Followers

Wednesday, February 29, 2012

kahwin muda punca tak enjoy??

salam.....saja ambil kesempatan menulis pada tarikh yang hanya datang 4tahun sekali...hehe...minggu lepas,ada seorang junior saya bertanyakan satu soalan melalui SMS..ingatkan nak tanya apa la....rupa-rupanya:

"betul ke kalau kahwin muda,dah tak boleh enjoy?"

hmm...erk...terkejut jugak saya....hehe...suami saya pun tergelak.....saya tak tahu apa definisi enjoy yg dimaksudkan....mungkin ermaksud hidup bersosial dengan kawan-kawan kot....bagi saya dan juga suami,kami berdua memang jenis tak suka keluar rumah kalau tak ada hal....bukan bermaksud kami langsung tak bersosial ye...saya still ada keluar dengan kawan-kawan saya...biasanya keluar makan dan shopping la....my abang pun still main futsal dengan kawan-kawan dia kalau ada masa lapang...minggu lepas baru je my abang pergi tournament futsal utk medical student di UM...rasanya,tu la yg dikatakan enjoy bersama kawan-kawan kan??

kahwin muda tak enjoy?bagi saya...saya lagi sukakan kehidupan lepas berkahwin...rasa tenang je....sebab tak payah fikir dah tentang jodoh...hehe....nak kemana-mana ada yg teman dan secara tak langsung,keselamatan terjamin...dan ma ayah saya pun dah tak payah risau kalau saya nak pergi mana-mana....hehe....enjoy sebab bila kita melakukan apa sahaja utk suami kita semata-mata kerana Allah,insyaAllah dapat pahala kan...tak enjoy ke kalau dapat pahala setiap masa??rasa tak sabar nak balik rumah kalau tahu pasangan kita dah menunggu di rumah..rasa tak sabar tunggu suami balik dari hospital dan pada masa yg sama kita siapkan minum petang utk suami termasuk minuman kegemarannya...hehe.......oho...suami saya sangat suka teh ais....so,kalau ada masa terluang,kalau saya buatkan teh ais utk dia,macam bersinar-sinar je mata dia tanda happy....tak enjoy ke kalau macam tu??

kita pun tumpang bahagia bila tengok orang yg kita sayang happy kan?dalam hidup saya,saya berpegang kepada mencari keredhaan Allah...bukan nikmat dunia.....saya tak suka buang masa buat benda tak berfaedah...lepak ke...apa ke.....bila dah kahwin,masing-masing ada tanggungjawab....dan bila kita usaha yg terbaik utk laksanakan tanggungjawab tu,of course ada ganjaran disisiNya kan??

memanglah kadang kala ada perselisihan faham...normal la kan....tapi bagi saya,kami berdua mengambil semua tu dari sudut positif...biasanya,kalau ada salah faham pun,kejap je..then,ok balik...bila dah ok tu,rasa sayang pada pasangan kita akan bertambah..membuak-buak...hehe....haa....kan dapat pahala lagi tu......sebab membina persefahaman antara suami isteri memang memerlukan masa kan....=)

kesimpulannya,semuanya bergantung kepada kita...apa yg kita mahu dalam kehidupan kita...nikmat dunia yg sementara atau bekalan utk akhirat yg kekal selamanya....

saya enjoy bila dapat spend time dengan suami...
saya enjoy bila dapat solat berjemaah dengan suami setiap kali waktu solat...
saya enjoy dapat masak utk suami dan buat kerja rumah...
saya enjoy dapat study sama-sama dengan suami...
saya enjoy pergi program agama dan ceramah dengan suami....
saya enjoy bila dapat habiskan seluruh kehidupan saya dengan suami...

insyaAllah....=)


bercerita tentang zuriat kami,insyaAllah minggu ni masuk minggu ke32 kehamilan saya....dah makin memberat..hehe...gerun jugak tengok perut yg dah makin tegang dengan urat-urat darah yg mulai timbul...kaki dah mula membengkak...kadang kala rasa pedih ulu hati....hampir setiap malam sakit pinggang...rasa tak selesa jugak....sebab selalu rasa senak bila baby menendang..hehe...makin kuat tendangan baby..yela,sebab dah besar kan.....hari tu test,haemoglobin saya rendah..so,kena banyakkan lagi makan iron.....huhu..plus,saya sangat mudah penat sekarang ni....kalau kuliah sampai petang,sampai je rumah,memang lembik la saya...huhu..sebab tu tengahari kena rehat jap....masalahnya,kalau di musolla kuliah saya,selalu sangat sis buat bising...haih..malas nak menegur.....dahla sekarang saya makin susah nak tidur..kadang kala sampai pening kepala utk ke kuliah esoknya...tapi kena sabar dan gagahkan diri la kan...inilah pengorbanan nak lahirkan amanah Allah....doakan kami ye......=)

1 comment: