Followers

Friday, December 14, 2012

demam campak....

bismillah....

minggu depan adalah minggu terakhir sebelum final exam...so, memang berlambak la kuiz, assignment, presentation yg perlu disiapkan.....tapi....perancangan Allah kan..bila-bila masa je Allah akan uji kita..kali ni, Allah uji saya dengan ujian hasya yg kena demam campak @ measles.....

honestly, instinct saya dah dapat agak hasya nak kena demam campak..huhu..tak tahu kenapa...2,3 hari sebelum tu, hasya demam panas sangat...puas saya jelung kepala dan badan dia, bagi PCM susp tapi demam tak kebah jugak..then, tiba-tiba esoknya demam kebah terus....sejak seminggu dua ni jugak, hasya memang tak berapa sihat...ada la beberapa malam dia mengamuk...dahla tengah-tengah malam...ummi baru je nak tidur lena...lama jugak hasya mengamuk.serba tak kena....bagi susu tak nak....sapu minyak panas kat perut pun tak jadi...dukung,pujuk pun semua tak jalan..lastly,kami biar jela hasya mengamuk sampai dia ok...huhu....

alkisah, selasa yg lepas, saya ada practical utk buat opthalmic preparation...baru je nak siap practical, saya terperasan satu SMS daripada nursery....akak tu suspect hasya kena demam campak sebab badan dan muka dah berbintik merah..terkejut la saya sebab pagi tadi tak ada lagi bintik merah tu...terus mintak excuse dengan assistant lab dan terus ambil hasya..doctor diagnosed hasya with measles....so, hasya perlu di isolatedkan..tak boleh hantar ke nursery....nasib baik minggu ni saya tak banyak kelas....tapi ada presentation dan kuiz....

jenuh la nak bahagi shift jaga hasya dengan my abang,,alhamdulillah Allah mudahkan...masuk hari kedua, makin banyak bintik merah dekat badan hasya,kepala dan tangan....memag hasya hanya pakai pampers je...ma saya dah pesan jangan pakaikan baju sebab demam campak ni gatal dan miang rasanya...so, hasya agak meragam la..asyik melekat je dengan saya..nak masak pun payah...huhu...ma saya pesan jugak, masa mandi jangan sabunkan hasya..takut hasya rasa makin gatal..maybe sebab chemical dalam sabun kot..saya turutkan je...petua orang tua kan...

tapi, walaupun kena demam campak, alhamdulillah hasya still berselera bila makan bubur dan minum susu....legala sikit...at least no dehydration kan...

alhamdulillah after 3days, hasya dah sembuh..bintik merah dah hilang...adala kot sikit-sikit lagi.....dah makin aktif, asyik main je setiap kali lepas bangun tidur..dah boleh dengar hasya bergelak ketawa..lega sangat rasa hati ni...kalau sebelum ni, selalu gelisah dan susah hati bila hasya tak sihat...its normal when a baby is diagnosed with measles...tapi tak sangka hasya kena cepat sangat...huhu..vaccine utk measles akan dapat masa hasya umur setahun nanti...huhu...

apapun, doakan yg terbaik utk kami ye..both of us akan exam pada waktu yg sama kali ni...saya start final exam 28/12-13/1 kalau tak silap...and my abang exam 30-31/12 rasanya...doakan urusan kami dipermudahkan ye....minggu depan paling super duper hectic week !! argh..tak sabar nak habiskan semua tu....

ok.......xoxo

No comments:

Post a Comment