Followers

Saturday, December 3, 2011

8 bulan lebih kami bersama...=)

salam.....entah kenapa,rajin pulak nak update blog hari ni...walaupun banyak keje menanti..hari ni hari sabtu....biasanya bila hari cuti la,saya dapat mengemas rumah ni sikit..kalau hari lain,banyak kelas dan penat..so,bermula dari pagi sampai tengahari,saya sibuk menjalankan tugas sebagai seorang isteri...cewah..hehe...sang suami?seperti biasa...hari sabtu or ahad,biasanya dia ada kelas..hari ni,dia dan groupnya kena ke Balok..ada program kesihatan bersama penduduk kampung kat sana....bermula lepas subuh sampai maghrib....isk..isk...T_T...saya paling tak suka berjauhan dengan suami...my abang pun sama...tapi...nak buat macam mana kan...dah tanggungjwab..

pejam celik..pejam celik...dah 8 bulan lebih kami disatukan dengan ikatan perkahwinan....rasa macam baru semalam je kami dinikahkan...=P hehe...cepat je masa berlalu kan...of course,usia perkahwinan kami masih terlalu awal...orang kata,masih dalam tempoh honeymoon dan berkenalan....alhamdulillah,makin hari,kami rasa makin bahagia....a lot of things happened...ada suka,duka,gembira,sedih,kecewa dan lain-lain....adat perkahwinan kan....

perkahwinan banyak mengajar kami utk menjadi lebih matang..kena bertolak ansur...memikirkan masa depan....kematangan sangat penting..sebab takkanlah sebab hal kecil,kita nak besar-besarkan kan...perkahwinan banyak mengajar kami erti kehidupan...my abang cakap,perkahwinan mengajar dia utk lebih strunggle dan serius dalam mencari nafkah utk kami sekeluarga..sebelum ni,dia buat bisnes takaful saje-saje je....duit pun tak diuruskan dengan baik...lepas kahwin,semuanya perlu dirancang..lagi-lagi,kami bakal menyambut cahaya mata sulung..insyaAllah..jadi,kewangan utk baby kami,awal-awal kami dah asingkan....

bercerita tentang zuriat kami..alhamdulillah,baby masih selamat di rahim saya....saya sedih sangat bila tahu ada insan yg mengandung lebih kurang sama dengan saya,diuji dengan ujian keguguran...oh...sangat sedih..sebab bila kandungan dah nak masuk 5 bulan,kami dah dapat rasa tendangan bayi yg berada di dalam rahim....tahu tak apa perasaan kami?tak terkata..speechless....happy...excited...terharu.....ya,baby dah bergerak-gerak.....then,bila tiba-tiba keguguran,mestilah sangat sedih...semoga mereka dikurniakan kesabaran yg tinggi....

sejak kebelakangan ni,tidur saya agak terganggu....sebab start midnight je,my baby start to kick..maybe sebab saya tak biasa lagi...jadi bila nak lena je,selalu terkejut bila baby tendang..tapi,saya senyum je....hehe...pukul 2,barulah berhenti menendang...jadinya,waktu siang,saya akan mudah penat la..sebab kurang rehat....one thing is,our baby ni macam anti je dengan abi dia...bila abi dia nak rasa dia tendang...terus dia senyap je.....hahaha....saya pun buatlah muka bangga..sebab hanya saya dapat rasa tendangan baby....its a really great feeling....rasa makin sayang pada baby...tak sanggup jadi apa-apa pada dia....

another thing...i feel blessed...dua tiga hari lepas,a few lecturers yg tahu tentang saya mengandung,bertanyakan khabar kesihatan saya...rasa terharu sangat bila lecturer ambil berat..one of them is a foreigner....Dr ni sanggup berhenti dan tanya saya tentang baby and me....oh..terharunya....=)

ok...back to the main topic...mesti ramai curious macam mana kehidupan kami sebagai pelajar yg berkahwin kan?sama je...balik kelas,rehat jap....masak utk dinner..then,study.....kat rumah kami,ada satu bilik yg memang guna utk study...my abang siap beli 2 meja study...hehe..jadi,lepas isyak,masuk bilik study utk study.....sama je masa sebelum kami berkahwin dulu...tapi,cara study kami berlainan.....lelaki ni pelik sikit cara study dorang kot....haha...kelakar je saya tengok my abang study...

