Followers

Monday, January 16, 2012

cuti semester...^_^

salam...alhamdulillah,kami dah habis final exam jumaat yg lepas...tapi tak sempat nak update blog..sebab jumaat malam tu,saya dan suami ada jamuan..jadinya,kelam kabut sikit la....lagi-lagi kami berdua sampai ke rumah sewa bila dah maghrib...jadi kelam kabut sikit nak khidmat diri dan uruskan apa yg patut..balik daripada jamuan,saya kena uruskan semua tanggungjwab sebagai isteri pulak..cewahh!! hehe...basuh kain,jemur kain,lipat kain,kemas beg utk balik bercuti di temerloh...awal-awal lagi dah bagitahu my abang yg saya nak bertolak lepas subuh pagi sabtu.....sangat tak sabar nak sampai rumah...hehe...jadinya,malam tu,tertidurlah kami dalam kepenatan....dan lepas subuh esoknya,kami bertolak ke temerloh....

sampai je kat rumah,terus abang saya kopekkan buah durian..oho...dah sebulan kan nak makan buah durian..sampai je,terus ke dapur utk makan durian...then,baru makan nasi lemak...hehe...ayah saya dah prepare dalam 10 biji buah durian..just sebab saya nak makan...haha..padahal sebelum mengandung,saya tak suka sangat buah durian....huhu..pelik kan...then,rehat jap..keluar ke bandar mentakab pulak.....saje nak beli barang baby awal-awal..sebab takut saya makin tak larat kan......then......hari ahadnya,pergi pekan sehari kat temerloh pulak...dah bertahun tak pergi...saje nak tengok-tengok.....tapi,sebab penat sangat berjalan,balik je dari pekan sehari,terus saya muntah....biasalah,angin dalam badan tak hilang-hilang kan...huhu...then,petang ahad,my abang dah balik ke kuantan...sebab malamnya dia kena oncall utk blok orthopaedic....huhu..sedihnya berpisah dgn suami...nasib baik dah dapat biasakan diri....=(

malam ni pun,my abang kena oncall....sekali setiap minggu...kesian jugak kat dia...balik oncall,sempat tidur kejap je..then,kena pergi kelas pulak dari pagi sampai petang..pengorbanan kan...bukan senang nak jadi doctor..tapi,tu la....bila dah berjauhan ni,asyik teringat je....rindu...semua ada....tapi,kena faham la kan....bila dah berjauhan ni,rasa makin sayang pulak...hehe...=P

dalam perjalanan pulang ke temerloh,sempatlah dengar siaran di IKIM tentang 'indahnya Islam"....yg disampaikan oleh prof muhaya...kami berdua jadikan prof muhaya ni role model utk kami..sebab prof pun kahwin masa belajar dan ada anak masa belajar..but still,both of them success kan...jadi,kami pun nak macam tu insyaAllah....antara intipati yg boleh dikongsi ialah pentingnya kita mengawal minda kita..jangan jadikan masalah itu sebagai bebanan..sebaliknya sebagai batu loncatan utk kita menajdi insan yg lebih baik....itulah yg dilakukan oleh insan yg berjaya....tapi,kita selalu sangat stress bila ada masalah kan....sedangkan masalah itu yg menyebabkan kita akan jadi lebih kuat dan berubah menjadi insan yg lebih baik....

secara tak langsung,saya dapat kuatkan mental saya...ye,saya dan suami kena bersedia mental dan fizikal utk menimang cahaya mata tak lama lagi..at the same time,meneruskan sesi pembelajaran kami...sangat tough kan...tapi kami kena bertahan dan laluinya dengan sebaik mungkin.....above all,of course ma saya paling risau tentang kesihatan saya nanti....takut sangat saya tak mampu sihat sepenuhnya dalam tempoh 2 minggu cuti bersalin nanti..entahlah,saya pasrah je.....apa yg saya mampu,jaga kesihatan diri dan kandungan dengan baik..moga-moga tak ada masalah atau komplikasi masa bersalin nanti.....Allah tahu apa yg terbaik kan...saya kena yakin dan serahkan pada Dia...at the same time,usaha semampu yg boleh....kami kena kuat,barulah baby pun kuat kan......

ma saya kata...saya dah jadi boyah..maksudnya,badan kurus tapi perut membuncit..hahaha....berat badan saya naik,tapi still kurus je...tak ada nampak berisi pun...sebab tu la,ma saya gelakkan saya...hehe....kelakar pulak...

apapun,plan cuti semester ni,saya nak rehat je kat rumah..makan makanan berkhasiat dan rehat secukupnya.....stress kan sepanjang musim exam hari tu...cuti sem 3 minggu..tapi 2 minggu je saya balik temerloh...seminggu lagi,saya akan berada di kuantan,menemani suami tercinta.....jadi isteri pulak..hehe....sebab sepanjang exam hari tu,jarang sangat saya masak...hehe..konon-konon nak fokus exam la....jadi,cadang seminggu nanti nak jadi surirumah sepenuh masa....=P duduk kat rumah ni,saya plan nak banyakkan ibadah sunat...sebab tengah cuti kan...biasa penat sebab kelas penuh..kat rumah ni,saya tak buat kerja apapun....sebab ma cakap muka saya pucat sikit..maybe sebab kurang darah kot...huhu..jadinya,rehat jela.....

ok la...tu je saya share kali ni....saya berdebar sangat bila memikirkan saya dah nak masuk 3rd trimester....lebih tepat lagi,dah nak sarat......takut sangat nak bersalin..huhu..semoga segalanya dipermudahkan...saya serahkan segalanya pada Allah..Dia Maha Mengetahui kan....^_^.......

No comments:

Post a Comment