Followers

Friday, January 6, 2012

kita sentiasa ingin yang terbaik.....



salam.....kami masih dalam exam period...ada lagi 4 paper yg sangat tough menanti....iatu subjek clinical pharmacy hari isnin ni...then,esoknya subjek biopharmaceuticals....T_T..then,hari khamis ada paper dosage design...hari jumaat last paper objecktif minus marking combination subjek clinical pharmacy,dosage design and body system:musculoskeletal.....ya Allah...mudahkan lah kami...berikanlah kami kesihatan yg baik...berikanlah kejayaan kepada kami...amin....

entah macam mana,saya berjaya jugak tukar background dan layout blog ni...dah lama nak tukar,tapi asyik bertangguh je..huhu...mula-mula tukar warna lain,tapi...lastly..still pilih purple...oho...memang saya akan tertarik dengan warna faveret ni..tak kisahla apa pun....

ok...masuk bab tajuk entri pertama tahun 2012.....kita sentiasa inginkan yg terbaik kan....actually,saya terbaca satu analogy tentang buah tembikai..rasanya,ada yg dah pernah baca tentang kisah ni kan...tentang buah tembikai yg tawar..tapi hakikatnya,semua manusia ingin dan berharap semoga buah tembikai tu manis rasanya...termasuk pekebun tembikai,penjual tembikai dan pembeli tembikai...tapi,bila ditakdirkan tembikai tu tawar rasanya,automatically kita akan merungut kan?biasalah tu....tapi,tanpa kita sedari...kita sebenarnya merungut pada siapa?siapa yg cipta buah tembikai tu...??jawapannya....:

ALLAH....yang Maha Menciptakan.....


normal kita sebagai manusia...inginkan yg terbaik....ingin apa yg kita harapkan....ada expectation yg memang kita dah gariskan...tapi,kadang kala,apa yg kita inginkan berlaku sebaliknya....tak seperti yg kita harapkan kan?kenapa ek??kita dah usaha...tapi...still....apa yg kita harapkan berlaku sebaliknya...

firstly...kita selalu lupa untuk bersyukur....bersyukur dengan nikmat yg Allah bagi...terlalu banyak....kadang kala kita demand...nak lebih...bila tak berlaku macam yg kita harapkan,kita jadi stress,menyalahkan orang lain....rasa down....sampai kita lupa...apa yg berlaku adalah kekuasaan Allah...ada hikmahnya.....

kadang kala Allah tak beri apa yg kita minta..sebab Allah lebih tahu apa yg terbaik utk kita....kadang kala Allah tak bagi...sebab Allah nak dengar kita mengadu padaNya...Dia rindukan rintihan kita....kadang kala Allah tak makbulkan sebab apa yg kita minta tu tak layak utk kita...Allah akan gantikan dengan yg lebih baik...semua ada hikmahnya kan..??

secondly....kita kadang kala bertindak lebih dari kemampuan kita sebagai manusia....seolah-olah kita tahu sangat apa yg bakal berlaku...contoh...bila berlaku something pada sahabat kita,kita selalu cakap:

"tu la....kalau dia buat macam ni,mesti tak jadi macam sekarang..." "hm...aku dah agak dah jadi macam ni...sape suruh dia buat macam tu..."
seolah-olah...kita lebih tahu apa yg terbaik....ujub nya kita kan...tanpa disedari.....kita lupa...apa yg berlaku setiap hari,telah ditakdirkan oleh Allah...kita hanya mampu buat yg terbaik je....

thirdly,Allah sentiasa menguji hambaNya...tanda Dia sayang pada kita...nak kita dekat denganNya....semua orang diuji dengan ujian...orang yg hidupnya sentiasa gembira...sentiasa mendapat apa yg dihajatinya,pun turut diuji...at least sama ada dia bersyukur tak dengan semua nikmat yg diberi.......

ada di kalangan kita yg diuji dengan ujian yg sangat hebat....tapi,tak berlaku pun pada kita..contoh,utk final exam kali ni,3 orang sahabat saya tak dapat menduduki final exam akibat ujian Allah utk mereka....sebagai kawan,apa perasaan kita?sedih tak?ada tak doakan mereka?cuba bayangkan kalau Allah uji kita macam tu,kuat tak kita?

cuba tengok diri kita...kita rasa ujian kita berat sangat..tapi cubalah lihat insan lain yg diuji dengan dugaan yg lebih berat....dari situ,kita akan belajar bersyukur...juga....kalau kita tidak diuji dengan musibah,janganlah berprasangka buruk dengan orang yg diuji Allah...sesungguhnya kedudukan mereka lagi tinggi dari kita kalau mereka bersabar dengan ujian Allah..

selemah-lemah ukhwah ialah dengan berprasangka baik....kadang kala kita emo kan..bila ada masalah sikit,mulala melenting...terus 'sound' sape yg patut..terus luahkan apa yg kita tak puas hati..tanpa mengira perasaan orang lain...sebaiknya,kita tapis dulu apa yg kita nak cakap...rasionalkan dulu emosi dan akal kita....sebab takut,banyak pihak yg akan terluka....

apa yg saya tulis ni,lebih pada peringatan pada diri sendiri..supaya kita sentiasa menjadi hamba yg sentiasa bergantung padaNya...bukan masa susah je....tapi,setiap masa...insyaAllah.....



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ok...cerita tentang kami sekeluarga pulak....suami saya baru pulang dari kampung halamanya di terengganu..cuti antara blok..isnin ni isyaAllah my abang start posting ortopaedic pulak...kesian kan dekat medical student...tak ada cuti semester...cuti pun seminggu je....lepas habis exam minggu depan,saya cuti semester 1 dalam 3 minggu..so,giliran saya pulak nak tinggal my abang sorang-sorang..hehe...actually,makin lama,saya dah makin biasa kena tinggal...mula-mula kahwin dulu,susah jugak nak adapt kan...tapi so far alhamdulillah...nak buat macam mana kan...=) sepanjang suami tak ada,saya menumpang di mahalllah..seronok jugak bila rasa macam kembali bujang..hehe....jumpa kawan-kawan...bergosip...opsss...haha...=P

about our beloved baby..alhamdulillah dah masuk 6 months of pregnancy....rasa cepat pulak...walhal masa alahan teruk dulu,ya Allah..tak larat rasa....tak tahulah macam mana saya dan suami lalui semua tu...kalau ingat balik,gerun je rasa.....huhu..memang pengorbanan ibu bapa tu tak ternilai la...nanti bila korang bakal berada dalam situasi saya ni,confirm korang akan lebih faham....

sekarang ni,saya dah mula mengalami symptom sarat mengandung..haha..istilah ni,saya sendiri bagi nama...=P....dah mula pendek nafas...mudah penat...tak boleh makan banyak dalam satu masa...sebab baby dah menekan perut saya kan....still banyak angin dalam badan....tak boleh berdiri lama....sakit pinggang tu memang sentiasa ada...lagi-lagi musim exam ni,asyik duduk berjam-jam kat meja study..huhu..saya agak payah nak tidur..tak tahu sebab apa.....kerap buang air kecil..macam-macam lagi..huhu..terfikir....inilah kepayahan yg mak kita tanggung masa mengandungkan kita...ni baru first pregnancy..kalau ada anak 10 ke...7 ke......hui...lain-lain ujiannya kan.....saya makin sayang kat ma ayah saya bila dah rasa sendiri pengorbanan mereka...huhu...

ok la..dah panjang pulak saya meleret.....take care...^_^..assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment