Followers

Friday, July 27, 2012

3in1: ceritera ramdhan, besday abang dan hasya..

salam..alhamdulillah dah masuk hari ke-7 ramadhan kan....harap sama-sama kita isi masa kita dengan segala amal kebaikan...niatkan setiap perbuatan yg kita buat kerana Allah,insyaAllah ia akan dikira sebagai ibadah kepadaNya....=)

okes...cerita tentang ramadhan kali ni,of course satu pengalaman baru buat saya dan Abang dengan adanya hasya,permata hati kami..tahun lepas kami berpuasa berdua je dirumah sewa,...tu pun ulang alik temerloh dan terengganu.....tahun ni,dah ada hasya kan....jadi,cabarannya mestilah berbeza.....1 ramadhan kami sambut di temerloh....alhamdulillah semua adik beradik dan abang ipar saya ada......cadang nak makan di hotel sebab ma ayah saya tak pernah lagi merasa makan di hotel.. plus,adik perempuan saya nak belanja sempena dapat kerja...tapi sebab ayah saya sibuk berniaga,kami makan kat rumah je...lauk special la kan...kami masak ayam bakar percik, ikan siakap masak masam manis, kerutuk ayam kampung, daging goreng kunyit......wah..memang sedap sangat..plus,minum air tebu...dessert kami beli big apple donut sebab kebetulan tengahari tu keluar shopping baju raya hasya...hehe.....masa dah dekat waktu berbuka, saya risau takut hasya meragam tapi alhamdulillah waktu nak dekat berbuka,hasya tidur...bolehla ummi makan dengan tenang..=)

tapi bila di kuantan,Ramadhan dengan Hasya agak mencabar la....huhu....waktu berbuka kadang kala dia meragam,jadi kenalah makan sambil riba hasya..kadang kala sambil menyusu...sebab hasya dah kenal ummi abi..nak kami agah dan berbual dengan dia sokmo..hehe....nak solat pun mencabar jugak...jadi,kami letak hasya di depan kami supaya dia boleh nampak kami..nak solat terawih lagilah mencabar.....kadang kala kena tunggu hasya tidur dulu,barulah saya boleh solat terawih...then,bila kami mengaji depan dia,dia pun akan 'mengaji' jugak...hehe..waktu sahur,hasya akan bangun jugak utk menyusu..huhu..jadi,saya kena susukan dia dulu,qiamulail dan baru bersahur.....

alhamdulillah saya dikurniakan suami yg ringan tulang membantu saya..kalau Abang tengok saya kepenatan sebab saya ibu yg menyusukan anak kan..siap ada kelonggaran utk puasa lagi kan...saya akui lebih penat sikit berbanding sebelum ni sebab puasa plus susukan anak kan....tapi alhamdulillah,Allah mudahkan urusan kami.....=)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

cerita kedua tentang besday my Abang...hehe..alhamdulillah,hari ni suami saya genap 24 tahun.....alhamdulillah dipanjangkan umur oleh Allah utk terus berjuang menjadi hamba Allah yg soleh....kami sambut besday Abang 2 minggu lebih awal iatu sebelum puasa.....saya tempah pavlova..pernah makan tak?sangat sedap dan fresh as a dessert la..not for main menu....ni gambar pavlova yg saya tempah...



selamat hari lahir Abang......semoga sentiasa diberkati Allah..we love u so much....=) macam kelakar je konon nak buat surprise utk Abang..nak ambil pavlova di uia kuantan sebab saya dah janji dengan akak tu utk ambil pavlova kat sini...tapi,nak keluar rumah mestilah mintak izin kan....huhu..last-last,saya ambil pavlova tu dengan my Abang jugak....hehehe...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

cerita tentang hasya......alhamdulillah hasya dah 3bulan lebih...hasya dah kenal ummi dan abi....setiap pagi bila hasya bangun,hasya akan tersengih dan senyum lebar sangat..sangat comel !!! hehehe...tapi bila dah besar sikit,hasya dah pandai bezakan puting botol dan yg asli....jadi,hasya tak nak hisap botol sebab keliru puting..huhu....al kisah isnin yg lepas, pengasuh minta cuti sebab bawak ayah dia berubat sebab accident...so,my abang yg jaga hasya di rumah..dalam pukul 11lebih saya call abang sebab rasa macam tak sedap hati je..rupa-rupanya hasya tak nak hisap susu dengan botol walaupun still susu yg saya dah perah....puas Abang pujuk tapi tak nak jugak...maknanya dah hampir 4jam hasya tak menyusu..huhu..saya terus balik rumah kejap dan susukan hasya..kesian sangat sebab time tu muka dia dah merah,mata berair penuh dengan air mata dan hidung pun berair.....huhu...then,saya surf internet dan jumpa la puting yg mirip dengan mother's nipple....kami terus keluar beli di manjaku baby shop,memang kedai bayi je ada jual....dahla mahal....2 puting plus botol,harganya rm60...jenama MAM.....demi anak tersayang kan....

then,saya kembali ke tempat posting sebab ada meeting...then,abang call lagi bagitahu hasya taknak menyusu jugak...last sekali,Abang terpaksa bawak hasya duduk dekat musolla kuliyyah saya..hasya tertidur dalam keadaan lapar dan penat sebab menangis...saya turun susukan hasya kejap..turun naik tangga dari tingkat 3 dalam keadaan puasa dan menyusu memang mencabar la..huhu..petangnya saya pening kepala dan exhausted.....ma saya suruh start awal pagi bagi susu guna botol,no direct breastfeeding...malam je boleh bagi direct breastfeed..harap-harap hasya nak la hisap guna puting mahal tu....huhu....

its really challenging....tapi alhamdulillah,kami laluinya dengan baik...bila tengok hasya senyum,tidur dalam kenyang dah cukup buatkan saya gembira dan bahagia..hehehe....alhamdulillah,kesusahan mengajar kita erti bahagia kan..plus,kehadiran suami yg banyak membantu sangat meringankan beban saya....keep wonder,bila lah hasya nak meniarap kan....=)


 ni gambar hasya 3 bulan..plus,gambar abi tidur atas lengan hasya..hehehe........ok la....ada masa saya tulis lagi ye..salam ramadhan....=)

No comments:

Post a Comment