Followers

Thursday, December 1, 2011

teringat suatu ketika dulu...

salam....malam ni,seusai makan malam bersama suami...saya berehat sambil melayan fikiran...tiba-tiba teringat kembali kepada kenangan suatu ketika dulu..kenangan bersama sahabat-sahabat.....

lalu,facebook dibuka...cuba meneliti kehidupan sahabat-sahabat setelah masa berlalu bertahun-tahun...apa yg telah berubah....masa....akan mengubah kita...pengalaman..akan mengajar kita...siapa yg berubah ke arah kebaikan,terbit rasa gembira di hati saya..ikhlas....tetapi...jika ada yg berubah ke arah sebaliknya,sedih di hati sukar utk digambarkan....jujurnya,saya hanya gunakan facebook utk melihat info yg dipostkan di page batch saya..dan beberapa group lain....terlalu jarang saya cuba melihat profile sahabat-sahabat saya...saya hanya online facebook beberapa minit je...tiada apa yg menarik bagi saya...tapi hari ini,saya cuba melihat kembali sahabat-sahabat saya...

kehidupan di dunia...banyak sangat pancaroba....kita tak tahu apa yg menanti kita di kemudian hari...kadang kala kita terlalu mengikut naluri 'darah muda' kita....ingin explore semuanya...hingga kita terlangkau batas agama....

dalam kehidupan kita,agama sangat penting...supaya setiap apa yg kita lakukan,ada hadnya....semuanya ada batasnya...supaya kita tidak tergolong dalam golongan yg melampaui batas....

ada antara sahabat...semasa zaman sekolah dahulu,dia hanya insan biasa...tapi kini,perubahannya sungguh luar biasa....dia menjadi insan yg lebih mendekati Allah...aurat sentiasa terjaga....indahnya perasaan bila melihat perubahannya...

ada antara sahabat....semasa zaman sekolah dahulu,dia kelihatan menjaga agama...tapi,kini perubahan yg berlaku adalah sebaliknya....perit rasa hati bila melihat keadaannya...tak tahu apa yg perlu dilakukan selain berdoa semoga Allah buka pintu hatinya utk kembali ke jalan yg lurus...

ada antara sahabat,ketika zaman sekolah dahulu,mungkin terikat dengan peraturan...tetapi kini,menjadi sebebas-bebasnya..pergaulan antara berlainan jantina tidak dijaga....tidak salah menjalin ukhwah....tapi,ada batas yg perlu dijaga...

menjenguk pula adik-adik yg lebih muda usianya...sibuk mencari cinta remaja....seolah-olah sudah bersedia utk mendirikan rumah tangga....buku sekolah masih terbuka...PMR..SPM menanti utk diselia...tapi...hanya status tentang si dia diupload di facebook...tak berdebar ke dik?tak takut menyesal ke nanti?

meneliti pula gambar-gambar yg ada....mereka sahabat saya...buruk ke mereka..baik ke mereka...mereka tetap sahabat saya....gambar yg mendedahkan aurat terpampang tanpa batasnya....rasa ingin menangis melihat gambar-gambar sahabat saya...

lalu...facebook dioffline....saya mengerling melihat suami...ye,suami saya yg tercinta..melihat riak wajah saya...dia dah dapat meneka...saya sedang dilanda kesedihan....bila ditanya,saya hanya tersenyum.....


"bang....hidayah itu milik Allah kan...harap sangat Allah tak palingkan kita daripada nikmat Islam dan Iman setelah kita diberikan nikmat itu..harap sangat semoga Allah memberikan hidayah kepada insan yg kita sayang supaya kita dapat sama-sama mendekatkan diri kita kepada Allah....saya sayang mereka...."

apa yg kita cari dalam kehidupan kita?keseronokan ketika usia masih muda?walhal kita tak mengetahui bila ajal datang menjemput kita...

apa yg kita cari dalam kehidupan kita?cinta manusia?sedangkan cinta Allah terlalu jauh utk digapai....kita asyik mencari cinta manusia yg didalangi nafsu...tanpa berusaha sebelum itu utk meraih cintaNya...

apa yg kita cari...

hanya kita yg tahu.........................

No comments:

Post a Comment