Followers

Friday, May 4, 2012

hari-hari terawal bersama hasya..

salam....alhamdulillah,minggu ni saya dah kembali ke kuantan..menyambung baki 3minggu kuliah sebelum final exam..3minggu yg sangat packed dengan kuiz,assignment dan presentation...saya terpaksa ambil kuiz setiap hari sebab retake kuiz yg saya skip masa cuti bersalin 2 minggu yg lalu....

ye..sangat stress sebenarnya....tapi saya teruskan jugak..walaupun masih dalam pantang dan masih sakit..saya terpaksa gagahkan diri jugak..terpaksa mengabaikan hak kesihatan tubuh badan saya..demi meraih segulung ijazah..terima kasih pada sahabat-sahabat yg memahami keadaan saya sekarang ini..

hari-hari terawal bersama hasya....malam pertama tidur bersama hasya di hospital sangat menenangkan saya..yelah..dah hilang semua sakit sebelum mengandung..tapi sakit lepas bersalin pulak yang muncul..hehe..malam kedua di rumah family saya,hasya tak nak tidur..rupanya sebab lapar sebab waktu ni susu saya tak banyak lagi..kelam kabut ayah saya cari susu tepung pukul 3pagi....hehe.terpaksa campur jugak susu tepung dengan susu badan sebab time ni susu tak banyak lagi..tapi sekarang alhamdulillah saya dah fully breastfeed hasya...=)

minggu pertama hasya...hasya kena kuning@jaundice...tinggi pulak tu..nyaris-nyaris masuk wad....bila tahu yg hasya kena masuk wad,saya pulak yg tiba-tiba menangis..haha..rasa trauma dah nak masuk wad....tak sanggup tengok baby sekecil ni dimasukkan ke wad..macam-macam cara kami guna nak turunkan kuning hasya..alhamdulillah,masuk  hari ke 9,barulah kuning hasya berkurangan..terpaksalah susahkan ma ayah saya ulang alik ke klinik setiap hari...

ma saya cakap,hari ketiga hasya lahir,sibuk dah nak berdiri dalam besen..hehe....kattang molek anak ummi abi ni ye....apapun,hari terawal bersama hasya sangat membahagiakan kami...sebab tu kami ambi keputusan utk jaga hasya di kuantan walaupun pada awalnya ma ayah saya yg jaga sebab hasya sangat kecil utk ditinggalkan bersam pengasuh masa kami berdua ada kelas.....tapi,saya tak boleh berpisah dengan hasya..asyik teringat je...sebab hebatnya Allah ciptakan bonding ibu dan anak ni sebab walaupun berjauhan,setiap kali anak lapar,susu ibu akan menitik..ni ma saya bagitahu...dan memang terbukti betul...

jadi,bermula minggu ni,kami berdua jaga hasya..alhamdulillah dapat pengasuh yg dekat je dengan rumah sewa kami...setiap pagi,jadual kami berdua berubah..masing-masing kalut nak bersiap ke kelas dan pada masa yg sama siapkan hasya....biasanya waktu malam hasya akan bangun 2-3jam sekali utk menyusu...huhu..memang agak memenatkan sebab tak biasa kan...then,sebelum subuh,suami saya akan bangun dulu...lepas solat,dia yg siapkan air panas utk mandikan hasya...siapkan breakfast saya...suami saya jugak yg mandikan hasya..siapkan barang keperluan hasya di rumah pengasuh..saya pulak siapkan diri utk e kelas...then,saya get ready utk pakaikan baju hasya..waktu ni,baru suami pulak bersiap utk ke kelas..nak breakfast pun memang terkejar-kejar..huhu...

penat..memang penat..tapi kami bahagia..tengok wajah anak sendiri kan...=) tapi of course saya yg paling penat..plus,masih dalam pantang.....rasa penat sangat...tapi dah tak ada pilihan kan..Allah beri kami rezeki anak awal kan..jadi,kena berkorban sikit la..insyaAllah ada hikmahnya...lepas maghrib pulak,suami akan tungkukan saya...siapkan makan malam saya pulak..huhu..kesian jugak kat my abang sebab susahkan dia...waktu makan kami pun dah tak menentu..kadang kala kena bergilir sebab kadang kala hasya dah pandai meragam...huhu...bergilir-gilir jaga hasya sebab setiap malam saya kena study utk kuiz...T_T....

okla..esok kami akan balik ke terengganu.....utk sunatkan hasya sekali..nanti ada masa saya tulis lagi..tapi rasa macam payah nak tulis sebab memang buzy sangat......huhuhu.....

No comments:

Post a Comment