Followers

Monday, August 27, 2012

aidilfitri 2012 bersama hasya...=)

salam aidilfitri buat semua umat Islam yg sudi singgah di blog saya....seribu kemaafan dipohon andai ada salah dan silap..alhamdulillah.....alhamdulillah..alhamdulillah....sekali lagi kita diberi kesempatan utk bertemu dengan ramadhan dan syawal..moga tahun seterusnya,kita masih diberi peluang yg sama...

syawal tahun ni,kali pertama kami menyambutnya bersama permata hati sulung kami, hasya safiyyah...syawal yg lepas, hasya masih berada dalam rahim ummi...syawal kali ni,hasya dah pun menjangkau usia 4 bulan....syawal kali ni,giliran beraya di kampung suami saya iatu di terengganu...raya kedua baru kami pulang ke kelantan...

disebabkan kami berdua dah mula bercuti awal, kami pulang ke terengganu seminggu sebelum raya...nak habiskan baki ramadhan bersama keluarga di sana..plus,nak buat persiapan raya sekali....kami bergotong royong buat tapai dan nasi kunyit(pulut kuning).....saya tak dapat nak membantu sangat sebab hasya masih kecil,jadi perlu sentiasa diberi perhatian dan keutamaan....

pagi 1 syawal, suami pergi ke masjid utk solat sunat alidilfitri..saya tak berkesempatan nak solat sunat sebab tak ada orang nak jaga hasya...lagipun,hasya tak berapa sihat....then, kami bermaafan dana menikmati juadah raya...selepas tu,barulah jiran terdekat datang beraya.....raya pertama,tema warna baju bagi keluarga kecil kami ialah hijau....hehe...saya tak prepare baju kurung pun utk hasya sebab payah nak cari saiz utk bayi  4bulan...insyaAllah tahun depan hasya akan pakai baju kurung....baju raya hasya yg paling banyak....7 helai....tapi ummi beli 2 helai je utk hasya...yg lain,semua pak ngah, mak long, su ning dan che de yah bagi...=) kasut raya pun tok ma yg hadiahkan..hehe.. .kat bawah ni gambar raya pertama di terengganu...





awal pagi raya kedua, kami bertolak ke kelantan....sampai je kelantan, terus bersalaman dengan saudara mara belah ayah....memang saudara mara belah ayah biasa berkumpul masa raya kedua..then, family saya terus keluar utk ziarah saudara mara belah ma saya pulak....dari pagi keluar, nak dekat maghrib baru sampai..hehe..then, family malin dan isya pulak datang beraya....

raya ketiga, barulah saya berkesempatan ziarah nenek belah ma saya....plus, ziarah datuk saudara kami...then,stay kat situ sampai petang.....sebab family saya yg lain pergi shopping jap kat pekan Tumpat...saya,suami dan hasya tak ikut sebab dah tahu jalan jammed dan tak sesuai utk hasya sebab mesti berasak-asak nanti kan....lagipun,hasya selsema dan batuk...

raya keempat, kami ke kota bharu,...sempena pertunangan sepupu saya..kami sekeluarga pakai baju yg sama....dah banyak tahun plan,alhamdulillah tahun ni berjaya jugak pakai baju sama...yg lelaki pakai baju warna yg seiras kami...lepas selesai,baruladapat berehat...esoknya, kami dah pulang ke terengganu kembali....dapatla berjumpa dan beramah mesra dengan ipar duai kan..hehe

raya kali ni,hasya sangat behave dan solehah...hehe...hasya akan minum susu setiap 2 jam...then tidur....pantang diagah, hasya akan tersenyum dan tersengih-sengih...dah pandai nak menegur dan bercakap dengan orang...cuma, hasya tak boleh rasa panas sangat..sebab nanti mulalah dia merengek...cuaca sekarang kan sangat panas...so, kalau tengahri, memang kena letak haysa dekat dengan kipas la...until now, hasya tidur meniarap.....lagi selesa sebab dia selsema..ada satu malam,hasya menangis kuat sangat....saya dah agak hasya susah nak tidur sebab hidung tersumbat...sebab dah check takut kena gigit semut ke....sakit ke...tapi tak ada...so, my abang sedut hingus hasya guna mulut....huhu...saya agak geli jugak actually...hehehe.=P tapi suami saya relax je....lepas dah sedut hingus, barulah hasya tidur lena....bila bawak pergi berjalan raya pun, hasya sporting je....bukan main hepi lagi...maybe sebab dapat banyak duit raya kot...hahaha..kerja kami berdua,tolong kutip duit raya hasya je..hehe..nanti ummi simpan duit hasya dalam bank ye..plus, nak sediakan perlindungan takaful utk hasya.....=) kat bawah ni ada lagi gambar raya kami..







hari ni iatu hari isnin baru kami pulang ke kuantan..sebab nak elak jammed kan....kena balik awal sebab banyak lagi report posting yg kena siapkan..huhu...ok la....ada masa nanti, saya tulis lagi ye.....currently, hasya demam skit...doakan hasya cepat sembuh ye...


No comments:

Post a Comment