Followers

Saturday, June 16, 2012

final exam dan hasya...

assalamualaikum..alhamdulillah,dapat jugak curi masa utk update blog..huhu..sejak ada anak ni,masa sangatlah limited..kena tunggu hasya tidur dulu,barulah boleh buat kerja lain...dah settle semua keje,barulah boleh update blog...=)

alhamdulillah jumaat minggu lepas,kami dah habis final exam...oh..leganya rasa...sepanjang hampir 3 minggu exam,saya memang rasa stress jugak...memang kena bergilir jaga hasya dengan suami..sepanjang musim exam,suami saya yg akan jaga hasya pada waktu malam....saya cuma bangun utk susukan hasya je..macamlah sebelum ni study 24jam kan...=P ada masa,saya terpaksa study dalam keadaan menyusukan hasya...2in1..kadang kala 3in1....hehe...alhamdulillah,ada hikmahnya sebab saya jenis boleh buat banyak kerja dalam 1 masa..

saya dah cuba yg terbaik utk final exam kali ni..memang super duper mencabar bila exam dengan ditemani anak yg masih kecil...tapi,saya berpegang teguh bahawa anak itu berkat..punca rezeki..moga-moga Allah memberi kejayaan kepada saya...Allah takkan menguji saya melebihi kemampuan saya....plus,sokongan suami yg sentiasa berterusan...ada beberapa subjek yg saya study ditemani suami memandangkan kami dalam bidang yg sama....suami setia bersengkang mata jugak utk teman saya study(kadang kala saya paksa dia teman saya study..hehehe..=p).....

kadang kala,kesian pada hasya....dia perlukan perhatian......tapi ummi dan abi ada tanggungjawab yg perlu dilunaskan..sebelum exam,saya cakap pada hasya walaupun dia masih tak faham apa yg saya cakap.....i told her:

"hasya sayang, ummi ada final exam mulai esok...hasya behave ye sayang...jangan susahkan ummi dan abi ye..hasya doakan ummi lulus dengan cemerlang exam kali ni ye..hasya doa kat Allah tau...sebab hasya bersih tanpa dosa...mesti doa hasya makbul.."

hehe....setiap kali sebelum exam next paper,saya akan cakap kat hasya..alhamdulillah hasya sangat behave...mostly setiap malam,lepas maghrib dia akan terus tidur sampai sebelum subuh...cuma ada beberapa malam yg dia tidur agak lewat......saya juga baru perasan yg hati saya tak keruan bila dengar anak menangis...hehe....kena tenangkan dia dulu,baru saya tenang utk study....=)

bila rasa nak muntah hijau menghadap nota yg berlambak,saya kacaulah hasya dan my abang..hehe....tengok dorang tidur ke.....tenang je rasa..alhamdulillah atas segala nikmat yg Allah kurniakan....

exam kali ni..paling tough..sebab semester 2 3rd year adalah semester yg paling susah menurut senior.....oh..subject memang mantapla.....kami ambil subjek AICA(anti infective and cytotoxic agents)...kami belajar group ubat...antibiotic ada banyak group..cephalosporin,penicillin,beta lactamase,sulphonamides,ada antiviral...ada antifungal..ada antihelminthic..setiap group ada lagi subgroup..setiap subgroup ada bebrapa drugs yg commonly used...dan setiap drug tu ada different mode of action,mode of resistant,pharmacokinetic,pharmacodynamic...etc...tu baru satu subjek.....then,subject CNS...endocrine....dan banyak lagi....saya memang cuba tak nak stress dan just lalui semuanya sebaik mungkin......huhu

lepas habis exam,saya bercuti seminggu je sebab ada industrial posting selama 2 bulan..alhamdulillah dapat buat posting di pilot plant UIA je.....then,kena buat community posting 2 minggu macam previous years..huhu..terpaksa la korbankan cuti sem...oho.....

alhamdulillah hasya dah genap 2 bulan hari ni....tak sabar-sabar nak tunggu dan tengok perkembangan hasya seterusnya...bila dia nak meniarap....merangkak..berjalan....for now,hasya baru pandai mengiring dan senyum....ramai yg cakap muka hasya lebih iras suami saya....huhu..tapi memang doa nak muka macam my abang pun..hehe..

okla...ada masa saya tulis lagi ye..mulai malam ni,kami suami isteri plan nak habiskan semua buku-buku kat rumah kami....banyak sangat..so,mulai malam ni,kami akan berusrah setiap hari..kami nak fokus pada hadith,fiqh,sirah,ilmu rumah tangga dan lain-lain.....doakan baitulmuslim kami sentiasa bertunjangkan Islam ye...semoga usaha kami ni dapat menjadi titik tolak perjalanan kami memburu syurga Allah....insyaAllah....dan jangan lupa ambil tahu tentang apa yg berlaku pada saudara mara kita di negara Islam yg lain seperti palestin,syria,iraq...sekurang-kurangnya doakan mereka....sedekahkan apa saja mengikut kemampuan mereka...jangan hanyut sangat dengan nikmat dunia..rasa selamat sangat sebab tak berlaku di malaysia....we never know about the future kan....

kat bawah ni,ada gambar latest hasya.........=)

                                               
                               senyum masa tidur..=) kadang kala sampai ketawa..mimpi apala agaknya..


                                            dah pandai mengiring....muka mengantuk.......=)


                                         nak manja dengan abi.....=)


                                          senyummmmmmmmm....=)

happy father's day to my beloved husband..abu hasya safiyyah....saya sangat bersyukur dikurniakan suami sebaiknya....=) tak lupa juga kepada my beloved dad.....terlalu banyak jasa dan keringat yg digunakan utk membesarkan kami adik beradik...thanks a lot..may Allah bless all of u...=)

No comments:

Post a Comment