Followers

Monday, February 20, 2012

majlis solat hajat untuk kami...=)

Salam....alhamdulillah,berkesempatan untuk mencoret di sini lagi....sabtu yang lepas,saya dan my abang balik ke temerloh...sebab family saya ada buat majlis solat hajat untuk memohon dipermudahkan dan diberi keselamatan kepada saya dan baby semasa proses bersalin nanti...actually,family saya yg excited sangat nak buat solat hajat..excited nak dapat cucu baru kot...hehe...plus,sambil-sambil bersedekah utk jiran tetangga...

jadinya,petang jumaat yg lepas,kami bertolak balik ke temerloh...dalam pukul 8malam baru sampai...nenek saya yg berada di kelantan pun datang jugak utk tolong apa yg patut..awal pagi esoknya,my abang dan ayah saya pergi ke pasar utk beli bahan mentah utk kenduri ringkas ni...beli ayam 8ekor,udang dalam 4kg dan ikan keli..ikan keli ni ayah saya beli dengan orang melayu yg memang confirm tak bagi ikan keli tu makanan yg pelik-pelik..huhu..ayah saya memang strict bab makanan...=)

then,pagi tu,semua jiran-jiran datang ke rumah utk tolong masak hidangan kenduri tengah hari nanti...waa...teringat pulak time kenduri akad nikah dulu...hehe..menu untuk kenduri ni ialah ikan keli goreng berlada,kari ayam,sambal petai udang,acar dan buah....banyak kan?haha..siap bagi cenderahati lagi....iatu telur,yassin,pulut kuning dan bunga rampai...alang-alang tu,family saya sambut maulud nabi sekali.....ada buat bacaan selawat dan tahlil ramai-ramai...

untuk majlis ni,saya tak ada tolong sangat pun..huhu...ma saya tak bagi...takut berat la...tu la...ni la...haha...saya tolong tengok je...dan buat kerja sikit-sikit je....lepas zohor,barulah golongan lelaki datang utk solat hajat...family saya panggil jiran terdekat plus imam masjid je....muat-muat je ruang tamu kat rumah saya tu....huhu..then,lepas solat hajat,baru buat selawat dan tahlil...then,saat menjamu selera pulak....kaum perempuan makan kat dapur je....kena asing kan lelaki dan perempuan...barulah berkat..=)

lepas asar,semua tetamu dah bersurai...jadinya,kami kenalah basuh periuk,pinggan mangkuk semua....saya berkeras jugak nak tolong basuh pinggan mangkuk....tapi akibatnya,sakit pingganglah jugak...hehe...nasib baik jugak buat solat hajat lepas zohor,adalah banyak masa utk tolong ma saya kemas balik periuk belanga semua...kalau tak,kesianlah kena kemas sorang-sorang kan...

actually,saya terharu sangat bila family saya susah payah buat semua ni utk saya dan baby..plan asal,nak tempah je makanan dan bagi kat masjid je...tapi family saya nak buat kat rumah jugak...saya dan my abang ikut je.....dah la lepas ni,nak buat majlis akikah baby pulak...rasa bersalah jugak susahkan ma ayah saya....tapi,tengok muka dorang,happy je buat semua tu....kasih sayang ibu bapa memang tak ternilai kan....=)

hari ahad pulak,nenek saya buatkan kuih tepung pelita utk saya...sebab hari tu rasa nak makan..kebetulan nenek datang ke pahang ni,mintaklah nenek buatkan kan.....hehe..mengada je rasa...then,lepas zohor,kami bertolak balik ke kuantan...sebab my abang kena siapkan seminar dia yg langsung tak bersentuh lagi...huhu...

kesimpulannya,walaupun penat,bagi saya ia satu pengalaman yg mengembirakan saya...seolah-olah meraikan saya yg tengah mengandung...rasa dihargai je...thanks a lot to my beloved family...and of course to my abang...yang susah payah tolong apa yg patut.....pejam celik...dah nak dekat setahun kami bersama...tapi rasa macam baru semalam kami diijabkabulkan...manis sangat rasanya bila bersama dengan orang yg kita sayang...dan saya sangat bersyukur sebab Allah satukan kami...temukan saya dengan insan seperti my abang....dia pelengkap diri saya...sangat-sangat melengkapi kekurangan saya....=)

No comments:

Post a Comment