bila dah kahwin,of course kita boleh detect persamaan dan perbezaan antara kami kan...bezanya....hm....saya mudah 'panas'.....dan mudah 'sejuk'....my abang 'cool' sentiasa...tak pernah marah....saya paling suka sikap my abang yg ni lah...tak pernah marah or tinggikan suara...^_^...lagi perbezaan....saya suka tengok TV...atau cerita korea/jepun...tapi,my abang langsung tak suka tengok TV....that's why dia pandai dari saya kot..hahaha...cerita P.ramlee pun,suami tak tengok..saya?siap hafal dialog lagi....tu belum tanya cerita hindustan ke....hehe...bab makan pun berbeza jugak..saya cerewet sikit...contoh,ikan...ada beberapa jenis je saya makan...dan saya tak suka sayur...my abang pulak,langsung tak cerewet pasal makan..semua dia makan...bagi dia semua sedap...hehe....ha..tapi,saya suka membaca...my abang kurang sikit..baca satu page,terus terlelap..that's why,bila dia study,dia dah siap-siap bentang tilam dan selimut...=P

persamaan kami....hobi kami ialah....tidur....hehehehe..ada masa lapang je,kami qada' tidur...hehe..kami berdua tak suka shopping..apatah lagi window shopping...kami hanya keluar bila barang-barang di rumah dah habis...bila dah siap beli,terus balik...oh,saya akan diserang headache kalau lama sangat masuk shopping complex...both of us...tak suka suasana yg bising atau crowded...suka suasana yg tenang..both of us suka bercuti...tapi,kena plan la tempat dan ongkosnya kan....hehe....

dalam rumahtangga,ada jugak berlaku perselisihan faham antara kami..masalah utama dalam rumahtangga ialah salah faham...kita anggap lain..pasangan anggap lain...so,the best thing is....sentiasa terus terang dan berbincang...jangan pendam-pendam....sebab nanti lagi parah..selesaikan masalah sebelum masuk tidur...jangan bertangguh sampai berhari-hari...seksa kot nak biar masalah lama-lama..huhu..tapi,biasanya,kami berselisih faham paling lama pun,setengah jam je...hehe.....dua-dua tak senang duduk kalau ada masalah kan....

dah 8bulan kahwin,kami masing-masing dapat mengagak perlakuan dan pemikiran pasangan kami..hehe...gurau senda sentiasa ada..hehe....barulah best kan....kami dapat agak emosi masing-masing dengan hanya melihat riak wajah....ni tengah mengandung,kadang kala saya tiba-tiba je sedih..so,my abang la bertungkus lumus menceriakan kembali hati saya..haha...

bab memasak....biasanya setiap hari masak kat rumah..kecuali kalau kelas saya full dan saya penat..barulah beli makanan kat cafe je...tapi,bila saya penat or tak larat,biasa my abang yg akan masak pulak...hehe...tahu tak,kenapa masakan kat rumah lagi sedap?sebab kita masak utk orang yg kita sayang...time masak pun,senyum-senyum je...hehe..terbayang-bayang muka suami yg akan makan masakan kita....my abang cakap:

"abang suka sangat kalau dapat makan masakan ana....boleh rasa masakan ana....rasa air tangan ana...dan dapat jimatkan duit.....thanks sebab masak,sayang.."

ok...sila jangan rasa geli geliman....hehe..bukanlah sedap sangat pun saya masak...kadang-kadang takut tak sedap..jadi,setiap kali lepas masak,saya akan cakap:

"bang,mintak maaf kalau tak sedap ye....ana amatur lagi...tak expert macam ma..."

perasaan memasak utk suami sangat berlainan..untunglah my abang jenis tak cerewet..kalau ayah saya,habis semua benda kena komen...hanya ma saya je yg masak sesuai dengan selera ayah saya..hehe...

tapi..sejak kandungan saya dah makin sarat ni,saya mudah rasa nak pitam kalau berdiri lama....bila siang ikan dan ayam pun,rasa pening lalat..kena rehat jap,then sambung balik...same thing happened masa hospital attachment last week..suasana kat hospital then kena berdiri agak lama menyebabkan saya rasa nak pitam,pening dan muntah....huhu...

okla....dah panjang saya melalut....apapun,membuat keputusan utk berkahwin awal merupakan yg terbaik utk saya...saya tak menyesal...insyaAllah ada hikmahnya....moga-moga Allah sentiasa memberkati perkahwinan kami hingga ke syurga..amin...=)

huhu....

No comments:

Post a Comment