Followers

Saturday, March 24, 2012

update: 35th weeks...=)

salam....alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah.....segala puji hanya utk Allah...yang maha mengetahui...Maha Berkuasa.....alhamdulillah,saya memasuki fasa 35 minggu kehamilan yg penuh dengan suka dan duka...alhamdulillah,Allah masih melindungi kami sekeluarga....sekarang,saya tengah cuti midbreak seminggu....tapi isnin ni ada visit drug abuse kejap....

disebabkan keadaan saya yg sarat, saya mintak utk visit di area yg dekat dengan UIA je....just in case ada emergency kan...visit drug abuse ni lebih kepada observation on methadone usage among the addictors je....kalau tak silap la...hehe...jadinya,kami yg ambil subjek drug abuse ni bercuti lewat sikit compared dengan classmates yg lain..saya tak kisah pun...lagipun, my abang ada final exam blok orthopaedic isnin dan selasa ni....doakan dia dan sahabatnya yg lain lulus dengan cemerlang ye....

my abang ni tenang je..nak exam pun relax semacam je...huhu..sampai saya yg risau...tapi tu cara dia study kot...setiap orang kan lain caranya...apa yg saya mampu buat,jaga makan pakai dia jela...tolong tanya-tanya sikit apa yg dia dah study....hehe..

bercerita tentang baby,baby suka main acah-acah sekarang ni...saya makin kerap ada braxton-hicks which means false contraction...maknanya,ada contraction tapi bukan utk bersalin...saje-saje je....just movement of baby towards the pelvis.....orang tua-tua kan ada cakap,tanda nak bersalin ni bila baby dah 'turun'....ha..lebih kurang macam tu la...

makin dekat dengan tarikh bersalin,makin berdebar je saya rasa...takut..tak sabar..terbayang macam mana la keadaan saya sakit bersalin nanti..harap-harap dipermudahkan lah.....huhu..air selusuh dah siap dah..masa 8bulan pregnant hari tu,saya dan suami buat sendiri air selusuh tu....before this pun,ma saya memang selalu buat air selusuh utk wanita mengandung...saya pun selalu tolong...that is why,tahu jugak sikit-sikit macam mana nak buat air selusuh..just baca ayat Quran dan zikir je.....

dalam dunia perubatan,doctor memang tak bagi ambil sebarang air selusuh ke...minyak selusuh ke......masa dalam ward hari tu pun,saya dah sign agreement utk tak ambil sebarang air selusuh....hehe..sebab takut ada complication kan....tapi,saya hanya akan minum air selusuh masa jalan utk baby keluar dah terbuka..bukan masa tak sakit bersalin pun,terus minum air selusuh.....masa dalam wad hari tu pun,saya sign agreement utk fullybreastfeed baby kami nanti..memang dah niat pun...breastpump pun kami dah beli..masa dalam wad hari tu pun,sempat join ceramah tentang penyusuan baby..sebab hospital temerloh memang strict bab susu ibu ni..sampai botol susu,puting pun tak dibenarkan kat hospital ni...hehe......

bercerita tentang baby..bila dah makin sarat,banyak perubahan berlaku pada saya...first,pinggang memang makin sakit..sebab baby menekan kan..memang setiap hari la my abang kena urut belakang dan pinggang saya....lagi-lagi kalau kelas full setiap hari..rasa nak tercabut je pinggang..second, kadang kala susah nak bernafas..especially time solat la.....sampai risau pulak my abang tengok saya macam nak semput je...hehe...nak sujud pun agak payah jugak...tapi currently,saya tidur dengan lena....sebelum ni,tidur terganggu..tapi akhir kehamilan ni,alhamdulillah setiap malam tidur lena...maybe sebab penat kot..pukul 11 memang dah start mengantuk dan tidur.....hehe..memang saya elakkan tidur lewat malam sebab takut baby nanti payah nak tidur malam.....

masa admit ward hari tu pun,doctor cakap air ketuban saya sikit..haish,risau saya....setakat ni normal lagi....next week ada monthly check up,memang kena observe la air ketuban..sebab takut membahayakan baby......pergerakan baby still aktif..sangat aktif especially time makan...macam dah tahu je bila time makan...kalau lambat sikit je,mulalah menendang bagaikan main gusti kat dalam perut saya...ish ish ish......then,baby akan bagi reaksi yg positif either bergerak-gerak or menendang setiap kali saya mengaji....fitrah manusia kan....hati tenang bila membaca Al-quran....=)

saya aim nak khatam Al-quran sebelum bersalin..banyakkan baca surah yassin utk memudahkan kelahiran baby..makanan kena jaga..sebab takut cirit-birit lagi...baru tahu yg cirit-birit ni membahayakan ibu yg mengandung dan of course baby..saya tak risaukan pasal saya..just want my baby to be safe je.....

alhamdulillah,baby berada dalam kedudukan yg normal.....tak sabar nak tunggu baby keluar...nak tahu jantina baby..muka baby ikut muka sape...abi ke ummi...above all, harap baby lahir dalam keadaan sihat dan selamat.....

barang-barang saya dan baby memang dah siap lama...siap letak dalam kereta lagi....just menanti tibanya hari di mana Allah tetapkan baby utk keluar...Allah yg tahu...either cepat atau lambat kan......saya mengharapkan doa kalian utk mndoakan kemudahan dan keselamatan kami....saya minta maaf ye andai ada silap dan salah.....manalah tahu ajal datang menjemput saat bertarung melahirkan baby nanti....doakan ye...=)

No comments:

Post a Comment