Followers

Friday, May 11, 2012

kisah di sebalik itu...

salam....mencuri masa utk update blog kejap...saya penat sangat....sangat-sangat penat dengan baki 3 minggu semester ni..setiap hari saya terpaksa ambil kuiz yg tertangguh sepanjang saya cuti bersalin 2 minggu hari tu...balik rumah,saya kena spend time dengan hasya..kesian dia..supposely,waktu berpantang ni la saya sentiasa dengan dia...tapi terpaksa juga melaksanakan sisa tanggungjawab sebagai pelajar..huhu...mujur sahabat-sahabat banyak membantu meringankan beban saya...

bila study,saya kadang kala terpaksa study sambil menyusukan hasya....bila dia dah tidur,baru boleh study betul-betul..tapi waktu itu,tenaga saya hampir habis..kepenatan...esoknya perlu ke kelas lagi....waktu malam kena bangun selang 2 atau 3 jam utk susukan hasya....tapi,di sebalik kepenatan tu,saya bahagia...hasya ada dengan saya....saya tak stress pun....just lalui semuanya sebaik yg boleh...

kisah di sebalik itu....terlalu banyak yg Allah tarbiyyah saya melalui kehadiran hasya...sekarang baru saya nampak..bila duduk termenung muhasabah diri..bermula dengan awal kandungan yg penuh dengan alahan teruk..saya belajar utk SABAR.......REDHA......semakin membesar hasya di dalam rahim saya,saya mula merasai nikmat menjadi ibu..merasai pergerakan hasya di dalam rahim saya,sangat mengujakan...

detik-detik sebelum melahirkan hasya...Allah mentarbiyyah saya dengan lebih hebat...3 kali ditahan dalam wad,cukup membuatkan saya serik..paling mencabar tentulah saat sebelum melahirkan hasya...4 hari dalam wad tanpa tanda-tanda sakit bersalin cukup membuatkan saya tertekan....melihat ibu-ibu yg dah selamat melahirkan bayi mereka membuatkan saya makin tertekan...

satu hari,saya mesej Abang supaya tak perlu datang melawat saya di hospital..sebab time ni saya stress sangat..tapi of course Abang datang jugak dengan ma....terus la saya menangis...bila la saya nak bersalin..plus, saya sentiasa fikir tentang kelas,kuiz,assignment,presentation..huhu.....tapi lepas ma dan Abang nasihatkan saya,alhamdulillah dah ok...

ma saya cakap..saya kena bersyukur sebab kandungan saya tak ada masalah..cuma tak sakit bersalin lagi...selama dalam wad,pelbagai jenis pesakit yg saya jumpa...ada yg kena operate sebab baby berkedudukan senget dalam perut...ada yg kena kecing manis,ada yg banyak air ketuban..ada yg diceraikan suami semasa tengah mengandung..macam-macam lagi....hanya Allah yg tahu the exact time bila bayi yg dikandung akan keluar melihat dunia...

saya ingat lagi,satu malam...saya round ward sebanyak 10kali...sebab nak bagi cepat bersalin..tapi tak bersalin jugak..huhu....sampai kan rasa nak give up je...

saya jugak masih ingat masih tengah sakit nak bersalin,dalam hati terdetik nak doctor operate je saya utk keluarkan baby..sebab dah tak tahan sakit..sampai terangkat-angkat badan....tapi alhamdulillah..tak tahu kenapa masa sakit nak meneran,saya langsung tak rasa sakit....Allah mudahkan..=)

alhamdulillah,hampir sebulan menjadi ummi dan abi..kehidupan kami makin bahagia..saya dapat lihat wajah Abang yg makin gembira...gembira dengan kehadiran hasya..walaupun menjaganya membuatkan kami kepenatan..tapi itulah cinta ibu bapa terhadap zuriatnya...walau susah macam mana pun,tetap sayangkan anak....sangat bahagia bila dapat tatap wajah anak..tengok keletahnya..hehe...supposely,semasa hari lahir kita,kita kena sambut dengan ibu kita..kerana pada tarikh itu,ibu kita sedang bertarung nyawa melahirkan kita......=)


No comments:

Post a Comment