...ada melawat hospital...tapi yang ni saya KIV dulu sama ada larat nak join atau tak...perjalanan jauh....takut something bad happened je....

jadinya, minta-mintak didoakan semoga kami dapat lalui semuanya dengan baik....

ok..baru masuk tajuk entri......hari jumaat yg lepas iatu semalam, saya mengalami sakit kepala yg teruk dan juga demam sikit..maybe sebab cuaca yg tak menentu kan....dan antibodi saya lemah sikit...mudah je demam....jadi,hari jumaat tu,saya gagahkan diri jugak utk ke kelas jugak...lagipun,kena submit report lab kan....

malam sebelumnya,berlangsungnya Annual general meeting IPHA utk tenure yg lepas...pada malam ni juga la,terlerailah beban dan tanggungjawab yg tergalas di bahu saya sebagai secretary general of Ipha....rasa banyak sangat tanggungjawab terabai sejak saya morning sickness dulu...nasib baik mereka memahami....thanks banyak-banyak especially pada assistant secretary yg banyak membantu menyiapkan tugasan yg dipertanggungjwabkan kepada kami....harapnya,new officebearers IPHA bagi tenure baru ni dapat jalankan tanggungjwab dengan baik ye.....banyak ilmu yg dapat dipelajari dan insyaAllah berguna utk masa depan kita nanti..apapun,niatlah setiap apa yg kita buat kerana Allah ye..baru dapat pahala....

ok...masuk balik hari jumaat yg lepas...petangnya saya ada final exam utk subjek counselling...kelas saya bermula pukul 5 sampai 7petang setiap jumaat....kira semalam adalah last kelas la sekali dengan exam....habis exam dalam pukul 6.15petang...alhamdulillah,bolehla jawab jugak walaupun study kejap je..huhu....then,saya singgah cafe utk ambil makanan yg ditempah...waktu ni,memang hujan sangat lebat...all day kot kalau tak silap....

jadi,dalam perjalanan balik ke rumah,hari memang dah gelap walaupun baru pukul 6.30petang..plus,hujan yg sangat lebat....dan saya drive dalam keadaan sakit kepala....tahan jela sebab ada exam kan....demam tak la teruk sangat...cuma jadi kurang bermaya la...sampai je kat satu kawasan,dah dekat dengan area rumah saya actually...ada banyak air bertakung atas jalan...then tiba-tiba je saya tak boleh kawal stereng....tekan brek pun macam tak ada effect..waktu ni,saya dapat rasa kereta dah terbabas ke pembahagi jalan sebelah kanan...then,saya pusing stereng ke kiri...so,terbabas pulak ke kiri..tapi alhamdulillah,saya tekan brek kuat-kuat dan akhirnya kereta berhenti sebelum sempat saya langgar pokok yang berada di sebelah kiri....waktu ni,memang saya terkejut sangat.....dalam fikiran memang ingat mati je...at the same time,ingat suami dan anak yg sedang saya kandung....waktu ni baru rasa sakit di lengan kanan sebab impak kuat dan jugak kaki kiri...makanan semua jatuh....barang-barang takaful suami saya yg memang ada kat seat belakang semua jatuh ke bawah....

then,masa ingat anak tu..baru ingat yg saya tengah mengandung..terus check perut ok tak...ada yg tak kena ke...time ni rasa nak nangis je sebab takut....huhu...then,saya beranikan diri sambung balik drive sampai rumah...saya bersyukur sangat sebab waktu terbabas tu,tak ada kenderaan di belakang kereta saya....lepas kereta dah berhenti,baru banyak kereta yg lalu...kuasa Allah kan...Allah selamatkan saya dari malapetaka...mungkin juga berkat doa naik kenderaan yg saya amalkan...

alhamdulillah,saya selamat sampai ke rumah dengan muka pucat lesi...sampai je,suami dah bukakan pintu rumah...of course dia terkejut tengok muka saya pucat..then,saya cakap....

"bang...ana accident.....tapi kereta tak ada apa-apa...ana sempat brek..."

saya terus masuk rumah...suami tenangkan saya,mintak saya ceritakan apa yg berlaku...suami saya cakap:

"alhamdulillah ana tak apa-apa....abang tak kisah apa jadi pada kereta..asalkan ana selamat..."

time ni,tak rasa nak menangis pulak...haha....saya siap makan dengan penuh berselera lagi...tapi saya perasan yg my abang tak lalu makan..dan pandang saya dengan pandangan yg sayu.....saya tahu dia risau kalau jadi apa-apa pada saya dan baby....

lepas je solat maghrib,barulah saya rasa sayu sangat..sesungguhnya Allah masih panjangkan umur saya dan baby...masih panjangkan jodoh saya dah suami..bersyukur sangat....then,barulah nangis...hehe...

lepas solat je,seluruh badan saya sakit-sakit dan ada lebam sikit..plus sakit kepala teruk....sepatutnya saya terlibat dengan program lepas maghrib..tapi terpaksa minta excuse memandangkan keadaan saya yg lemah plus trauma....tapi alhamdulillah,hari ni beransur pulih..walaupun perut saya rasa sakit sikit,tapi so far,Allah masih lindungi bayi kami...alhamdulillah,,syukur sangat-sangat...

bila jadi macam ni,buatkan saya lebih menghargai setiap detik bersama suami tersayang...makin menyayangi bayi yg sedang saya kandungkan ni...bila saya terbabas, bayi di dalam perut saya menendang...seolah-olah memberitahu saya yang dia selamat berada di dalam rahim saya....perasaan indah dan bahagia tu tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata..

menginjak ke angka 5 bulan....kandungan saya makin sarat....dah nak masuk 5 bulan lebih...kalau dulu saya alahan teruk,sekarang ni saya dah mula sakit pinggang..rasa macam perut saya makin strecth je...agak tak selasa la..then,kalau naik tangga especially bila saya tumpang duduk mahallah je...memang tercungap-cungap la...then,langkah saya makin perlahan..oho...saya jenis jalan laju....tapi sekarang ni,perlahan la sikit....huhu....saya mudah penat...maybe sebab baby dah makin besar kot..energy pun kena bahagi dua la...apapun,saya anggap semua ni adalah satu jihad...jihad perlukan pengorbanan...pengorbanan utk melahirkan seorang insan ke dunia ni...

ok la....lain kali saya tulis lagi ye....harap dapat doakan suami saya yg akan start final exam isnin ni...bersama rakan-rakan se'batch' nya....then,saya dan kawan-kawan pulak yg bakal final exam hujung bulan ni..semoga segalanya dipermudahkan Allah....=) salam ukhwah....

No comments:

Post a Comment